Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

LOT: Jeśli paliwa nie stanieją, bilety będą drożeć

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-05-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
LOT: Jeśli paliwa nie stanieją, bilety będą drożeć
fot. Tomasz ŚniedziewskiZdjęcie ilustracyjne
Ceny paliwa lotniczego przekroczyły prognozy już o 50% – i wszystko wskazuje na to, że będą rosły nadal. Jeśli sytuacja na rynku paliw się nie zmieni, ceny biletów będzie trzeba podnieść – uprzedza prezes LOT Rafał Milczarski. Szef przewoźnika krytykuje też system handlu emisjami gazów cieplarnianych, w którym dochodzi do dublowania niektórych opłat.

Zdaniem prezesa na dłuższą metę bilety prawdopodobnie zdrożeją. – Jeśli wzrost cen paliwa lotniczego się utrzyma, w połączeniu z wydłużeniem tras będzie on musiał skutkować podwyżką cen biletów. Żadna linia lotnicza nie zdoła na dłuższą metę dotować przewozów – argumentuje Milczarski.

Dotyczy to szczególnie tras azjatyckich i dalekowschodnich, mocno wydłużonych z powodu zamknięcia przestrzeni powietrznej nad Rosją i Ukrainą po wybuchu wojny. Mimo trudności trasy azjatyckie nie przestały jednak być opłacalne. – Wszyscy jedziemy na tym samym wózku. Ceny i warunki operacyjne w naturalny sposób dopasowują się więc do okoliczności, w których jesteśmy. Będziemy utrzymywać poszczególne trasy tak długo, jak długo będzie na nie popyt – zapewnia prezes.

Albo EU ETS, albo CORSIA

Jak przypomniał, IATA przewidywała w ubiegłym roku ceny paliw na poziomie ok. 70 dolarów za baryłkę. – Dziś kosztuje ona znacznie ponad 100, a przewidywana średnia cena roczna to 118 dolarów. Nie jest łatwo w takich warunkach zabezpieczyć ekspozycję – tym bardziej, że, jak pokazała pandemia, samo zabezpieczenie też może być ekspozycją. Wiele linii lotniczych traciło na tym pieniądze, po nie były w stanie odebrać zabezpieczonego paliwa – twierdzi szef LOT.

Istotną rolę odgrywa też koszt certyfikatów emisji dwutlenku węgla EU ETS. Prezes przewoźnika uważa go za „niebywale wysoki”, a zasady naliczania opłat dla przewoźników europejskich – za niesprawiedliwe. – Opłaty te generują dziś ok. 300 euro dodatkowych kosztów na każdą tonę paliwa na połączeniach wykonywanych w Europie. Dowolny przewoźnik hubowy z Unii Europejskiej musi płacić EU ETS od każdego połączenia wykonanego na terenie UE, CORSIA od każdego połączenia międzynarodowego, a w kontekście ICAO połączenie wewnątrz UE jest połączeniem międzynarodowym. Jego odpowiednik z USA jest wolny od tych ciężarów w przypadku połączeń wewnątrz USA, nawet jeśli są to połączenia zasilające huby – twierdzi Milczarski. Jako rozwiązanie proponuje zniesienie EU ETS wszędzie tam, gdzie działa CORSIA. – Już samo płacenie CORSIA od każdego połączenia jest niesprawiedliwe – ale podwójne płacenie jest kompletną aberracją – dodaje.

Oszczędzanie – tak, opłaty za emisje – nie

Milczarski podkreśla jednocześnie, że branża podejmuje szereg starań, by dbać o środowisko, oszczędzać paliwo i ograniczać emisję gazów cieplarnianych. Maszyny LOT – zarówno długo-, jak i krótkodystansowe – są dziś napędzane oszczędniejszymi silnikami, niż jeszcze kilka lat temu. – Niezależnie od tych oszczędności naszymi działaniami operacyjnymi zmniejszyliśmy emisję dwutlenku węgla o 7%. Szkolimy pilotów, by podczas lądowania wykorzystywali grawitację na podejściu do lotniska, by miało ono charakter ciągły, a nie urywany – choć wymaga to dużych umiejętności. Wprowadziliśmy też kołowanie na jednym silniku – wylicza prezes.

– Nasza chęć do dbania o zrównoważony rozwój jest naturalna. Nie są nam potrzebne dodatkowe bodźce – a już na pewno takie, które powodują utratę konkurencyjności przewoźników europejskich. Europa zasługuje na to, by rozwijać się w zrównoważony sposób – podsumowuje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Zobacz również:

Francja: Loty muszą być drogie!

Prawo i polityka

Francja: Loty muszą być drogie!

Mateusz Kieruzal 31 sierpnia 2023

Włochy chcą ograniczyć ceny lotów krajowych na wyspy

Prawo i polityka

Spory wzrost cen przelotów krajowych w USA

Pasażer i linie lotnicze

Spory wzrost cen przelotów krajowych w USA

Kieruzal Mateusz 30 kwietnia 2023

Pozostałe z wątku:

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Zobacz również:

Francja: Loty muszą być drogie!

Prawo i polityka

Francja: Loty muszą być drogie!

Mateusz Kieruzal 31 sierpnia 2023

Włochy chcą ograniczyć ceny lotów krajowych na wyspy

Prawo i polityka

Spory wzrost cen przelotów krajowych w USA

Pasażer i linie lotnicze

Spory wzrost cen przelotów krajowych w USA

Kieruzal Mateusz 30 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5