Jazeera Airways obecne są w Krakowie od przeszło roku. Sezonowe połączenie lotnicze z Kuwejtem dedykowane jest arabskim turystom, niż Polakom, którzy chcieliby odwiedzić małe państwo w Zatoce Perskiej. Ofertę „tanich” linii lotniczych sprawdziliśmy w rejsach Damaszek – Kuwejt oraz Kuwejt – Batumi.
Sukces połączeń lotniczych Dubaj – Kraków, realizowanych przez flydubai, sprawił, że inni przewoźnicy ze świata arabskiego chętniej popatrzyli na Balice, przy rozwijaniu oferty lotów z Europą. Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II obsługuje regularnie samoloty linii lotniczych: Air Arabia, Jazeera Airways, a także flynas.
Ofertę Saudów sprawdziliśmy w lotach Tirana – Rijad i Rijad – Kraków, a teraz przyszedł czas na kuwejckiego odpowiednika. Jazeera Airways to niskokosztowy (w zatokowym rozumieniu tego słowa) przewoźnik, który obsługuje Małopolskę od 11 czerwca 2024 roku. W pierwszym roku (sezonie) „tani” operator zrealizował 27 rotacji. Tegoroczna oferta Kuwejtczyków to trzy rotacje tygodniowo.
Działalność Jazeera Airways rośnie z każdym rokiem. Flota składa się wyłącznie z 24 airbusów A320: 13 A320ceo i 11 A320neo), a samoloty lądują nie tylko w „tradycyjnych” państwach pokroju: Arabia Saudyjska, Indie, Nepal, Pakistan i Zjednoczone Emiraty Arabskie, ale coraz więcej – zwłaszcza w sezonie letnim – w europejskich portach lotniczych, takich jak: Batumi, Budapeszt, Erywań, Praga, Sarajewo, Tbilisi i Tirana.
Zdobycie biletów na rejsy z i do Krakowa nie jest łatwe (prawie wszystkie miejsca w samolotach rezerwują kuwejckie biura podróży), więc ofertę Jazeera Airways sprawdziliśmy w dwóch lotach: Damaszek – Kuwejt i Kuwejt – Batumi. Zarówno rejs z Syrii do Kuwejtu, jak i z Kuwejtu do Gruzji obsługiwały leciwe samoloty, podczas gdy Kraków obsługują maszyny nowej generacji, które mogą zabrać nie 165 a 174 pasażerów.
Jazeera Airways jest niskokosztowym operatorem – o ile poziom produktu miękkiego jest bardzo dobry (zwłaszcza jakość obsługi pokładowej), o tyle produkt twardy jest typowy dla „tanich” linii lotniczych, znany z Ryanaira czy Wizz Aira. Rezerwując przelot w najtańszej taryfie ekonomicznej, pasażer jest uprawniony do przewozu wyłącznie małego bagażu podręcznego (plecak), a za przewóz tzw. kabinówki konieczne jest uiszczenie dodatkowej opłaty. Na kuwejckim lotnisku (linie obsługują 5. terminal) bagaż podręczny jest ważony. Taniej jest wykupić bagaż przy rezerwacji biletów.
Oferta cenowa nie jest niska, ale nie jest też zbyt wysoka – przelot między Syrią [
zapraszamy na relację z wyjazdu do Syrii] a Kuwejtem kosztował 885 złotych, podczas gdy bilet lotniczy na rejs między Kuwejtem a gruzińskim kurortem niskokosztowe linie lotnicze wyceniły na prawie 500 złotych. Miejsca na nogi nie jest zbyt mało, loty są „o czasie”, więc – jeśli ktoś chciałby polecieć do ultrabogatego i małego państwa w Zatoce Perskiej vel Arabskiej (jednodniowa sprzedaż ropy naftowej zapewnia przychód na miesięczne wydatki państwa) – ofertę Jazeera Airways można polecić.