Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Modlin: Duże spadki w ostatnim kwartale 2019 roku


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2020-02-19 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ portalsamorzadowy.pl/ fly4free.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Modlin: Duże spadki w ostatnim kwartale 2019 roku
fot. Flickr
W całym 2019 roku ruch pasażerski w podstołecznym lotnisku urósł jedynie o niespełna jeden procent. Dla porównania, rok wcześniej port szczycił się wynikiem na poziomie 5,1 proc. Tylko w ostatnim kwartale zeszłego roku Modlin odnotował spadek w statystykach pasażerskich o 9,2 proc. w ujęciu rok do roku. 
Co było tego przyczyną? Nie jest tajemnicą, że Ryanair musi reagować na kryzys związany z uziemieniem 737 MAX. Samolotu, który miał stać się podstawą floty przewoźnika. Sytuacja jest tak poważna, że linia negocjuje już z Airbusem kwestie pozyskania stu maszyn tego producenta.

Łańcuszek powiązań

Zamieszanie wokół Maksów przekłada się na kłopoty Ryanaira, a te na spadki na lotnisku, którego najistotniejszym klientem jest właśnie niskokosztowa linia z Irlandii. Cięcia w siatce musiały odbić się w wynikach Modlina. W okresie wakacyjnym udawało się rekompensować mniejszą liczbę pasażerów rejsowych efektami pełni sezonu czarterowego. Teraz jednak w pełni objawiają się problemy Ryanaira.

Jak wylicza Portal Samorządowy, już we wrześniu z portu Warszawa-Modlin skorzystało o 6,5 proc. mniej pasażerów niż we wrześniu 2019 roku. Październik i listopad okazały się pod tym względem jeszcze słabsze (spadki odpowiednio o 10 i 10,6 proc.). Grudzień był nieco lepszy, ale i tak gorszy od analogicznego okresu rok wcześniej o 6,7 proc. Łącznie przez ostatnie cztery miesiące port obsłużył o przeszło 85 tys. osób mniej niż w okresie od września do grudnia 2018.

Informacje o ewentualnym zakończeniu uziemienia Maksów dopiero po przejściu letniego szczytu w ruchu wróży lotnisku dalsze spadki. W sposób naturalny spada również dynamika wzrostów na naszych lotniskach. W wypadku Modlina nakłada się na to wszystko kwestia blokowania przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” wszelkich inwestycji w infrastrukturę.

Rozbudowa z pominięciem zgody PPL?

Wedle władz portu obecnie funkcjonujący w Modlinie terminal może obsłużyć powyżej 4 mln klientów rocznie, więc rezerwa jeszcze jest. Trzeba jednak działać już dziś, by nie obudzić się za późno, gdy liczba pasażerów niebezpiecznie zbliży się do limitu. Tym bardziej, że komfort podróżnych już dziś budzi wiele zastrzeżeń.

Pod koniec 2019 r. „Gazeta Wyborcza" poinformowała, że spółka ma plan awaryjny w związku z patową sytuacją w kwestii rozbudowy. Dziennik podał, że w 2020 r. ewakuowane mają być z terminala kolejne biura, a część służb lotniskowych przenieść się do innego budynku. Takie działanie miałoby zwiększyć przestrzeń dla działalności gastronomicznej o połowę, a dla sklepów o nawet 60 proc. Ma też powiększyć się miejsce dla pasażerów oczekujących na lot. To bardzo istotne z punktu widzenia lotniska, który większość dochodów czerpie z tzw. działalności pozalotniskowej. Ryanair płaci bardzo niskie stawki, ale port zarabia na samym ruchu generowanym przez przewoźnika. Prace miałyby potrwać do ostatniego kwartału tego roku i kosztować około 5 milionów złotych.

Paradoksalnie kłopoty Ryanaira z flotą dają więcej czasu Modlinowi na przygotowania się na dalsze wzrosty liczby podróżnych. Jeżeli zostanie on wykorzystany, to lotnisko ze spokojem może czekać na otwarcie portu w Sadkowie. Zwłaszcza, że w 2022 roku teoretycznie powinno być gotowe połączenie portu z siecią kolejową. Wedle zamierzeń PPL-u lotnisko Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 r. ma być zapasowym obiektem dla zapychającego się Okęcia. Aby ten plan miał choć cień szansy powodzenia, Modlin powinien zaprzestać działalności. Na razie jednak się na to nie zanosi.  

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Ryanair: Rekordowy rozkład lotów z WMI na lato 2020

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Rekordowy rozkład lotów z WMI na lato 2020

Aleksander Domański 19 grudnia 2019

PPL: Blokując dofinansowanie Modlina, ratujemy to lotnisko

Infrastruktura i lotniska

PPL: Blokując dofinansowanie Modlina, ratujemy to lotnisko

Aleksander Domański 10 grudnia 2019

Horała: CPK w ciągu 10 lat

Prawo i polityka

Horała: CPK w ciągu 10 lat

Aleksander Domański 29 listopada 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5