Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

LOT: Jeśli paliwa nie stanieją, bilety będą drożeć


Wstecz Dalej

Autor:

Łukasz Malinowski/ Roman Czubiński

Data publikacji:
2022-05-16 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

LOT: Jeśli paliwa nie stanieją, bilety będą drożeć
Zdjęcie ilustracyjnefot. Tomasz Śniedziewski
Ceny paliwa lotniczego przekroczyły prognozy już o 50% – i wszystko wskazuje na to, że będą rosły nadal. Jeśli sytuacja na rynku paliw się nie zmieni, ceny biletów będzie trzeba podnieść – uprzedza prezes LOT Rafał Milczarski. Szef przewoźnika krytykuje też system handlu emisjami gazów cieplarnianych, w którym dochodzi do dublowania niektórych opłat.
Zdaniem prezesa na dłuższą metę bilety prawdopodobnie zdrożeją. – Jeśli wzrost cen paliwa lotniczego się utrzyma, w połączeniu z wydłużeniem tras będzie on musiał skutkować podwyżką cen biletów. Żadna linia lotnicza nie zdoła na dłuższą metę dotować przewozów – argumentuje Milczarski.

Dotyczy to szczególnie tras azjatyckich i dalekowschodnich, mocno wydłużonych z powodu zamknięcia przestrzeni powietrznej nad Rosją i Ukrainą po wybuchu wojny. Mimo trudności trasy azjatyckie nie przestały jednak być opłacalne. – Wszyscy jedziemy na tym samym wózku. Ceny i warunki operacyjne w naturalny sposób dopasowują się więc do okoliczności, w których jesteśmy. Będziemy utrzymywać poszczególne trasy tak długo, jak długo będzie na nie popyt – zapewnia prezes.

Albo EU ETS, albo CORSIA

Jak przypomniał, IATA przewidywała w ubiegłym roku ceny paliw na poziomie ok. 70 dolarów za baryłkę. – Dziś kosztuje ona znacznie ponad 100, a przewidywana średnia cena roczna to 118 dolarów. Nie jest łatwo w takich warunkach zabezpieczyć ekspozycję – tym bardziej, że, jak pokazała pandemia, samo zabezpieczenie też może być ekspozycją. Wiele linii lotniczych traciło na tym pieniądze, po nie były w stanie odebrać zabezpieczonego paliwa – twierdzi szef LOT.

Istotną rolę odgrywa też koszt certyfikatów emisji dwutlenku węgla EU ETS. Prezes przewoźnika uważa go za „niebywale wysoki”, a zasady naliczania opłat dla przewoźników europejskich – za niesprawiedliwe. – Opłaty te generują dziś ok. 300 euro dodatkowych kosztów na każdą tonę paliwa na połączeniach wykonywanych w Europie. Dowolny przewoźnik hubowy z Unii Europejskiej musi płacić EU ETS od każdego połączenia wykonanego na terenie UE, CORSIA od każdego połączenia międzynarodowego, a w kontekście ICAO połączenie wewnątrz UE jest połączeniem międzynarodowym. Jego odpowiednik z USA jest wolny od tych ciężarów w przypadku połączeń wewnątrz USA, nawet jeśli są to połączenia zasilające huby – twierdzi Milczarski. Jako rozwiązanie proponuje zniesienie EU ETS wszędzie tam, gdzie działa CORSIA. – Już samo płacenie CORSIA od każdego połączenia jest niesprawiedliwe – ale podwójne płacenie jest kompletną aberracją – dodaje.

Oszczędzanie – tak, opłaty za emisje – nie

Milczarski podkreśla jednocześnie, że branża podejmuje szereg starań, by dbać o środowisko, oszczędzać paliwo i ograniczać emisję gazów cieplarnianych. Maszyny LOT – zarówno długo-, jak i krótkodystansowe – są dziś napędzane oszczędniejszymi silnikami, niż jeszcze kilka lat temu. – Niezależnie od tych oszczędności naszymi działaniami operacyjnymi zmniejszyliśmy emisję dwutlenku węgla o 7%. Szkolimy pilotów, by podczas lądowania wykorzystywali grawitację na podejściu do lotniska, by miało ono charakter ciągły, a nie urywany – choć wymaga to dużych umiejętności. Wprowadziliśmy też kołowanie na jednym silniku – wylicza prezes.

– Nasza chęć do dbania o zrównoważony rozwój jest naturalna. Nie są nam potrzebne dodatkowe bodźce – a już na pewno takie, które powodują utratę konkurencyjności przewoźników europejskich. Europa zasługuje na to, by rozwijać się w zrównoważony sposób – podsumowuje.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Kazim (Emirates): Pasażerowie muszą się liczyć z wyższymi cenami biletów

Pasażer i linie lotnicze

Kazim (Emirates): Pasażerowie muszą się liczyć z wyższymi cenami biletów

Tomasz Śniedziewski 31 maja 2022

Rewolucja biletowa PKP Intercity

Pasażer i linie lotnicze

Rewolucja biletowa PKP Intercity

Jakub Madrjas 02 maja 2022

To już pewne. Bilety kolejowe na Pomorzu zdrożeją

Pasażer i linie lotnicze

To już pewne. Bilety kolejowe na Pomorzu zdrożeją

Jakub Madrjas 07 grudnia 2021

 

Virgin Atlantic dołączy do sojuszu SkyTeam

Pasażer i linie lotnicze

Virgin Atlantic dołączy do sojuszu SkyTeam

27 września 2022

Emirates zwiększą liczbę lotów do trzech miast w RPA

Pasażer i linie lotnicze

Emirates zwiększą liczbę lotów do trzech miast w RPA

27 września 2022

CPK: Plan Generalny i etapy rozwoju lotniska. Otwarcie w 2028 roku

Infrastruktura i lotniska

CPK: Plan Generalny i etapy rozwoju lotniska. Otwarcie w 2028 roku

27 września 2022

Wojna zwiększa wyzwania dla kontroli ruchu lotniczego

Biznes i przemysł

Wojna zwiększa wyzwania dla kontroli ruchu lotniczego

27 września 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5