Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Ryanair kasuje loty na Azory

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Ryanair kasuje loty na Azory
fot. Piotr Bożyk
Zwyżka opłat lotniskowych i żeglugowych, implementacja podatku wylotowego oraz unijne daniny środowiskowe – jak to zwykle bywa – „zmusiły” Ryanaira do redukcji oferowania na portugalskim rynku. Irlandczycy całkowicie zrezygnują z obsługi atlantyckiego archipelagu Azorów.

Ryanair rozpoczął operacje na Azorach w kwietniu 2015 roku – wtedy niskokosztowy przewoźnik otworzył bazę na lotnisku w Ponta Delgada (zbazowano jednego boeinga 737), czego efektem było uruchomienie bezpośrednich połączeń do m.in. Londynu, Lizbony i Porto. Na decyzję o założeniu azorskiej bazy wpłynęła głównie liberalizacja lokalnego rynku lotniczego. Podaż spotkała się z popytem, więc irlandzkie linie lotnicze zwiększyły oferowanie – zaoferowano także rejsy do Brukseli oraz loty PSO (za dopłaty od lokalnych władz) na inne wyspy archipelagu – São Miguel i Terceirę.

Po ponad dekadzie obecność Ryanaira na Azorach dobiegnie jednak końca. „Tani” operator zrezygnuje z obsługi Ponta Delgady, a powodem redukcyjnej decyzji jest – jak wskazują Irlandczycy – są rosnące opłaty lotniskowe (narzucane przez francuskiego operatora azorskich portów lotniczych), wzrost opłat kontroli ruchu lotniczego (od 2019 roku o 120 proc.), wprowadzenie wylotowego podatku lotniczego w wysokości dwóch euro oraz unijne podatki środowiskowe (ETS). Sęk w tym, że wzrost kosztów Ryanair i tak pokrywał z przychodów z droższych taryf biletowych. Działalności charytatywnej tam zdecydowanie nie było.

Połączenia lotnicze Ryanaira między Ponta Delgadą a Lizboną i Porto będą kontynuowane do 28 marca 2026 roku. Kilkanaście tygodni temu Irlandczycy zdecydowali o zawieszeniu lotów do stolic Belgii i Wielkiej Brytanii. Likwidacja tras wpłynie na relokację mocy przerobowych (400 tys. foteli rocznie) na „inne, perspektywiczne rynki”, czyli do państw, które obniżają daniny i koszty działalności lotniczej. Działanie Ryanaira nie jest zaskoczeniem – niskokosztowy przewoźnik rodem z Irlandii znany jest z prowadzenia polityki „silniejszego”, czyli działań noszących znamiona szantażu. Lotniska, jeśli chcą utrzymać Ryanaira, muszą spełnić jego nierynkowe oczekiwania (żądania). W innym przypadku lotnisko czeka redukcja oferowania. Tak było w przypadku m.in. Modlina czy Aten.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Portugalia vs Ryanair. Papierowe karty pokładowe prawem

Pasażer i linie lotnicze

Portugalia vs Ryanair. Papierowe karty pokładowe prawem

Mateusz Kieruzal 24 listopada 2025

Dania. Pierwsza „zielona” krajówka w UE

Pasażer i linie lotnicze

Dania. Pierwsza „zielona” krajówka w UE

Mateusz Kieruzal 25 listopada 2025

Wizz Air chciał uruchomić trasę Londyn – Rijad

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air chciał uruchomić trasę Londyn – Rijad

Mateusz Kieruzal 23 listopada 2025

Zobacz również:

Portugalia vs Ryanair. Papierowe karty pokładowe prawem

Pasażer i linie lotnicze

Portugalia vs Ryanair. Papierowe karty pokładowe prawem

Mateusz Kieruzal 24 listopada 2025

Poznań: Ryanair poleci do Shannon. A stamtąd już bliżej do USA

Pasażer i linie lotnicze

Poznań: Ryanair poleci do Shannon. A stamtąd już bliżej do USA

Port Lotniczy Poznań-Ławica 12 listopada 2025

Tel Awiw. Terminal 1. działa. Dlaczego Ryanair nie lata do Izraela?

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Portugalia vs Ryanair. Papierowe karty pokładowe prawem

Pasażer i linie lotnicze

Portugalia vs Ryanair. Papierowe karty pokładowe prawem

Mateusz Kieruzal 24 listopada 2025

Dania. Pierwsza „zielona” krajówka w UE

Pasażer i linie lotnicze

Dania. Pierwsza „zielona” krajówka w UE

Mateusz Kieruzal 25 listopada 2025

Wizz Air chciał uruchomić trasę Londyn – Rijad

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air chciał uruchomić trasę Londyn – Rijad

Mateusz Kieruzal 23 listopada 2025

Zobacz również:

Portugalia vs Ryanair. Papierowe karty pokładowe prawem

Pasażer i linie lotnicze

Portugalia vs Ryanair. Papierowe karty pokładowe prawem

Mateusz Kieruzal 24 listopada 2025

Poznań: Ryanair poleci do Shannon. A stamtąd już bliżej do USA

Pasażer i linie lotnicze

Poznań: Ryanair poleci do Shannon. A stamtąd już bliżej do USA

Port Lotniczy Poznań-Ławica 12 listopada 2025

Tel Awiw. Terminal 1. działa. Dlaczego Ryanair nie lata do Izraela?

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij