Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Jak oszczędza Lufthansa? Nawet na wodzie i czekoladkach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
22-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Jak oszczędza Lufthansa? Nawet na wodzie i czekoladkach
fot. Mateusz Kieruzal
Lufthansa modyfikując usługi oferowane w lotach krótko- i średniodystansowych przestała serwować pasażerom klasy ekonomicznej bezpłatne przekąski i napoje. Od dwóch lat podróżni otrzymują malutką czekoladkę i 300-ml wodę. Ceny lotów Lufthansy rosną, a koszt jednostkowy tych dwóch produktów maleje. W zeszłym roku wyniósł on zaledwie 0,33 euro, co odpowiada 1,47 złotych.

Sprawozdanie finansowe niemieckich linii lotniczych dorocznym wyjaśnia ekonomikę Lufthansy podjętą w roku 2021, kiedy z serwisu wyeliminowany zostały darmowy poczęstunek. Przewoźnik mający bazy we Frankfurcie nad Menem i Monachium serwował pasażerom lecącym w klasie ekonomicznej kanapkę/wrapa i kawę, herbatę lub wodę. Od ponad dwóch lat linie podróżni otrzymują malutką czekoladkę, która zawiera w sobie zaledwie 40 proc. kakao oraz 300-ml buteleczkę wody niegazowanej.

Wcześniej Lufthansa wydawała 0,89 euro w przeliczeniu na jednego pasażera za zaoferowaniu mu w klasie ekonomicznej, w trakcie lotu krótkiego zasięgu, poczęstunku. Teraz, Lufthansa za małą wodę i czekoladkę płaci zaledwie 0,33 euro. Podczas gdy Lufthansa nie udostępnia całkowitych przychodów generowanych ze sprzedaży na pokładach samolotów, niemieckie linie lotnicze wskazują, że przeciętny pasażer, który dokonuje w trakcie lotu zakupu jedzenia i napoju, wydaje średnio 8,65 euro.

Jak widać, oszczędność Lufthansy z eliminacji poczęstunku z jednego pasażera wynosi 0,61 euro. W zeszłym roku przewoźnik obsłużył 51,8 mln podróżnych, co oznacza, że linie zmniejszając oferowany produkt twardy zaoszczędziły łącznie 29 mln euro.

Oszczędności w wysokości 61 eurocentów wydaje się minimalna. Odzwierciedla to kilka rzeczy. Przekąski, które serwowały niemieckie linie były bardzo tanie, jeśli pod uwagę weźmie się produkcję masową. Głównym kosztem większości cateringu było dostarczenie go do samolotu, chociaż zgaduję, że koszt ten nie zmienia się w przypadku Lufthansy, biorąc pod uwagę, że przewoźnik nadal oferuje możliwość zakupu wszystkich rodzajów posiłków i napojów.

Aby przeanalizować niektóre liczby dotyczące oszczędności kosztów, załóżmy, że przeciętny wąskokadłubowy samolot Lufthansy ma około 125 miejsc w klasie ekonomicznej. Oszczędności w wysokości 0,61 euro w przeliczeniu na jednego pasażera przekładają się na oszczędność 76 euro w przypadku jednego rejsu, a to wcale nie brzmi jak duża kwota.

Prawdopodobnie większy wpływ na wyniki finansowe Lufthansy mają przychody ze sprzedaży opcji kupna na pokładzie. Lufthansa podaje, że przeciętna osoba, która dokonuje zakupu, wydaje 8,65 euro, lecz nie wiemy, jaki odsetek pasażerów decyduje się na taką opcję. Gdyby było to 10 proc., linie generowałyby około 105 euro dodatkowego przychodu. Gdyby było to 20 proc., przychody Lufthansy sprzedającej posiłki w przeliczaniu na jeden rejs wyniosłyby 216 euro. Gdyby było to 30 proc., oznaczałoby to przychód w kwocie 324 euro. Według mnie, liczba ta mieści się w przedziale od 10 do 30 proc.

Można przyjąć szacunkowy rachunek, że do czasu odjęcia kosztów tych produktów, Lufthansa mogła płacić za przekąski i napoje około 200 euro, co w przypadku pomnożenia przez liczbę obsługiwanych pasażerów daje wielomilionowy wynik.

Nasuwa się także pytanie, ile przychodów z powodu implementacji inicjatyw cięcia kosztów Lufthansa traci w dłuższej perspektywie. Izolacja większość produktów ze stałej oferty nie spowoduje, że ktoś dokona nagle rezerwacji gdzie indziej. Dlatego wiele linii lotniczych na świecie decyduje się np. usunąć z oferowanej sałatki jednego pomidorka czy oliwkę; papierowe menu czy cokolwiek innego, aby zaoszczędzić pieniądze w dłuższej perspektywie.

W końcu większość ludzi nie zdecyduje, czy lecieć Lufthansą nad Ryanairem, patrząc na oferowaną przez linie za 0,61 euro kanapkę i wodę. Jednak, gdy przewoźnik zacznie wprowadzać kolejne cięcia oferowanego produktu, konsumenci mogą zacząć zerkać w kierunku innych przewoźników, gdyż oferowane przez Lufthansę ceny lotów nie będą adekwatne do otrzymywanego w trakcie lotu serwisu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lufthansa obniży ceny WiFi w samolotach

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa obniży ceny WiFi w samolotach

Mateusz Kieruzal 10 listopada 2023

Lufthansa lata A380 do Bangkoku

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa lata A380 do Bangkoku

Rafał Dybiński 31 października 2023

Lufthansa: Loty z Polski podrożały o 30 proc.

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa: Loty z Polski podrożały o 30 proc.

Mateusz Kieruzal 27 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Lufthansa: Nowe dalekie trasy i podwojenie liczby lotów A380

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa reaktywuje siódmego i ósmego A380. Polecą z Monachium

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Lufthansa obniży ceny WiFi w samolotach

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa obniży ceny WiFi w samolotach

Mateusz Kieruzal 10 listopada 2023

Lufthansa lata A380 do Bangkoku

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa lata A380 do Bangkoku

Rafał Dybiński 31 października 2023

Lufthansa: Loty z Polski podrożały o 30 proc.

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa: Loty z Polski podrożały o 30 proc.

Mateusz Kieruzal 27 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Lufthansa: Nowe dalekie trasy i podwojenie liczby lotów A380

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa reaktywuje siódmego i ósmego A380. Polecą z Monachium

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5