Partner serwisu
Biznes i przemysł

IAG przejmuje Air Europa za 500 mln euro. Konsolidacja zwiększy znaczenie Madrytu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-01-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
IAG przejmuje Air Europa za 500 mln euro. Konsolidacja zwiększy znaczenie Madrytu
fot. Alan Wilson
Holding International Airlines Group (IAG), właściciel m.in. British Airways i Iberii, uzgodnił z hiszpańską firmą Globalią warunki przejęcia madryckiego przewoźnika, Air Europa. Jak wynika z umowy, brytyjsko-hiszpańska grupa opłaci transakcję dopiero za 6 lat.

IAG jeszcze w listopadzie 2019 roku, kiedy dopiero zapowiadano transakcję, zgodziła się zapłacić za kupno hiszpańskich linii Air Europa 1 mld euro. Pandemia koronawirusa spowodowała jednak, że wartość transakcji spadła o połowę, do zaledwie 500 mln euro. Płatność za linie z Madrytu zostanie odroczona aż na za 6 lat. Finalizacja transakcji nastąpi w drugiej połowie 2021 roku – pod warunkiem jej zatwierdzenia przez Komisję Europejską.

Brytyjsko-hiszpański holding, który jest właścicielem m.in. takich gigantów jak British Airways czy Iberia, w czasie kryzysu spowodowanego koronawirusem musiał zwrócić się do inwestorów z prośbą o przyznanie 2,7 mld euro dofinansowania. Grupa zwolniła też kilka tysięcy swoich pracowników, jednak nadal była zainteresowana przejęciem Air Europa i niejednokrotnie naciskała Globalię na obniżenie ceny. Z kolei hiszpańskie linie Air Europa podczas pandemii otrzymały pożyczkę od rządu w wysokości 475 mln euro. Pieniądze zostały przyznane za pośrednictwem państwowego holdingu SEPI.

„Wierzymy, że nabycie Air Europa jest strategicznie ważne dla IAG i pozwoli grupie wzrastać, gdy branża zacznie wychodzić z kryzysu COVID-19” – napisała grupa IAG w oświadczeniu. Transakcja istotnie niesie ze sobą szereg korzyści dla IAG, począwszy od zwiększenia konkurencyjności madryckiego hubu na tle lotnisk europejskich, na zwiększeniu siatki połączeń i udogodnień dla klientów skończywszy.

Zakładając, że transakcja zostanie sfinalizowana jeszcze w tym roku, grupa przejmie Air Europa w momencie rozpowszechniania szczepionek na COVID-19 i, na co mają nadzieję chyba wszyscy uczestnicy rynku – reaktywacji lotnictwa. IAG zdaje sobie jednak sprawę z tego, że zysk netto, związany z tą transakcją, w 2021 roku będzie jeszcze minimalny.

– Bycie częścią dużej grupy jest najlepszą gwarancją sprostania obecnym wyzwaniom rynkowym, na czym skorzysta również Air Europa po zakończeniu transakcji. Cieszę się, że osiągnęliśmy porozumienie z Globalią w sprawie odroczenia płatności do czasu spodziewanego ożywienia w transporcie lotniczym – komentował Luis Gallego, dyrektor generalny IAG, ogłaszając wiadomości o przejęciu.

Władze Air Europa podkreślają, że transakcja ma sens strategiczny, aby wzmocnić konkurencyjność Madrytu jako centrum na arenie globalnej. – Włączenie Air Europa do Grupy Iberii poprawi rentowność firmy, przynosząc korzyści zarówno pracownikom Iberii, jak i Air Europa – dodał Javier Sánchez-Prieto, dyrektor generalny Iberii.

W listopadzie 2019 roku, przed kryzysem związanym z COVID-19, linie Air Europa dysponowały siecią 69 połączeń krajowych i międzynarodowych. Przewoźnik posiada obecnie flotę, składającą się z 52 samolotów, w porównaniu do 68 maszyn w końcówce 2019 roku. Linie zostały uruchomione w 1986 roku, a w 2007 roku dołączyły do sojuszu Skyteam. Ponieważ jednak British Airways i Iberia są członkami i założycielami konkurencyjnego sojuszu Oneworld, wydaje się prawdopodobne, że Air Europa opuści Skyteam po przejęciu przez IAG.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Norwegian Air łączą siły z Widerøe

Biznes i przemysł

Norwegian Air łączą siły z Widerøe

Rafał Dybiński 06 lipca 2023

Sojusz Air Europa z Iryo. Podróż samolotem i koleją na jednym bilecie

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Biznes i przemysł

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

Lufthansa, oprócz ITA Airways, przejmie również TAP Portugal?

Biznes i przemysł

UOKiK: Wniosek CPK o przejęcie PPL

Infrastruktura i lotniska

UOKiK: Wniosek CPK o przejęcie PPL

inf. pras. 12 kwietnia 2023

Zobacz również:

Norwegian Air łączą siły z Widerøe

Biznes i przemysł

Norwegian Air łączą siły z Widerøe

Rafał Dybiński 06 lipca 2023

Sojusz Air Europa z Iryo. Podróż samolotem i koleją na jednym bilecie

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Biznes i przemysł

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

Lufthansa, oprócz ITA Airways, przejmie również TAP Portugal?

Biznes i przemysł

UOKiK: Wniosek CPK o przejęcie PPL

Infrastruktura i lotniska

UOKiK: Wniosek CPK o przejęcie PPL

inf. pras. 12 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5