Partnerzy serwisu:
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

LOT: 209 mln zł zysku w 2018. W tym roku ma być podobnie


Wstecz Dalej

Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2019-07-22 14:27
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

LOT: 209 mln zł zysku w 2018. W tym roku ma być podobnie
fot. PLL LOT
W roku 2018 LOT odnotował 209 mln zł zysku operacyjnego (EBIT). W tym roku narodowy przewoźnik zamierza uzyskać wynik finansowy na podobnym poziomie. Prezes Rafał Milczarski podkreślił przy tym, że bieżący rok okazał się trudniejszy dla LOT, niż pierwotnie zakładano.
EBIT na poziomie 209 mln zł za rok 2018 należy uznać za całkiem dobry, zwłaszcza przy uwzględnieniu panujących na rynku warunków. W roku poprzednim EBIT był jednak wyższy i wyniósł 273 mln złotych, czyli o 15% więcej niż w roku 2016. Szczegółowych informacji o wynikach spółki za ostatni rok jeszcze nie znamy, ale wiemy, że pod koniec czerwca Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy zatwierdziło sprawozdanie finansowe przedsiębiorstwa, które jeszcze nie zostało opublikowane.

– Bieżący rok okazał się trudniejszy dla LOT -u, niż pierwotnie zakładaliśmy. Pomimo znaczących przeciwności operacyjnych, na koniec 2019 roku planujemy uzyskać co najmniej taki wynik na poziomie EBIT jak w 2018 roku – powiedział w rozmowie z PAP prezes LOT Rafał Milczarski. Wśród największych problemów z jakimi musi zmagać się LOT należy wymienić te związane z uziemieniem Boeingów 737 MAX, których dziewięć już teraz powinno latać oraz ciągle nie do końca rozwiązane problemy z silnikami Rolls-Royce’a do Dreamlinerów. Spółka wypełnia lukę po niedostępnych samolotach maszynami leasingowanymi, co oznacza jednak większe koszty.

– Pogorszenie wyników nie dziwi, bo było zapowiadane i nie odbiega od tendencji ogólnoświatowych. Największy konkurent LOT na polskim rynku, Ryanair, zanotował przecież najsłabszy wynik od 4 lat. Naszą firmą też wstrząsnął pełzający strajk, zakorkowane europejskie niebo i lotniska czy problemy z flotą i w konsekwencji z siatką. W tych warunkach musiał spaść średni zysk z pasażera. Zresztą jego dalszy spadek IATA przewiduje dla branży na rok obecny. Nasz rynek w tej części Europy jest dodatkowo wciąż dosyć płytki i ubogi. Mamy niestabilne ceny paliw, nasilające się wojny handlowe, które nie sprzyjają podróżom biznesu – zaznacza Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.

Prezes Milczarski podkreśla także, że spółka stara się o odszkodowania od Boeinga w związku z wydatkami ponoszonymi przez uziemienie produkowanych przez nią samolotów. Podkreślił także, że trwają prace nad nową strategią LOT, obejmującą okres po roku 2020, która będzie zakładała dalszy wzrost liczby pasażerów.

Spadek zysku operacyjnego do 209 mln zł z 273 mln zł w 2017 r. z jednej strony jest zgodny z branżowym trendem i słabnącą koniunkturą w sektorze. – Marża operacyjna LOT-u w 2017 r. wyniosła 5,7% i była znacznie niższa od europejskiej średniej, która wyniosła 7,9%. Przychody polskiego przewoźnika z całą pewnością wzrosły w 2018 r., co w połączeniu z niższym zyskiem operacyjnym oznacza, że marża była niższa (europejska średnia wyniosła 6,2%). W efekcie trwającej od lat restrukturyzacji, LOT pozostaje rentowny, co jeszcze kilka lat temu nie było standardem i na pewno jest dobrą wiadomością. Jednak niska marża i pogarszający się wynik operacyjny oznaczają, że linia nie ma dużej poduszki bezpieczeństwa na wypadek kryzysu w branży, który prędzej czy później nadejdzie. Kilkuprocentową, niższą od średniej marżę szybko może „zjeść” gwałtowny wzrost cen paliwa albo załamanie popytu – wyjaśnia Dominik Sipiński, analityk lotniczy ch-aviation i Polityki Insight.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
LOT: Leasing odpowiedzią na uziemienie 737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Leasing odpowiedzią na uziemienie 737 MAX

Aleksander Domański 18 lipca 2019

LOT pod skrzydłami Milczarskiego. Niewątpliwy rozwój, tylko ten strajk...

Pasażer i linie lotnicze

LOT pod skrzydłami Milczarskiego. Niewątpliwy rozwój, tylko ten strajk...

Łukasz Malinowski 15 lipca 2019

PLL LOT ogłasza konkurs na stanowisko prezesa zarządu

Prawo i polityka

PLL LOT ogłasza konkurs na stanowisko prezesa zarządu

Emilia Derewienko 11 lipca 2019

 

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

Pasażer i linie lotnicze

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

10 września 2019

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

Pasażer i linie lotnicze

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

10 września 2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Infrastruktura i lotniska

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

09 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

09 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5