Partner serwisu
Prawo i polityka

Pasażerowie będą mieli rzecznika?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-12-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ PAP

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Pasażerowie będą mieli rzecznika?
fot. Wrocław Airport
Wszystkie kluby poselskie opowiedziały się w środę za przyjęciem rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o prawie lotniczym oraz niektórych innych aktów prawnych. Ma to na celu wdrożenie unijnych rozwiązań, w tym m.in. powołanie Rzecznika Praw Pasażerów.

W środę odbyło się sprawozdanie komisji o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw.

Co się zmieni

Podczas posiedzenia komisji sejmowej poseł sprawozdawca Artur Zasada przedstawił posłom projekt zmian w ustawach dotyczących lotnictwa. Jak mówił, rządowa propozycja wprowadza nowe rozwiązania dotyczące m.in. zasad wydawania decyzji przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego. Nowela przewiduje nowe rozwiązania w zakresie koordynacji rozkładów lotów, czasu pracy załóg lotniczych, wyposażania samolotów, czy opłat administracyjnych.

Projekt powołuje Rzecznika Praw Pasażerów. Ma on działać przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego i zostanie wyznaczony przez prezesa tego Urzędu spośród jego pracowników na pięcioletnią kadencję. Rzecznik Praw Pasażera ma zapewnić możliwość dochodzenia przez pasażera swoich roszczeń w każdym indywidualnym przypadku, bez konieczności występowania na drogę sądową.

W sumie projekt dostosowuje nasze prawo do 23 aktów prawnych wydanych przez UE.

Poseł Zasada przypomniał, że sejmowa komisja infrastruktury skierowała rządowy projekt do dalszych prac w podkomisji nadzwyczajnej, która to przygotowała sprawozdanie. Wszystkie kluby poselskie opowiedziały się za przyjęciem projektu. Nie zgłoszono poprawek.

Czy ULC podoła?

W teorii rozwiązanie z rzecznikiem wydaje się bardzo zasadne. Opóźnienia i odwołania lotów są niestety bolączką całego europejskiego rynku przewozów lotniczych. Problem nie omija i Polski. Choć klienci linii mają w prawie unijnym zagwarantowane prawa co do odszkodowań, to linie robią co w ich mocy, by udowodnić przed sądem, że doszło do „okoliczności nadzwyczajnych” i rekompensata się nie należy.

O skali zjawiska może świadczyć ostatnia sprawa sprzed kilku dni, gdy brytyjski odpowiednik naszego ULC założył sprawę w sądzie przeciw Ryanairowi. Praktyka pokazuje jednak, że bardzo często sądy przychylają się do argumentacji przewoźników i klienci linii dotknięci efektami strajków pracowników przewoźnika niczego nie dostają za stracony czas, nerwy i nierzadko pieniądze.

Zagrożeniem dla sprawnego działania rzecznika są bardzo poważne braki kadrowe w naszym Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Są one tak duże, że w przyszłym roku grozi nam obniżenie ratingu bezpieczeństwa. Jak w takich warunkach rzecznik miałby zmienić cokolwiek?

Już w tym momencie ULC informuje na swojej stronie, że w związku brakiem rąk do pracy oraz rekordową liczbą skarg na przewoźników, sprawy będą rozpatrywane bardzo długo i urząd prosi o „wyrozumiałość i cierpliwość”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Linie lotnicze przed widmem miliardowych kar. Co z ustawą o PNR?

Biznes i przemysł

Linie lotnicze przed widmem miliardowych kar. Co z ustawą o PNR?

Łukasz Malinowski 20 marca 2024

Emirates serwują ponad 77 mln posiłków rocznie

Pasażer i linie lotnicze

Emirates serwują ponad 77 mln posiłków rocznie

inf. pras. Emirates 25 lutego 2024

Tysiące spraw o odszkodowania rocznie. Rzecznik Praw Pasażerów o swojej pracy

Pasażer i linie lotnicze

ULC tłumaczy opieszałość Rzecznika Praw Pasażerów

Prawo i polityka

ULC tłumaczy opieszałość Rzecznika Praw Pasażerów

Aleksander Domański 31 lipca 2019

ULC: Renata Piwowarska Rzecznikiem Praw Pasażera

Pasażer i linie lotnicze

ULC: Renata Piwowarska Rzecznikiem Praw Pasażera

Aleksander Domański 02 kwietnia 2019

Prezydent podpisał zmiany prawa lotniczego. 1 kwietnia wejdą w życie

Prawo i polityka

Zobacz również:

Linie lotnicze przed widmem miliardowych kar. Co z ustawą o PNR?

Biznes i przemysł

Linie lotnicze przed widmem miliardowych kar. Co z ustawą o PNR?

Łukasz Malinowski 20 marca 2024

Emirates serwują ponad 77 mln posiłków rocznie

Pasażer i linie lotnicze

Emirates serwują ponad 77 mln posiłków rocznie

inf. pras. Emirates 25 lutego 2024

Tysiące spraw o odszkodowania rocznie. Rzecznik Praw Pasażerów o swojej pracy

Pasażer i linie lotnicze

ULC tłumaczy opieszałość Rzecznika Praw Pasażerów

Prawo i polityka

ULC tłumaczy opieszałość Rzecznika Praw Pasażerów

Aleksander Domański 31 lipca 2019

ULC: Renata Piwowarska Rzecznikiem Praw Pasażera

Pasażer i linie lotnicze

ULC: Renata Piwowarska Rzecznikiem Praw Pasażera

Aleksander Domański 02 kwietnia 2019

Prezydent podpisał zmiany prawa lotniczego. 1 kwietnia wejdą w życie

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5