Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Lotnisko Warszawa-Babice tylko dla służb?


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-06-18 12:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ tustolica.pl/ warszawa.naszemiasto.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Lotnisko Warszawa-Babice tylko dla służb?
Fot. Łukasz Malinowski
Lotnisko Warszawa-Babice tylko dla służb?
Lotnisko Warszawa-Babice tylko dla służb?
Lotnisko Warszawa-Babice tylko dla służb?
Lotnisko Warszawa-Babice tylko dla służb?
Użytkowanie znanego pilotom lotnisko na warszawskim Bemowie decyzją prezydenta stolicy Rafała Trzaskowskiego zostanie mocno ograniczone. Taki rozwój wypadków był do przewidzenia po prawie jednogłośnym poparciu Rady Warszawy dla wprowadzenia Programu Ochrony Środowiska przed Hałasem.
O decyzji ratusza jako pierwsza poinformowała organizacja Ciche Niebo nad Warszawą, lobbująca za likwidacją lotów cywilnych z lotniska Babice i pozostawieniem tam wyłącznie samolotów służb publicznych. Według szacunków ok. 80 proc. startów to dziś loty szkoleniowe a tylko 20 proc. – służbowe, w tym pogotowia ratunkowego.

Weekendy z hałasem

W odczuciu części mieszkańców Bielan i Bemowa, oddziaływanie lotniska jest bardzo uciążliwe, szczególnie nasila się w miesiącach od maja do października, a jego główną przyczyną są loty szkoleniowe. Mieszkańcy skarżą się na starty samolotów we wczesnych godzinach porannych, również w dni wolne, a także dużą liczbę operacji lotniczych (nawet 300 startów dziennie). Samoloty szkoleniowe nie dotrzymują trasy kręgu nadlotniskowego, zalecanej wysokości przelotu, a co najważniejsze – generują hałas, który narasta do 90 dB. To mniej więcej tyle ile jest na środku ruchliwej ulicy.

– Walczyliśmy o to cztery lata, ale było warto – piszą aktywiści. – Biuro Ochrony Środowiska, działając w imieniu prezydenta Warszawy, drogą decyzji administracyjnej nałożyło na lotnisko ograniczenie oddziaływania na środowisko – cieszą się przedstawiciele mieszkańców.

Co się zmieni?

Jak czytamy w decyzji, liczba operacji lotniczych ma być ograniczona do stu dziennie i 10 na godzinę. Wszystkie samoloty mają być wyposażone w transpondery, ma także powstać co najmniej dziewięć punktów monitoringu hałasu i rejestr lotów, regularnie przekazywany do warszawskiego ratusza. Loty szkolne zostaną ograniczone, a docelowo zlikwidowane.

– Termin wdrożenia decyzji przez lotnisko to 30 marca, od przyszłej wiosny powinniśmy więc odczuć ulgę – pisze Ciche Niebo nad Warszawą. – Wzrośnie także bezpieczeństwo, bo na kręgu będzie mniej samolotów, a ich trasy mają być rejestrowane dzięki transponderom. Dzięki obowiązkowi ewidencji lotnisko będzie musiało dokładniej prowadzić kontrolę operacji. Liczymy również na to, że lotnisko zaprosi nas do negocjacji w sprawie punktów pomiarowych – stwierdzają aktywiści.

Już jesienią zeszłego roku radni PO i PiS niemal jednogłośnie poparli Program Ochrony Środowiska przed Hałasem. Wyniki głosowania przedstawiały się następująco: 55 głosów za, 0 przeciw i 2 wstrzymujące się od jednoznacznego wypowiedzenia się w tej sprawie. Ogromna ilość indywidualnych wniosków oraz naciski w postaci stanowisk Rad Dzielnic Bemowa i Bielan skłoniły polityków obu partii do wdrożenia nowych obostrzeń dla lotniska Warszawa-Babice.

Przy okazji rodzi się pytanie: skoro radnym tak zależy na ograniczeniu Babic, to czy równie konsekwentni będą wobec lotniska Chopina? Największy stołeczny port obsługuje około 40 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce. Jego wpływ na środowisko i komfort mieszkańców jest znacznie większy niż lotniska na Bemowie. 

O lotnisku


Lotnisko powstało na bazie dawnego obiektu wojskowego na Bemowie. Posiadało ono dwie betonowe drogi startowe 5/23 o wymiarach 2000 m x 80 m oraz 10R/28L o wymiarach 2500 m x 90 m. Jego rola malała jednak wraz z rozwojem Warszawy i decyzją o budowie kolejnych osiedli mieszkaniowych na Bemowie. Przez pewien czas jedna z głównych ulic dzielnicy jaką jest Powstańców Śląskich była wyznaczona na betonowej nawierzchni drogi startowej. Znaczną część starych elementów nawierzchni usunięto przy budowie linii tramwajowych oraz w trakcie poszerzania samej ulicy. Obecnie wykorzystywana infrastruktura lotniskowa to fragment dawnej dłuższa drogi startowej.

Teren lotniska są nierozerwalnie związane z historią Bemowa. To tutaj lądowali Nikita Chruszczow i Richard Nixon. W latach 80. handlowano samochodami, zaś później organizowane koncerty w tym koncert Michaela Jacksona w roku 1996. Obecnie lokalni aktywiści walczą o zachowanie starej wieży kontroli lotów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Nordic Aviation Capital zamawia do 105 ATR-ów

Biznes i przemysł

Nordic Aviation Capital zamawia do 105 ATR-ów

Piotr Bożyk 18 czerwca 2019

Great Dane Airlines rozpoczęły loty

Pasażer i linie lotnicze

Great Dane Airlines rozpoczęły loty

Aleksander Domański 18 czerwca 2019

Trwa salon lotniczy, o którym Boeing wolałby zapomnieć

Biznes i przemysł

Trwa salon lotniczy, o którym Boeing wolałby zapomnieć

Tomasz Śniedziewski 18 czerwca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5