Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej walczy o pieniądze


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2019-03-12 10:44
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej walczy o pieniądze
fot. PAŻP
Przed PAŻP-em rok pełen wyzwań. Wśród strategicznych celów stabilizacja sytuacji finansowej, w której Agencja musi znaleźć równowagę pomiędzy ambitnymi planami inwestycyjnymi, a oczekiwaniami UE co do ograniczenia kosztów.
Przyjęte w ostatnim czasie przez unijny Komitet ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej założenie regulacji nakładają obowiązek redukcji kosztów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) na poziomie 4,1 proc. To poważny problem dla Agencji, która musi inwestować, by poradzić sobie z nieustannie rosnącym ruchem lotniczym nad Polską.

– Funkcjonujemy w systemie poboru opłat, który jest definiowany przez Unię Europejską. 11 lutego 2019 roku zostało wdrożone nowe rozporządzenie Unii Europejskiej dotyczące skuteczności działania i efektywności kosztowej. Nie jest dla nas korzystne. Przedstawiamy więc nasze argumenty i pokazujemy lokalne uwarunkowania. Mam nadzieję, że pozwoli to na osiągnięcie jak najlepszego wyniku finansowego, czyli zapewnienia PAŻP jak największego finansowania przez linie lotnicze – mówi Janusz Janiszewski, p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Janiszewski podkreśla przy tym, że Polska jest rynkiem rozwijającym się, w który trzeba dużo inwestować, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie ruchu lotniczego w najbliższych latach. PAŻP, zdaniem prezesa, nie może obecnie ciąć kosztów, tak jak to robią podmioty zachodnie, gdyż potrzebuje dodatkowych środków na budowę bazy technologicznej i poszerzanie kadr. W ostatnich latach udało się znacząco poprawić statystyki punktualności: spadły one do 0,19 minuty w roku 2016 i 0,11 minuty w roku 2017, a Polska weszła do grona europejskich liderów. Ich utrzymanie przy znaczącym wzroście ruchu i przy trudnościach z pozyskaniem wystarczających środków na inwestycje będzie jednak coraz trudniejsze.

Obecny poziom opłat nawigacyjnych pobieranych od przewoźników, który dla Polski wynosi ok. 43 euro jest i tak znacząco niższy niż w państwach – u naszych zachodnich sąsiadów czy we Francji przekracza on bowiem 60 euro. – Jesteśmy w fazie budowania biznesplanu na lata 2020–2024, który pokaże liniom lotniczym jakie korzyści przyniosą nam nasze inwestycje. Staramy się także o inne źródła finansowania i zmianę strukturę przychodów, bo teraz 99% z nich przypada na usługi nawigacyjne. To jeden z naszych celów strategicznych – dodaje Janiszewski. Zapewnia przy tym, że PAŻP robi co tylko może, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym, żeby zapewnić sobie możliwość sprawnego funkcjonowania i rozwoju.

W tym zakresie PAŻP może liczyć na pełne wsparcie ze strony Ministerstwa Infrastruktury oraz IATA. Jednym z elementów walki o większe fundusze była zresztą podpisana w ubiegłym roku właśnie wspólnie ze stowarzyszeniem pierwsza edycja Strategii Rozwoju Przestrzeni Powietrznej dla Polski (Airspace Strategy for Poland). – To bardzo ważny dokument z perspektywy dalszego rozwoju lotnictwa w Polsce i pierwszy tego rodzaju w Europie. Mam nadzieję, że dołączy do niego więcej partnerów, a sam dokument stanie się jednym z głównych fragmentów przyszłej strategii rozwoju transportu lotniczego w naszym kraju – zaznacza prezes PAZP.

Pierwotnie Plan Skuteczności działania Polska miała przedstawić do połowy marca, ale ten termin został przez Komisję Europejska wydłużony i dokument będzie trzeba przedstawić zapewne do wakacji. Problemem pozostaje przyjęta w lutym regulacja, narzucająca ogólne zasady i wskazująca jako cel redukcje kosztów o 2,3 proc. Szczegółowe cele krajowe mają zostać określone we wspomnianych Planach skuteczności działania, których zapisy po przestawieniu przez państwa członkowskie będą negocjowane zapewne do końca października.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
PAŻP chce budować anteny, wójt się nie zgadza

Infrastruktura i lotniska

PAŻP chce budować anteny, wójt się nie zgadza

Roman Czubiński 22 lutego 2019

PAŻP: Kontrolerzy mają gdzie służyć w Modlinie

Infrastruktura i lotniska

PAŻP: Kontrolerzy mają gdzie służyć w Modlinie

inf. pras./ Redakcja 03 stycznia 2019

Kontrolerzy – "dobre duszki" ruchu lotniczego

Infrastruktura i lotniska

Kontrolerzy – "dobre duszki" ruchu lotniczego

Aleksander Domański 26 grudnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5