Polskie Linie Lotnicze LOT przez kolejne cztery lata będą nadal łączyć Wilno z miejskim portem lotniczym w Londynie. Utrzymanie bezpośrednich rejsów do lotniska położonego w sercu finansowej dzielnicy brytyjskiej stolicy dla litewskich władz było kluczowe, aby lokalny biznes mógł w dalszym ciągu się szybko rozwijać.
Port lotniczy London-City to lotnisko optymalne dla tych pasażerów, którzy chcą dostać się w najszybszy i najwygodniejszy sposób do centrum biznesowego stolicy Wielkiej Brytanii. Port jest zlokalizowany w
londyńskich dokach (w dzielnicy Royal Docks), a zatem znajduje się najbliżej biznesowego centrum Londynu: niespełna 10 km od City i Canary Wharf. Rocznie między Litwą a stolicą Wielkiej Brytanii podróżuje ponad milion pasażerów. Wschodni Londyn jest również miejscem, w którym na co dzień mieszka wielu Litwinów.
Nowa formuła lotów Połączenie Wilno – Londyn-City jest do końca września obsługiwane w formule PSO (ang. Public Service Obligation – zobowiązanie do świadczenia usług publicznych), która pozwala na dofinansowywanie przez podmiot publiczny rejsów wewnątrz strefy Unii Europejskiej o szczególnym znaczeniu. Rząd Litwy ogłosił pierwszy przetarg na obsługę takiego połączenia latem 2018 roku. Zwycięzcą okazał się LOT, który był jedynym oferentem, i od 1 maja 2019 roku realizował loty między wileńskim portem lotniczym a miejskim lotniskiem w Londynie. Oprócz rejsów z Wilna, PLL LOT łączył Londyn-City także z Budapesztem i warszawskim Lotniskiem Chopina. Pandemia COVID-19 skutecznie wymusiła zawieszenie świadczenia obu połączeń.
Pod koniec maja informowaliśmy na naszych łamach, że ze względu na wygasającą 30 września umowę z LOT-em,
Litwa ogłosiła nowy przetarg na obsługę połączeń lotniczych do biznesowego serca stolicy Wielkiej Brytanii. Wyjście Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej oznaczało, że władze litewskie muszą znaleźć inne rozwiązanie, aby dotowane przez państwo połączenia lotnicze zostały utrzymane. W 2022 roku Ministerstwo Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej wraz z konsultantami zewnętrznymi przygotowało plan „promocji lotów” do miejsc o strategicznym znaczeniu dla Litwy. Zainteresowani przewoźnicy
mogli do 9 czerwca składać oferty przetargowe. Ze względu na strategiczne znaczenie dla świata biznesu lotów między Wilnem a Londynem-City, kryteria wyboru priorytetowo traktowały przewoźników
oferujących dogodne dla pasażerów biznesowych rozkłady i częstotliwości lotów.
Simonas Bartkus, dyrektor generalny Litewskich Portów Lotniczych podkreśla, że nowy model wsparcia rozwoju lotów nie jest ani grantem, ani dotacją dla linii lotniczych. W ramach nowego modelu umowy są/będą
zawierane wyłącznie z tymi liniami lotniczymi, z którymi został uzgodniony opłacalny dla Litwy biznesplan obsługi danej trasy. Nowy model opiera się na długoterminowym partnerstwie pomiędzy Litewskimi Portami Lotniczymi a konkretnymi liniami lotniczymi obsługującymi rejsy. Obie strony ponoszą ryzyko finansowe związane z obsługą danej trasy i dzielą się powstałymi korzyściami finansowymi.
Tak jak poprzednio, jedynym oferentem na obsługę rejsów był LOT. Polski przewoźnik na mocy nowego kontraktu będzie oferował połączenie lotnicze do stolicy Anglii przez kolejne cztery lata. Nowa umowa wejdzie w życie 1 października. Do Londynu-City z Wilna pasażerowie latać będą na pokładzie embraera 190, który jako jeden z niewielu samolotów wąskokadłubowych jest certyfikowany do realizacji operacji w miejskim porcie lotniczym w Londynie. W tygodniu dostępne będą cztery rotacje. Loty zaplanowano na poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek i niedziele.
Restrykcyjne wymogi miejskiego lotniska w LondynieZe względu na krótką drogę startową i stromy kąt podejścia do lądowania na lotnisku Londyn-City tylko kilka rodzajów samolotów, w tym Embraer 190, jest certyfikowanych do wykonywania operacji z tego portu. Z tego powodu w porcie zakazane są operacje przy użyciu: śmigłowców i innych statków powietrznych pionowego startu lub lądowania; samolotów jednosilnikowych, rekreacyjnych, obsługiwanych przez jednego pilota. Zabronione są także operacje statków powietrznych, które nie spełniają surowych ograniczeń dotyczących hałasu.
Miejski port w Londynie ma krótką drogę startową, o długości zaledwie 1 508 metrów i szerokości zaledwie 30 metrów. Dla porównania droga startowa londyńskiego Heathrow ma 3 902 metrów długości. Londyn-City wymaga również stromego podejścia ze względu na wysokość otaczających go wieżowców. Najbardziej niezwykłym aspektem Londynu-City jest strome podejście do lądowania, z prędkością zniżania prawie
dwukrotnie większą niż na innych lotniskach. To podejście wynosi aż 5,5°, w porównaniu ze standardowym podejściem wynoszącym około 3°.
Wpływa to również na start, ponieważ samoloty w pełni wykorzystują dostępny pas startowy i wznoszą się szybciej niż zwykle. Specjalnie pod kątem swoich operacji z i do Londynu-City polski przewoźnik zdecydował się na leasing od firmy Nordic Aviation Capital (NAC) czterech nowych embraerów 190. Samoloty, z których każdy ma na pokładzie 106 wygodnych foteli, zostały dostarczone w drugiej połowie grudnia 2018 r. bezpośrednio z fabryki producenta w Brazylii.