Linie lotnicze Xiamen Airlines złożyły gwarantowane zamówienie na 40 samolotów z rodziny A320neo w celu rozbudowy swojej floty maszyn pasażerskich.
W ten sposób przewoźnik z Państwa Środka został nowym klientem Airbusa. Umowa została ogłoszona przez głównego akcjonariusza, czyli China Southern Airlines, który posiada 55 proc. akcji Xiamen Airlines, na giełdzie w Szanghaju.
W odrzutowcach rodziny A320neo konstruktorzy zastosowali najnowsze technologie, w tym silniki nowej generacji i końcówki skrzydeł typu sharklet, które wspólnie pozwalają uzyskać co najmniej 20 proc. oszczędności w zużyciu paliwa oraz zmniejszyć o połowę poziom emitowanego hałasu.
Pasażerowie podczas podróży tymi samolotami korzystają z wielokrotnie wyróżnianego wnętrza Airspace, które umożliwia korzystanie z najnowszych technologii kabinowych. Według stanu na koniec sierpnia 2022 roku Airbus otrzymał łącznie od ponad 130 klientów z całego świata zamówienia na ponad 8500 maszyn reprezentujących rodzinę A320neo, w tym ostatnio na
292 samoloty z Państwa Środka.
Europejski producent korzysta na opóźnieniach w procesie certyfikacji chińskiego odrzutowca C919,
opracowanego przez COMAC, a także na kłopotach Boeinga, związanych z napięciem politycznym między Waszyngtonem i Pekinem dotyczącym Tajwanu. Amerykański koncern, po katastrofach i problemach z jakością produkowanych samolotów, uważany jest w Chinach za mało wiarygodny. Mimo, że
Urząd Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC) wydał w grudniu 2021 roku dyrektywę zdatności do lotu dla samolotów 737 MAX, to maszyny te jeszcze nie wznowiły lotów komercyjnych w Chinach.
Xiamen Airlines istnieją od 1984 roku. Przewoźnik z prowincji Fujian dotychczas korzystał wyłącznie z samolotów Boeinga. W swojej flocie ma 134 dominujące odrzutowce wersji 737-800, dziesięć 737 MAX 8, dziewięć 737-700 oraz po sześć szerokokadłubowych Dreamlinerów wersji 787-8 i 787-9. Ponadto zamówionych jest jeszcze siedemnaście maszyn 737 MAX 8 oraz dziesięć większej wersji 737 MAX 10.