Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Icelandair podpisały zobowiązanie zakupu do 25 airbusów A321XLR

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Icelandair podpisały zobowiązanie zakupu do 25 airbusów A321XLR
fot. Piotr Bożyk
Icelandair podpisały w piatek (7 kwietnia) zobowiązanie (MoU) do zakupu 13 airbusów A321XLR z prawem do zamówienia dodatkowych 12 maszyn tego typu. Dostawy samolotów rozpoczną się w 2029 r. Linia planuje jednak rozpocząć eksploatację samolotów Airbusa już w 2025 r. i obecnie jest na zaawansowanym etapie negocjacji w sprawie czterech leasingowanych w tym celu A321LR. Islandzka linia podkreśla, że w kolejnych latach można spodziewać się dalszych uzupełnień floty o maszyny Airbusa.

Dzięki nowej umowie z Airbusem, Icelandair zakończy proces wymiany boeingów B757-200 i B757-300. Uzgodniona cena zakupu 13 A321XLR jest na razie poufna, a finansowanie samolotów nie zostało jeszcze określone. Jak podkreślił przewoźnik zbada on możliwości finansowania bliżej terminu planowanych dostaw.

Samoloty A321XLR i A321LR należą do rodziny wąskokadłubowych samolotów z rodziny A320neo, które zapewniają doskonały zasięg, wydajność paliwową i niższą emisję dwutlenku węgla. Wdrożenie samolotu zmniejszy koszty operacyjne, będzie dalej wspierać cele zrównoważonego rozwoju Icelandair i zaoferuje wyjątkowy komfort pasażerom dzięki nowoczesnej konstrukcji samolotu i jego unikalnym cechom. Samolot będzie posiadał konfigurację pokładu dla około 190 pasażerów w dwóch klasa podróży. Dla porównania, samoloty B757-200 zabierają 183 pasażerów, podczas gdy 737 MAX 8 i MAX 9 magą pomieścić odpowiednio 160 i 178 pasażerów.

- Z przyjemnością ogłaszamy, że doszliśmy do wyboru dotyczącego przyszłej floty Icelandair. Zdecydowaliśmy, że sprawne i paliwooszczędne samoloty Airbusa: A321XLR i A321LR, staną się następcami boeingów B757, które stopniowo wycofujemy. B757 był podstawą działalności Icelandair od 1990 r. Jego wyjątkowe możliwości przyczyniły się do udanego rozwoju naszej rozległej siatki połączeń i konkurencyjnego hubu transatlantyckiego poprzez wykorzystanie wyjątkowego położenia geograficznego Islandii do połączenia Ameryki Północnej i Europy przez Islandię. Doskonały samolot Airbusa pozwoli nam nie tylko dalej rozwijać nasz sprawdzony model biznesowy wokół lotów transatlantyckich, ale także otworzy możliwości przyszłego wzrostu poprzez wejście na nowe rynki - powiedział Bogi Nils Bogason, prezes Icelandair.

Flota Icelandair

Boeingi B757, B767 i B737 MAX będą nadal trzonem floty Icelandair w nadchodzących latach. Linia ma udaną współpracę z Boeingiem od dziesięcioleci, a samoloty te były kluczem do sukcesu Icelandair w przeszłości. Do 2025 r. przewoźnik będzie w pełni korzystać tylko z floty amerykańskiego producenta, ale po pierwszych dostawach A321LR spółka będzie eksploatować flotę mieszaną złożoną z samolotów Airbusa i Boeinga.

Obecnie flota linii składa się z 49 samolotów: 14 boeingów B737 MAX 8, czterech B737 MAX 9, 19 B757-200ER, dwóch B757-300ER, dwóch B767-300F, trzech B767-300ER, trzech De Havillandów Canada Dash 8-200 oraz dwóch Dash 8-400.

A321XLR na bardzo dalekie trasy, A321LR na nieco krótsze


Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostanie przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".

Do końca marca 2023 r. zamówiono ponad 8750 samolotów z rodziny A320neo przez ponad 130 klientów, z czego prawie 570 dotyczy A321XLR. Od momentu wejścia do służby siedem lat temu, Airbus dostarczył ponad 2640 samolotów z rodziny A320neo, przyczyniając się do zmniejszenia produkcji CO2 o 20 milionów ton. Największym klientem A321XLR jest linia Indigo, która zamówiła 70 samolotów. Kolejne największe zamówienia złożyły linie American Airlines i United Airlines. Każdy z amerykańskich przewoźników zamówił po 50 samolotów tego typu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Icelandair potwierdził zamówienie airbusów A321XLR

Pasażer i linie lotnicze

Icelandair potwierdził zamówienie airbusów A321XLR

Piotr Bożyk 07 lipca 2023

Icelandair uruchomiły rejsy do Tel Awiwu. "Pasują idealnie do naszej sieci"

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Icelandair potwierdził zamówienie airbusów A321XLR

Pasażer i linie lotnicze

Icelandair potwierdził zamówienie airbusów A321XLR

Piotr Bożyk 07 lipca 2023

Icelandair uruchomiły rejsy do Tel Awiwu. "Pasują idealnie do naszej sieci"

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5