Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

PAŻP z mocną pozycją w Europie. "Przejęliśmy 150 lotów z Niemiec"


Wstecz Dalej

Autor:

Roman Czubiński/ Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2019-07-24 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PAŻP z mocną pozycją w Europie. "Przejęliśmy 150 lotów z Niemiec"
fot. PAŻP
– Przejęliśmy obsługę nawet 150 lotów z niemieckiej przestrzeni powietrznej dziennie. Ograniczenie opóźnień lotów w Europie było możliwe głównie dzięki nam – mówi p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski. W jego ocenie współpraca w tej sprawie z Eurocontrol oznacza dla PAŻP dołączenie do elity i pozwala jeszcze skuteczniej kreować politykę lotniczą w Polsce i Europie.
Na jeden lot w europejskiej przestrzeni powietrznej przypadały w ubiegłym roku średnio prawie 2 minuty opóźnienia. Szczególnie wysoka jest ona w przestrzeni niemieckiej i francuskiej. Opóźnienia te generują duże straty dla linii lotniczych i dla pasażerów: koszt jednej minuty szacuje się na ok. 100 euro. Tylko w ubiegłym roku obliczone na tej podstawie straty europejskich linii lotniczych z tego tytułu wyniosły 870 mln euro. W celu rozwiązania tego problemu obsługa części operacji lotniczych z niemieckiej przestrzeni powietrznej została przesunięta właśnie do PAŻP.

Jest to ok. 100-150 operacji dziennie. – Zostały one przesunięte z Europy Zachodniej nad nasz kraj – uściśla Janiszewski. Jak twierdzi, zadecydowała o tym elastyczność i konkurencyjność polskiej agencji przy nienagannym zachowaniu procedur bezpieczeństwa. – Dzięki polskim służbom ruchu lotniczego możemy powiedzieć, że jako lider regionu pomagamy Europie Zachodniej. Świadczy to o tym, że Europa nam ufa – ocenia. Nie są wykluczone przejęcia kolejnych operacji lotniczych – może dojść do nich jeszcze w tym roku.

Powierzenie owych operacji służbom kontroli ruchu lotniczego z Polski oraz innych krajów pozwala codziennie zmniejszać łączne opóźnienia w całej Europie o kilkadziesiąt tysięcy minut. – Jako lider regionu pomagamy Europie. To dla PAŻP wraz z Ministerstwem Infrastruktury i Urzędem Lotnictwa Cywilnego gigantyczne osiągniecie ostatniego roku pracy. Przewidywano, że w tym roku opóźnienie sięgnie 3 minut na operację, dziś udało nam się je zmniejszyć do 1,5 minuty – podkreśla szef PAŻP.

Drugi aspekt osiągnięć, którymi chwali się polska agencja, to współpraca z Europejską Agencją ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej Eurocontrol. – Polska jest postrzegana jako kraj o dużej innowacyjności i pomysłowości, a PAŻP – jako integrator środowiska i lider w zarządzaniu ruchem lotniczym. Jesteśmy dla Eurocontrol i Komisji Europejskiej głównym partnerem do przyszłej współpracy – przekonuje Janiszewski. Jednym z powodów owego uznania jest niski wskaźnik opóźnień w polskiej przestrzeni powietrznej. PAŻP przewiduje, że opóźnienia na koniec roku dla Polski wyniosą zaledwie 0,23 minuty (ok. 11 sekund) na operację lotniczą, biorąc pod uwagę także samoloty startujące. – Może uda się zejść nawet poniżej założonego celu – ma nadzieję prezes.

Odegraniu przez Polskę ważnej roli sprzyjają trendy w rozwoju światowego ruchu lotniczego, którego ciężar zaczyna się przenosić na wschód. Według IATA w ciągu 5 lat tzw. core area (jądro europejskiego ruchu lotniczego) obejmie także nasz kraj. Pozwoli to w przyszłości na przejęcie przez PAŻP kontroli nad jeszcze większą liczbą lotów.

– Był to rok pozytywnych zmian. Działając w bardzo skomplikowanym środowisku, w którym nawet najbardziej doświadczonych pracowników co krok spotykają nowe zaskoczenia, w końcu staliśmy się liderem, szóstą agencją kontroli lotów w Europie. Jako aktywny uczestnik inicjatywy Seven Enhanced Network Measures in Europe odkorkowujemy europejskie niebo. Był to dla mnie i moich współpracowników ciężki rok, który wiele nas nauczył – konkluduje Janiszewski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
PAŻP wykorzystuje dobrodziejstwo nowoczesnych technologii

Infrastruktura i lotniska

PAŻP wykorzystuje dobrodziejstwo nowoczesnych technologii

inf. pras. oprac. ad 24 czerwca 2019

PAŻP: Strajk kontrolerów nam nie grozi

Prawo i polityka

PAŻP: Strajk kontrolerów nam nie grozi

Aleksander Domański 06 czerwca 2019

 

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

Pasażer i linie lotnicze

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

10 września 2019

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

Pasażer i linie lotnicze

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

10 września 2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Infrastruktura i lotniska

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

09 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

09 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5