Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Koniec ograniczeń lotów na Bemowie. Nowa odsłona sporu o hałas


Wstecz Dalej

Autor:

Przegląd prasy

Data publikacji:
2022-06-08 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Koniec ograniczeń lotów na Bemowie. Nowa odsłona sporu o hałas
Fot. Łukasz Malinowski
Decyzja o ograniczeniu lotów na lotnisku Bemowo już nie obowiązuje – informuje stołeczna "Gazeta Wyborcza".
Mieszkańcy osiedli z Bielan i Żoliborza skarżą się już od kilku lat na hałas wywoływany przez startujące, przelatujące i lądujące awionetki. Czasami tych operacji, na które składają się loty szkoleniowe Aeroklubu Warszawskiego, służb ratowniczych i prywatnych firm, oferujących loty widokowe, jest nawet 500 dziennie. To więcej niż na lotnisku Chopina.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w lutym bieżącego roku uchyliło wcześniejsze postanowienie ratusza ograniczające liczbę lotów. Informacja nie była jedna powszechnie znana. Przekazała ją dopiero Magda Rowicka-Polnik z Biura Ochrony Środowiska na niedawnym spotkaniu radnych Bielan z mieszkańcami. Według niej większość skarg dostawała anonimowo z tego samego adresu mejlowego, a normy hałasu są przekroczone zaledwie o jeden decybel. Marcin Jackowski z Zielonego Mazowsza przypomniał jednak, że przy sporządzaniu programu ochrony środowiska przed hałasem dla Warszawy aż 60 proc. uwag dotyczyło uciążliwości lotniska na Bemowie.

– Nad moim blokiem na Słodowcu przelatuje codziennie kilkaset samolotów, które mają tu pierwszy zakręt na wysokości 80-100 m po starcie. To nie do wytrzymania. Chodzi o morderczy dźwięk od 8 rano po godz. 22 – relacjonuje Urszula Olejnik. – Większość mieszkańców nie reaguje, mając nawet 40-50 tys. lotów rocznie nad głowami. Czasem jeden samolot za drugim. Dlatego decyzja prezydenta Trzaskowskiego o ograniczeniu liczby lotów do dziesięciu na godzinę była dla wielu światełkiem nadziei – twierdzi Marta Szczepańska, radna Żoliborza ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze.

Podczas debaty w urzędzie Bielan nie brakowało też zwolenników lotniska. – Jest klinem napowietrzającym dla stolicy. Wejdzie tam deweloperka i zabuduje teren – ostrzegała Iwona Walentynowicz, reprezentantka stowarzyszenia Razem dla Bielan. – Mieszkam na Chomiczówce i sprawia mi przyjemność, jak patrzę na te szybowce. Najpierw lotnisko, potem my. Trzeba się było decydować, gdzie się mieszka – stwierdziła z kolei Małgorzata Trykacz.

– Co to za argument, że lotnisko było wcześniej? Żoliborz powstał w latach 30. Ja tu mieszkam od 43 lat i samoloty nam kiedyś nie przeszkadzały, tak jak teraz. Mam działkę przy ul. Promyka i w weekendy nie da się tam wysiedzieć z powodu hałasu. W sobotę o godz. 7 muszę zamykać okno, bo nie da się dłużej spać, zaczyna się nalot – ripostował Konrad Smoczny, również reprezentant stowarzyszenia Miasto Jest Nasze. – Warkot samolotów wwierca mi się w uszy każdego dnia. Stawiacie diabelską alternatywę: albo hałas, albo nowa zabudowa – dodała Anna Szymańska.

Rafał Woźnicki, prezes Aeroklubu Warszawskiego, który wykonuje na Bemowie mniej więcej połowę lotów, przekonywał, że szkoli tu przyszłych pilotów wojskowych i cywilnych. Dodał, że w ostatnich latach zainwestowano kilka milionów zł w kupno trzech cichszych awionetek i wymianę samolotu wyciągającego szybowce. – Zwolennicy lotniska imputują nam, że chcemy likwidacji ratownictwa lotniczego na Bemowie. Lotnisko powinno tam zostać, ale chodzi nam o likwidację hałasu, który w 95 proc. generują loty komercyjne – podkreśliła pod koniec dyskusji Dana Peszkowska.

Jaki będzie finał tego sporu? – Decyzja prezydenta miasta o ograniczeniu lotów jest przez Kolegium uchylona w całości i nie występuje w obiegu prawnym. Czekamy nadal na dokumenty z SKO i sądu administracyjnego, żeby zacząć postępowanie od nowa – podsumowała Rowicka-Polnik.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Powstaje nowy fotoplan Warszawy! Nad stolicą krąży samolot i robi zdjęcia

Infrastruktura i lotniska

Powstaje nowy fotoplan Warszawy! Nad stolicą krąży samolot i robi zdjęcia

Redakcja/inf. pras. 28 kwietnia 2021

Prokuratura sprawdza lotnisko Bemowo. "Chińska tortura, a najgorsze są weekendy"

Infrastruktura i lotniska

Prokuratura sprawdza lotnisko Bemowo. "Chińska tortura, a najgorsze są weekendy"

Gazeta Wyborcza 23 kwietnia 2021

Dzielnica Bemowo: Babice pozostaną lotniskiem cywilnym

Prawo i polityka

Dzielnica Bemowo: Babice pozostaną lotniskiem cywilnym

Emilia Derewienko 26 czerwca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5