Partner serwisu
Biznes i przemysł

Kolejna usterka w Dreamlinerach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
07-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Kolejna usterka w Dreamlinerach
fot. Boeing Media
Dostawy zbudowanych już prawie 100 boeingów 787 Dreamliner mogą zostać opóźnione, gdyż wykryta została nowa wada produkcyjna. Boeing potwierdza problem, lecz wskazuje, że naprawy zostaną dokonane przed dostawą, a terminy dostaw nie powinny ulec znacznemu wydłużeniu. Zaparkowane na długi okres „Liniowce Marzeń” mają zmagać się z wadą mocowania na stateczniku poziomym.

Wada produkcyjna nie powoduje żadnych problemów z bezpieczeństwem obecnie eksploatowanych Dreamlinerów, ale zwiększa liczbę wyzwań, przed którymi stanął Boeing. Podobnie jak w przypadku innych obaw, Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) została poinformowana o problemie.

– Sprawdzamy samoloty B787, znajdujące się na płytach postojowych, pod kątem niezgodności związanych z mocowaniem statecznika poziomego. Samoloty, w których stwierdzono niezgodności, zostaną naprawione dostawą – brzmi stanowisko amerykańskiego producenta statków powietrznych. Element, którego dotyczy problem, nie jest produkowany przez Boeinga, ale przez dostawcę, który twierdzi jednak, że mocowanie jest instalowane na stabilizatorze poziomym Dreamlinera w zakładzie Boeinga w Salt Lake City w stanie Utah. Stabilizator poziomy, niezbędny do prawidłowego zrównoważenia aerodynamiki samolotu, znajduje się z tyłu samolotu, tuż pod ogonem.

Według agencji Reutera, Boeing w trakcie przeprowadzania kontroli wyprodukowanych wcześniej samolotów odkrył, że mocowanie ma podkładki regulacyjne, które nie były/są odpowiednio dobrane, co powoduje, że samoloty nie mogą uzyskać ponownej certyfikacji. Shimming to materiał wypełniający szczeliny między powierzchniami samolotów. Dostawy samolotów, w których wykryta została usterka, zostały wstrzymane, bez określenia nowego terminu przekazania operatorowi.

90 Dreamlinerów znajdujących się obecnie w zakładach Boeinga zostanie poddanych szczegółowej kontroli przed dostawą. Producent spodziewa się, że naprawa wadliwego stabilizatora w każdym szerokokadłubowcu zajmie kilka tygodni, co wpłynie na zaplanowane na każdy miesiąc dostawy. – Zespół techniczny Boeinga pracuje nad zrozumieniem pełnego zakresu prac w celu przerobienia samolotów przechodzących inwentaryzację przed dostawą – powiedział Jim Proulx, starszy doradca ds. relacji z mediami w Boeing Commercial Airplanes. – Jest wcześnie i wciąż finalizujemy plan przeróbek, ale spodziewamy się, że będziemy w stanie ukończyć przeróbki w ciągu kilku następnych tygodni – dodał Proulx.

Przy obecnym harmonogramie napraw firma nie przewiduje wpływu na dostawy w dłuższej perspektywie. – Chociaż inspekcje i wymagane poprawki wpłyną na harmonogram dostaw 787 w najbliższym czasie, w tej chwili nie spodziewamy się, że ta kwestia zmieni nasze całoroczne wytyczne dotyczące dostaw Dreamlinerów – wyjaśnił Proulx.

B787 w służbach linii lotniczych na całym świecie mogą nadal bez problemu latać, ponieważ jak wskazuje Boeing, problem nie stwarza żadnych bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa lotów starszych samolotów. Producent skontaktował się FAA i liniami lotniczymi, których samoloty miały podobne problemy, mówiąc, że będzie informował o wszelkich postępach w sprawie. Na razie nie jest jasne, co spowodowało wadę produkcyjną, ile z 90 odrzutowców będzie wymagało naprawy lub czy któryś z samolotów w eksploatacji będzie wymagał przeglądu. Jak niedawno informowaliśmy, Boeing w ostatnim czasie
zwiększył produkcję B787.

Problem z mocowaniem na stabilizatorze poziomym to kolejne wyzwanie, z jakim musi zmagać się Boeing w kwesti B787. W marcu FAA zezwoliła Boeingowi na wznowienie dostaw po wstrzymaniu ich w lutym z powodu wykrycia problemu związanego z kadłubem. Następnie w kwietniu agencja zarządziła inspekcje samolotów po wykryciu nieszczelnych kranów w toaletach.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Indie i Japonia nakazują kontrolę B787

Prawo i polityka

Indie i Japonia nakazują kontrolę B787

Mateusz Kieruzal 16 czerwca 2025

Boeing: Kolejna wada w B787?

Biznes i przemysł

Boeing: Kolejna wada w B787?

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2024

Meksyk sprzedał Tadżykistanowi rządowego Dreamlinera

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Indie i Japonia nakazują kontrolę B787

Prawo i polityka

Indie i Japonia nakazują kontrolę B787

Mateusz Kieruzal 16 czerwca 2025

Boeing: Kolejna wada w B787?

Biznes i przemysł

Boeing: Kolejna wada w B787?

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2024

Meksyk sprzedał Tadżykistanowi rządowego Dreamlinera

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij