Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Odbudowa Heathrow. Pierwszy zysk od 2019 roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Odbudowa Heathrow. Pierwszy zysk od 2019 roku
fot. Heathrow Airport
Londyński port lotniczy Heathrow obsłużył w zeszłym roku 79,2 mln pasażerów i zanotował pierwszy od 2019 roku zysk. Zrestrukturyzowana działalność głównego lotniska Wielkiej Brytanii pozwoliła na zarobienie przed opodatkowaniem 38 mln funtów, podczas gdy rok wcześniej port zaraportował stratę w wysokości 684 mln.

Pandemia koronawirusa wywołała drastyczny spadek ruchu lotniczego, zarówno w Europie, jak i innych zakątkach globu ziemskiego. Na Starym Kontynencie najbardziej cierpiał port lotniczy Londyn-Heathrow, na co wpłynęły długo utrzymujące się obostrzenia, mające na celu zatrzymanie rozprzestrzeniania się wirusa.

W ubiegłym roku londyńskie Heathrow obsłużyło 79 151 723 pasażerów, co pozwoliło odzyskać koronę najbardziej zatłoczonego portu lotniczego w Europie, ponieważ w okresie pandemicznym restrykcji to stambulski port lotniczy dzierżył miano najbardziej ruchliwego lotniska w Europie. Megalotnisko w Stambule obsłużyło w ciągu 365 dni zeszłego roku 76 236 980 podróżnych.

Powrót do zysków

Dobre wyniki uzyskane w czwartym kwartale pozwoliły wygenerować pierwszy od czterech lat skorygowany zysk, wynoszący, przed opodatkowaniem, 38 mln funtów brytyjskich. Dla porównania, strata portu rok wcześniej wyniosła 684 mln funtów. Działalność w roku 2021 wygenerowała jeszcze większą stratę. Wtedy port stracił „na czysto” 1,24 mld funtów.

Płynność finansowa brytyjskiego portu lotniczego utrzymuje się na wysokim poziomie 3,8 mld funtów, choć jest duża szansa, że w bieżącym roku ona spadnie, albowiem obniżka opłat lotniskowych – wywołana decyzją brytyjskiego regulatora lotniczego – o 20 proc. spowoduje zmniejszenie wpływów z tytułu opłat o 400 mln funtów. Zarząd największego lotniska Wielkiej Brytanii wskazuje, że w ciągu najbliższego roku „kompromisy inwestycyjne” są nieuniknione. W najbliższych tygodniach zaprezentowana zostanie odświeżona strategia biznesowa. Akcjonariusze kolejny rok z rzędu nie otrzymają dywidendy z posiadanych akcji.

Kontynuacja wzrostów

Pomijając kwestie biznesowe, lotnisko Heathrow zanotowało w zeszłym roku kilka kamieni milowych. W listopadzie rejs Virgin Atlantic między Londynem a nowojorskim portem im. Johna F. Kennedy’ego został zrealizowany wyłącznie w oparciu o zrównoważone paliwo lotnicze (SAF).

– Rok 2023 był dobrym rokiem dla Heathrow. Zapewniliśmy naszym klientom znacznie lepszą obsługę i udało nam się osiągnąć niewielki zysk. To świetna podstawa, na której można budować strategię na najbliższe lata. W 2024 r. spodziewamy się obsłużyć większą liczbę pasażerów, lecz utrata wpływów z opłat lotniskowych oznacza, że będziemy musieli wykorzystać wszystkie dostępne dźwignie finansowe, aby zwiększyć efektywność operacyjną – powiedział dyrektor generalny portu lotniczego Londyn-Heathrow, Thomas Woldbye.

Zarząd portu prognozuje, że w bieżącym roku z usług portu skorzysta 81,4 mln pasażerów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

LOT wnioskował o dodatkowe sloty na Heathrow

Infrastruktura i lotniska

LOT wnioskował o dodatkowe sloty na Heathrow

Mateusz Kieruzal 20 czerwca 2023

Heathrow: Brytyjski ULC wstrzymuje podwyżki opłat

Prawo i polityka

Heathrow: 5,48 mln pasażerów w styczniu. Najlepszy start roku od trzech lat

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

LOT wnioskował o dodatkowe sloty na Heathrow

Infrastruktura i lotniska

LOT wnioskował o dodatkowe sloty na Heathrow

Mateusz Kieruzal 20 czerwca 2023

Heathrow: Brytyjski ULC wstrzymuje podwyżki opłat

Prawo i polityka

Heathrow: 5,48 mln pasażerów w styczniu. Najlepszy start roku od trzech lat

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5