Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Pasażerowie będą mieli rzecznika?


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2018-12-13 10:23
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ PAP

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pasażerowie będą mieli rzecznika?
fot. Wrocław Airport
Wszystkie kluby poselskie opowiedziały się w środę za przyjęciem rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o prawie lotniczym oraz niektórych innych aktów prawnych. Ma to na celu wdrożenie unijnych rozwiązań, w tym m.in. powołanie Rzecznika Praw Pasażerów.
W środę odbyło się sprawozdanie komisji o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw.

Co się zmieni

Podczas posiedzenia komisji sejmowej poseł sprawozdawca Artur Zasada przedstawił posłom projekt zmian w ustawach dotyczących lotnictwa. Jak mówił, rządowa propozycja wprowadza nowe rozwiązania dotyczące m.in. zasad wydawania decyzji przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego. Nowela przewiduje nowe rozwiązania w zakresie koordynacji rozkładów lotów, czasu pracy załóg lotniczych, wyposażania samolotów, czy opłat administracyjnych.

Projekt powołuje Rzecznika Praw Pasażerów. Ma on działać przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego i zostanie wyznaczony przez prezesa tego Urzędu spośród jego pracowników na pięcioletnią kadencję. Rzecznik Praw Pasażera ma zapewnić możliwość dochodzenia przez pasażera swoich roszczeń w każdym indywidualnym przypadku, bez konieczności występowania na drogę sądową.

W sumie projekt dostosowuje nasze prawo do 23 aktów prawnych wydanych przez UE.

Poseł Zasada przypomniał, że sejmowa komisja infrastruktury skierowała rządowy projekt do dalszych prac w podkomisji nadzwyczajnej, która to przygotowała sprawozdanie. Wszystkie kluby poselskie opowiedziały się za przyjęciem projektu. Nie zgłoszono poprawek.

Czy ULC podoła?

W teorii rozwiązanie z rzecznikiem wydaje się bardzo zasadne. Opóźnienia i odwołania lotów są niestety bolączką całego europejskiego rynku przewozów lotniczych. Problem nie omija i Polski. Choć klienci linii mają w prawie unijnym zagwarantowane prawa co do odszkodowań, to linie robią co w ich mocy, by udowodnić przed sądem, że doszło do „okoliczności nadzwyczajnych” i rekompensata się nie należy.

O skali zjawiska może świadczyć ostatnia sprawa sprzed kilku dni, gdy brytyjski odpowiednik naszego ULC założył sprawę w sądzie przeciw Ryanairowi. Praktyka pokazuje jednak, że bardzo często sądy przychylają się do argumentacji przewoźników i klienci linii dotknięci efektami strajków pracowników przewoźnika niczego nie dostają za stracony czas, nerwy i nierzadko pieniądze.

Zagrożeniem dla sprawnego działania rzecznika są bardzo poważne braki kadrowe w naszym Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Są one tak duże, że w przyszłym roku grozi nam obniżenie ratingu bezpieczeństwa. Jak w takich warunkach rzecznik miałby zmienić cokolwiek?

Już w tym momencie ULC informuje na swojej stronie, że w związku brakiem rąk do pracy oraz rekordową liczbą skarg na przewoźników, sprawy będą rozpatrywane bardzo długo i urząd prosi o „wyrozumiałość i cierpliwość”.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Linie Middle East Airlines zamawiają A330neo

Biznes i przemysł

Linie Middle East Airlines zamawiają A330neo

Piotr Bożyk 13 grudnia 2018

LOT: Embraery 190 lecą do Polski

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Embraery 190 lecą do Polski

Łukasz Malinowski 12 grudnia 2018

IATA: Linie lotnicze wrócą na ścieżkę zysku dzięki taniejącej ropie

Biznes i przemysł

IATA: Linie lotnicze wrócą na ścieżkę zysku dzięki taniejącej ropie

Tomasz Śniedziewski 13 grudnia 2018

 

Paweł Adamowicz dał Gdańskowi bilet w XXI wiek

Infrastruktura i lotniska

Paweł Adamowicz dał Gdańskowi bilet w XXI wiek

19 stycznia 2019

Acropolis Aviation odebrał pierwszego ACJ320neo

Biznes i przemysł

Acropolis Aviation odebrał pierwszego ACJ320neo

19 stycznia 2019

Ponad 46 mln podróżnych na Gatwick w 2018 roku

Infrastruktura i lotniska

Ponad 46 mln podróżnych na Gatwick w 2018 roku

18 stycznia 2019

United zamawia kolejne B737 MAX i B777

Biznes i przemysł

United zamawia kolejne B737 MAX i B777

18 stycznia 2019

Ryanair znów obniża prognozę zysku

Biznes i przemysł

Ryanair znów obniża prognozę zysku

18 stycznia 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5