Partner serwisu
Biznes i przemysł

Kolejne straty Boeinga? Tym razem „kosmiczne”

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-03-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Space24.pl/ forsal.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Kolejne straty Boeinga? Tym razem „kosmiczne”
fot. NASA
Światło dzienne ujrzała propozycja administracji prezydenta Donalda Trumpa zmniejszenia budżetu amerykańskiej agencji kosmicznej NASA o 480 mln dolarów do poziomu 21,02 mld dolarów. W związku z cięciami, stojący na czele NASA Jim Bridenstine ogłosił w Senacie, że agencja rozważa przeprowadzenie pierwszej misji statku Orion (EM-1, czyli Exploration Mission-1) bez wykorzystania budowanej rakiety nośnej SLS. Jej wykonawcą jest Boeing.

Space Launch System (SLS) powstaje, by umożliwić eksplorację kosmosu (w misjach załogowych, jak i bezzałogowych), po tym, jak zakończono program wahadłowców kosmicznych (Space Shuttle). W przyszłości SLS ma być wykorzystywane przez misje załogowe udające się na Księżyc i na Marsa.

Teraz programowi budowy ciężkiej rakiety nośnej grozi zmniejszenie o 370 mln dolarów. Program finansowany na poziomie 2,15 mld dolarów miałby wynosić teraz 1,78 mld dolarów. Wszystko za sprawą planowanego odłożenia  na dalszy plan kolejnej fazy doskonalenia systemu, zakładającej sprawne przygotowanie cięższej wersji SLS (Block 1B) z myślą o transporcie elementów orbitalnej stacji księżycowej, Lunar Gateway – planowana załogowa stacja kosmiczna, która zostanie umieszczona w przestrzeni w pobliżu naturalnego satelity ziemskiego.

Produkowana przez Boeinga SLS pochłonęła już 14 mld dolarów amerykańskich podatników. Oznacza to, że producent przekroczył budżet o 4 mld dolarów. Dodatkowo Boeing spóźnia się z budową już o 2,5 roku. Donald Trump już wstrzymał dodatkowe finansowanie na poprawki dla Space Launch System do momentu, gdy powstanie pierwsza wersja rakiety.

Teraz Jim Bridenstine stwierdził, że agencja rozważa użycie innej, zaprojektowanej prywatnie rakiety. Szef NASA stwierdził, że musi dotrzymywać swoich zobowiązań. Bridenstine powiedział, że w związku z tym problemem analizowana jest opcja użycia dwóch komercyjnych rakiet (np. Falcon Heavy produkowana przez SpaceX czy Delta IV, której główne komponenty zaprojektował Boeing). Jedna byłaby odpowiedzialna za statek oraz moduł serwisowy, a druga za ICPS. Na orbicie doszłoby do połączenia wszystkich elementów i rozpoczęcia podróży w stronę Księżyca.

W ciągu najbliższych tygodni agencja ogłosi, jakie są jej plany dotyczące EM-1 i czy opcja wykorzystania rakiet komercyjnych zostanie zrealizowana. Obecnie rynek kosmiczny jest wyceniany na około 300 mld dolarów. Jednak w związku z wyścigiem, w który coraz mocniej angażują się Chiny, ale i Unia Europejska, która zapowiedziała zwiększenie finansowania swoich programów o 5 mld euro do poziomu 16 mld euro, potencjalne zyski dla producentów znacząco się zwiększą.

Gdyby Boeing stracił kontrakt z NASA, oznaczałoby to dla niego nie tylko straty bezpośrednio z tego faktu wynikające, ale i oddanie pola konkurencji. W związku z coraz większą komercjalizacją lotów kosmicznych i coraz wyraźniejszymi perspektywami na powstanie kosmicznego górnictwa, rywalizacja na rynku producentów kosmicznych bardzo się zaostrza.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing wycofał wniosek o ułatwienia w certyfikacji B737 MAX 7

Biznes i przemysł

FAA nie pozwoli zwiększyć miesięcznej produkcji MAX-ów

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Boeing wycofał wniosek o ułatwienia w certyfikacji B737 MAX 7

Biznes i przemysł

Boeing wycofał wniosek o ułatwienia w certyfikacji B737 MAX 7

Mateusz Kieruzal 07 lutego 2024

Boeing w tarapatach. Kolejne problemy i uziemienia samolotów

Biznes i przemysł

Uziemiają kolejne B737 MAX 9. Setki odstawionych samolotów

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Boeing wycofał wniosek o ułatwienia w certyfikacji B737 MAX 7

Biznes i przemysł

FAA nie pozwoli zwiększyć miesięcznej produkcji MAX-ów

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Boeing wycofał wniosek o ułatwienia w certyfikacji B737 MAX 7

Biznes i przemysł

Boeing wycofał wniosek o ułatwienia w certyfikacji B737 MAX 7

Mateusz Kieruzal 07 lutego 2024

Boeing w tarapatach. Kolejne problemy i uziemienia samolotów

Biznes i przemysł

Uziemiają kolejne B737 MAX 9. Setki odstawionych samolotów

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5