Partner serwisu
Biznes i przemysł

Nowe ekologiczne paliwo rakietowe. Przełom w napędach kosmicznych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
26-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Nowe ekologiczne paliwo rakietowe. Przełom w napędach kosmicznych
fot. Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa
Ekologiczne, wysokowydajne hipergoliczne materiały pędne od dziesięcioleci były Świętym Graalem napędów kosmicznych. W ostatnich miesiącach, inżynierowie i naukowcy z Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa (Łukasiewicz – ILOT) z powodzeniem ukończyli szereg testów prowadzących do rozwiązania tego wyzwania.

Opracowany w Łukasiewicz – ILOT materiał pędny jest bezpieczniejszą dla personelu i środowiska alternatywą wobec obecnie stosowanych, toksycznych materiałów – pochodnych hydrazyny oraz tlenków azotu. Opracowana kombinacja wykorzystuje nadtlenek wodoru (o stężeniu 98 proc.) jako utleniacz oraz nowatorskie paliwo. Charakteryzuje się wysokimi osiągami – impulsem właściwym w próżni na poziomie 310
sekund, a także hipergolicznością, czyli zdolnością do samoczynnego zapłonu po wymieszaniu składników w komorze spalania. To idealny kandydat do zastosowania w silnikach rakietowych dla przyszłych platform satelitarnych, lądowników i ostatnich stopni rakiet nośnych.

– Opracowanie nowego materiału pędnego jest procesem długotrwałym i wymaga szeregu interdyscyplinarnych badań. Zespół dokonał istotnego osiągnięcia mogącego docelowo obniżyć koszty nowych systemów napędowych i koszty przygotowania satelitów do lotu. Ten krok przybliża nas do tego by polskie paliwo mogło stać się standardem w misjach satelitów przyszłej generacji – podkreślił dr inż. Adam Okniński, dyrektor Centrum Technologii Kosmicznych w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa.

Główne właściwości:

  • Impuls właściwy w próżni wynosi ok. 310 s – osiągi są porównywalne z obecnie stosowanymi materiałami.
  • Wysoka gęstość – wymaga mniejszych, lżejszych zbiorników i systemów zasilania niż w przypadku wielu innych materiałów
  • Hipergoliczność – zapala się w kontakcie z 98 proc. nadtlenkiem wodoru, bez konieczności stosowania dodatkowych źródeł zapłonu – upraszcza to konstrukcję silnika, pozwalając na wielokrotne użycie.
  • Szybki i powtarzalny zapłon – pozwala na zastosowanie w niewielkich silnikach, które wymagają krótkich i niezwykle precyzyjnych pulsów do kontroli położenia satelity.
  • Powszechnie dostępny i stosowany w przemyśle – brak konieczności stosowania rygorystycznych procedur bezpieczeństwa, w porównaniu z innymi materiałami pędnymi.
  • Zastosowanie zarówno w napędach satelitarnych (silniki korekcyjne satelitów) oraz jako napęd wyższych stopni rakiet nośnych (łatwość wielokrotnego włączania i wyłączania silnika podczas manewrów wymaganych do osiągnięcia docelowej orbity).

    Dalsze badania i rozwój

    Zespół inżynierów oraz naukowców Łukasiewicz – ILOT przeprowadził do tej pory ponad 160 testów nowego paliwa z wykorzystaniem silnika o ciągu 20 N, projektowanego do napędów satelitarnych – o skumulowanym czasie pracy na poziomie dwóch minut. Najkrótsze włączenia silnika trwały 10 ms, co odpowiada wymaganiom satelitów pod kątem generacji krótkich precyzyjnych pulsów ciągu. Część testów silnika zrealizowano w ramach projektu „10-20N Green Bipropellant Thruster” przyznanego z Europejskiej Agencji Kosmicznej.

