Partnerzy serwisu:
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

IAG chce kupić Air Europa. Madryt ma się stać kluczowym europejskim hubem


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2019-11-05 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

IAG chce kupić Air Europa. Madryt ma się stać kluczowym europejskim hubem
fot. Eugeni Reguill
International Airlines Group (IAG), właściciel m.in. Iberii i British Airways, zgodził się kupić linię Air Europa za 1 mld euro w ramach planów zwiększenia swojej obecności na rynku transatlantyckim do Ameryki Południowej i przekształcenia Madrytu w kluczowy europejski hub.
IAG chce przejąć Air Europa

Grupa IAG poinformowała, że ​​umowa dotycząca hiszpańskich linii lotniczych zostanie sfinalizowana po zakończeniu transakcji, której finał jest spodziewany w drugiej połowie 2020 r. Jeżeli tak się nie stanie, to zapłaci Air Europa prowizję w wysokości 40 mln euro. Ma to być nagroda dla hiszpańskiego przewoźnika, jeśli transakcja nie uzyska niezbędnych zezwoleń regulacyjnych.

– Przejęcie Air Europa dodałoby do IAG nową konkurencyjną, opłacalną linię lotniczą, konsolidując Madryt jako wiodący europejski węzeł komunikacyjny i dzięki temu nasza grupa osiągnęłaby pozycję lidera na Południowym Atlantyku, generując w ten sposób dodatkową wartość finansową dla naszych akcjonariuszy – powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IAG.

Air Europa obsługuje regularne loty krajowe i międzynarodowe do 69 miast, w tym do wielu europejskich oraz dalekodystansowe trasy do Ameryki Łacińskiej, USA, Afryki Północnej i w rejon Karaibów. W 2018 roku członek sojuszu SkyTeam wygenerował przychód w wysokości 2,1 mld euro i zysk operacyjny w wysokości 100 mln euro. W ubiegłym roku Air Europa przewiozła 11,8 mln pasażerów. Flota przewoźnika składa się obecnie 65 samolotów: dziewięć ATR-ów 72, 11 A330, 20 boeingów B737-800, osiem B787-8, sześć B787-9 oraz 11 embraerów E195.

Kolejne przejęcie, żeby bardziej walczyć z konkurencją?

– IAG ma długą historię udanych przejęć, ostatnio dzięki przejęciu Aer Lingus w 2015 roku i jesteśmy przekonani, że Air Europa jest silnym partnerem strategicznym dla grupy – dodał Walsh. Grupa poinformowała, że zakup Air Europa przekształci Madryt w "prawdziwego rywala" dla czterech największych hubów lotniczych w Europie: Amsterdamu, Frankfurtu, Londynu Heathrow i Paryża (CDG). Dodał, że przywróci IAG jako lidera na trasach i rynkach  Europa – Ameryka Łacińska i Karaiby. Marka Air Europa zostanie początkowo zachowana, a firma ma póki co działać jako samodzielne przedsiębiorstwo przy Iberii, prowadzonej przez Luisa Gallego.

– Ma to strategiczne znaczenie dla madryckiego hubu, który w ostatnich latach pozostawał w tyle za innymi hubami europejskimi. Dzięki tej umowie Madryt będzie mógł konkurować z innymi europejskimi hubami lotniczymi na równych warunkach, zapewniając lepszą pozycję na trasach z Europy do Ameryki Łacińskiej oraz możliwość stania się bramą między Azją a Ameryką Łacińską – powiedział Luis Gallego.

Grupa IAG, która jest również właścicielem Vueling i LEVEL, stwierdziła, że nowe ​​przejęcie ma wygenerować synergię kosztów w zakresie sprzedaży, kosztów ogólnych i administracyjnych, zakupów, kosztów przeładunku i dystrybucji. Obejmuje to wzajemne udostępnianie kodów rejsów (codeshare) wewnątrz grupy i dostosowywanie czasów lotów, tak aby zmaksymalizować połączenia przez Madryt.

Szef Ryanaira niezadowolony

Ryanair zapowiedział, że poprosi urzędy ds. konkurencji o wymuszenie  lub zatrzymanie transakcji na grupie IAG, aby ta nie mogła przejąć linii Air Europa. Analitycy ostrzegają, że IAG może mieć trudności z uzyskaniem zgody od urzędów i regulatorów na zawarcie tej umowy.

– Myślę, że to dobry interes dla IAG, dla Williego Walsha, ale jest to zły interes z punktu widzenia konkurencji. Jest to fuzja dająca monopol w Madrycie dla IAG i myślę, że z pewnością będziemy prosić organy ds. konkurencji, aby bliżej przyjrzały się tej inwestycji, która zaszkodziłaby na rynku rejsów krótkiego zasięgu – powiedział Michael O'Leary, dyrektor naczelny grupy Ryanair.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Ryanair kończy współpracę z Air Europa

Biznes i przemysł

Ryanair kończy współpracę z Air Europa

Emilia Derewienko 25 lutego 2019

Air Europa przechodzi na flotę all-Boeing

Pasażer i linie lotnicze

Air Europa przechodzi na flotę all-Boeing

Justyna Urbaniak 31 grudnia 2018

Więcej lotów z Europy do Ameryki Środkowej i Południowej

Biznes i przemysł

Więcej lotów z Europy do Ameryki Środkowej i Południowej

Emilia Derewienko 12 sierpnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5