Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

COMAC: Pierwszy C919 dla China Eastern odbył lot techniczny

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
22-05-2022
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
COMAC: Pierwszy C919 dla China Eastern odbył lot techniczny
Fot. COMAC
Pierwszy samolot C919, który ma zostać dostarczony do China Eastern Airlines, odbył 14 maja swój pierwszy lot techniczny - wynika z informacji firmy COMAC.

C919, budowany przez chińskiego państwowego producenta samolotów Commercial Aircraft Corporation of China Ltd (COMAC), będzie kamieniem milowym w trwającym już 11 lat programie, który ma konkurować z samolotami produkowanymi przez Airbusa i Boeinga. COMAC ma nadzieję uzyskać certyfikat typu, który poświadcza, że samolot nadaje się do komercyjnych lotów z pasażerami, w ciągu najbliższych tygodni.

Chiński odrzutowiec o rejestracji B-001J, wystartował o 6:52 z międzynarodowego lotniska Pudong w Szanghaju i wylądował w tym samym miejscu o 9:54. Podczas lotu, który trwał trzy godziny i dwie minuty, piloci i inżynierowie skoordynowali wszystkie zaplanowane testy - potwierdził COMAC.

W marcu ubiegłego roku China Eastern Airlines i COMAC podpisały umowę na zakup pięciu samolotów C919, które po dostarczeniu będą zbazowane głównie w Szanghaju.

Opóźniony program C919

Jak wiemy opóźnienia są dość powszechne w programach lotniczych z ostatnich lat, ale szczególnie powolny postęp przy C919 jest dużym wstydem dla Chin, które zainwestowały znaczne środki w pierwszą poważną próbę przełamania kontroli nad monopolem Airbusa i Boeinga na globalnym rynku samolotów wąskokadłubowych. Według czterech osób zaznajomionych w temacie, do których dotarł Reuters, ostatni problem maszyny sprowadzał się do błędu matematycznego. Inżynierowie COMAC-a źle przeliczyli siły, które są wywierane na silniki samolotu podczas lotu i przesłali niedokładne dane do producenta silników - CFM International. W rezultacie silnik i jego obudowa wymagały dodatkowego wzmocnienia.

COMAC, który od 2008 r. dość tajemniczo pracuje nad C919, bardzo rzadko ujawnia swoje plany i postępy w programie. Ostatnio jeden z przedstawicieli producenta powiedział chińskim mediom państwowym, że spodziewa się certyfikacji przez krajowe organy regulacyjne za dwa do trzech lat, nie podając żadnych dalszych szczegółów. Poprzedni publicznie podany cel firmy to koniec 2020 r. Inni przedstawiciele COMAC-a powiedzieli, że zamierzają uzyskać certyfikację i dostarczyć pierwszą maszynę do końca 2021 r., która trafi do linii China Eastern.

Informacyjnie o C919

COMAC C919 to dwusilnikowy odrzutowiec, który w zależności od konfiguracji będzie mógł pomieścić od 150 do niemal 200 pasażerów, a jego zasięg określono, w zależności od wersji, od 4 tys. do 5,5 tys. km. Będzie to także bezpośrednia konkurencja dla najpopularniejszych samolotów pasażerskich świata - boeinga 737 i airbusa A320. Maszyna będzie napędzana wyłącznie silnikami CFM International LEAP-1C. Firma planuje rozszerzyć projekt o nowe powiększone oraz pomniejszone warianty samolotu oraz wersje cargo i VIP. Do 2035 r. producent planuje zdobyć jedną trzecią udziałów w chińskim rynku samolotów wąskokadłubowych i jedną piątą w rynku światowym. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 20 lat Chiny mogą odebrać około 5 tys. nowych samolotów o łącznej wartości 670 mld dolarów.

Od 2019 r. sześć odrzutowców C919 przeprowadziło serię testów naziemnych i lotniczych w takich miejscach, jak Szanghaj, Yanliang, Dongying i Nanchang. Na dzień 31 sierpnia 2020 r. według FlightGlobal program C919 liczy 307 zamówień plus 45 opcji i 658 listów intencyjnych, czyli w sumie zobowiązania na 1010 samolotów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Linia Air France odebrała 20. airbusa A350-900

Pasażer i linie lotnicze

Linia Air France odebrała 20. airbusa A350-900

Avgeek 27 listopada 2022

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Airshow China 2022: COMAC zebrał zamówienia na 330 samolotów

Biznes i przemysł

Airshow China 2022: COMAC zebrał zamówienia na 330 samolotów

Avgeek 11 listopada 2022

Chiński COMAC C919 z certyfikatem typu

Biznes i przemysł

Chiński COMAC C919 z certyfikatem typu

Avgeek 02 października 2022

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Linia Air France odebrała 20. airbusa A350-900

Pasażer i linie lotnicze

Linia Air France odebrała 20. airbusa A350-900

Avgeek 27 listopada 2022

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Airshow China 2022: COMAC zebrał zamówienia na 330 samolotów

Biznes i przemysł

Airshow China 2022: COMAC zebrał zamówienia na 330 samolotów

Avgeek 11 listopada 2022

Chiński COMAC C919 z certyfikatem typu

Biznes i przemysł

Chiński COMAC C919 z certyfikatem typu

Avgeek 02 października 2022

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5