    Uzyskano wysoce powtarzalny charakter zapłonu oraz stabilny i powtarzalny przebieg spalania. Nowe paliwo jest efektem przetestowania kilkuset różnych kombinacji związków chemicznych, a optymalizacja składów została opracowana w Łukasiewicz – ILOT. Kolejne prace będą skoncentrowane na wprowadzeniu tej innowacyjnej technologii do nowych systemów i podsystemów, opracowywanych przez kluczowych integratorów satelitów, działających na rynku europejskim i światowym.

    Kosmiczne specjalizacje

    Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa należy do najnowocześniejszych placówek badawczych w Europie, o tradycjach sięgających 1926 roku. Instytut ściśle współpracuje ze światowymi potentatami przemysłu lotniczego, takimi jak: Boeing, GE, Airbus czy Pratt & Whitney, oraz instytucjami z branży kosmicznej, w tym z Europejską Agencją Kosmiczną. Strategicznymi obszarami badawczymi Instytutu są technologie lotnicze, kosmiczne oraz bezzałogowe. Prowadzone są tutaj także badania i usługi dla przemysłu krajowego i zagranicznego w zakresie technologii materiałowych, kompozytowych, przyrostowych, teledetekcyjnych, energetycznych oraz wydobywczych.

    Obecnie Instytut jest zaangażowany w 30 projektów badawczych w obszarze technologii kosmicznych, w tym około połowa we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną. W ramach projektów krajowych bierze udział m.in. w rozwoju konstelacji polskich satelitów optoelektronicznych (projekt PIAST) w ramach programu SZAFIR Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W obszarze technologii kosmicznych Instytut specjalizuje się m.in. w badaniach i rozwoju ad technologii rakietowych, napędów satelitarnych, modułów deorbitacyjnych oraz ekologicznych materiałów pędnych.

    Instytut rozwija własną rakietę suborbitalną ILR-33 BURSZTYN 2K. Podstawowa wersja rakiety została z sukcesem przetestowana w locie, stając się pierwszym na świecie systemem wykorzystującym jako materiał pędny nadtlenek wodoru o stężeniu przekraczającym 98 proc.
  • Tagi geolokalizacji:

    Podziel się z innymi:

    Pozostałe z wątku:

    Ethiopian Airlines zamówią także kolejne airbusy A350

    Biznes i przemysł

    Ethiopian Airlines zamówią także kolejne airbusy A350

    Piotr Bożyk 18 listopada 2023

    Emirates zamówiły kolejnych 15 airbusów A350-900

    Biznes i przemysł

    Royal Jordanian powiększą flotę 787-9 o cztery odrzutowce

    Pasażer i linie lotnicze

    Zobacz również:

    Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

    Biznes i przemysł

    Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

    Piotr Bożyk/inf. pras. 17 września 2023

    "Nie będziemy kupować technologii kosmicznych, będziemy je tworzyć"

    Biznes i przemysł

    Pozostałe z wątku:

    Ethiopian Airlines zamówią także kolejne airbusy A350

    Biznes i przemysł

    Ethiopian Airlines zamówią także kolejne airbusy A350

    Piotr Bożyk 18 listopada 2023

    Emirates zamówiły kolejnych 15 airbusów A350-900

    Biznes i przemysł

    Royal Jordanian powiększą flotę 787-9 o cztery odrzutowce

    Pasażer i linie lotnicze

    Zobacz również:

    Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

    Biznes i przemysł

    Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

    Piotr Bożyk/inf. pras. 17 września 2023

    "Nie będziemy kupować technologii kosmicznych, będziemy je tworzyć"

    Biznes i przemysł

    Kongresy
    Konferencje
    SZKOLENIE ON-LINE
    Śledź nasze wiadomości:
    Zapisz się do newslettera:
    Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
    Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
    Współpraca:
    Rynek Kolejowy
    Transport Publiczny
    Rynek Infrastruktury
    TOR Konferencje
    ZDG TOR
    ZDG TOR
    © ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5