Partner serwisu
Biznes i przemysł

Grupa Emirates z dobrymi wynikami. Stabilny rozwój 31. rok z rzędu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-05-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Emirates Press

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Grupa Emirates z dobrymi wynikami. Stabilny rozwój 31. rok z rzędu
fot. Piotr Bożyk
W sprawozdaniu rocznym za 2018 i 2019 rok, grupa Emirates wykazała zysk w wysokości 631 mln dolarów za rok finansowy trwający do 31 marca – o 44 proc. mniejszy niż w ubiegłym roku. Dobrze poradziły sobie najważniejsze spółki – Emirates Airlines i Emirates SkyCargo.

Grupa osiągnęła przychód na poziomie 29,8 mld dolarów – o 7 proc. większy w stosunku do zeszłego roku. Stan środków pieniężnych grupy wyniósł 6 mld dolarów, o 13 proc. mniej niż w ubiegłym roku, przede wszystkim ze względu na znaczne inwestycje w rozwój działalności, w tym pozyskanie dużych spółek i wypłatę dywidendy w wysokości 545 mln dolarów za ostatni rok.

Na podstawie całkowitych zysków grupa ustaliła dywidendę Investment Corporation of Dubai za rok 2018-19 na poziomie 136 mln dolarów.

– Rok 2018-19 był trudny, a wyniki grupy nie były takie, jakie byśmy sobie życzyli – przyznał szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu grupy. – Wyższe ceny paliwa i umocniony kurs dolara amerykańskiego uszczupliły nasze dochody przy jednoczesnym nasileniu konkurencji na najważniejszych rynkach. Wygląda na to, że nastąpiło odwrócenie zeszłorocznej tendencji zwyżkowej, jeśli chodzi o zapotrzebowanie na lotnicze przewozy towarowe. Spadło również zapotrzebowanie na transport pasażerski, zwłaszcza w naszym regionie, co wpłynęło na wyniki zarówno spółki dnata, jak i Emirates – dodał.

Jak jednak stwierdził, w roku 2018-19 Emirates i spółka dnata przyniosły zysk po raz 31. z rzędu, rozwinęły działalność i zrealizowały inwestycje w inicjatywy i infrastrukturę, które mają zapewnić sukces w przyszłości.

W roku 2018-19 grupa przeznaczyła łącznie 3,9 mld dolarów na nowe samoloty i wyposażenie, przejęcia spółek, nowoczesną infrastrukturę, najnowsze technologie i inicjatywy na rzecz pracowników, co stanowiło znaczący wzrost w porównaniu z wydatkami inwestycyjnymi w wysokości 2,5 mld dol. w roku ubiegłym.

W lutym linie Emirates poinformowały o podpisaniu umowy z firmą Airbus na 40 samolotów A330-900 i 30 maszyn A350-900 o łącznej wartości 21,4 mld dol. według cen katalogowych, których dostawa ma nastąpić odpowiednio w 2021 i 2024 roku. Ponadto przewoźnik otrzyma kolejnych 14 samolotów A380 w okresie od 2019 do końca 2021 roku, w związku z czym łączna liczba A380 zamówionych przez linie wyniesie 123 maszyny.

Całkowita liczba pracowników zatrudnionych w przeszło 120 podmiotach należących do grupy wzrosła o 2 proc. do 105 tys. przedstawicieli ponad 160 różnych narodowości, na co wpływ miało przede wszystkim pozyskanie nowych spółek przez dnata i rozwój firmy na całym świecie.

Jak twierdzą przedstawiciele spółki, trudno przewidzieć nadchodzący rok, ale zarówno Emirates, jak i dnata są dobrze przygotowane na wszelkie przeszkody oraz konkurencję i pomyślny rozwój na międzynarodowym rynku. – Musimy być coraz lepsi, żeby zachować przewagę konkurencyjną, dlatego inwestujemy w naszych pracowników, technologie i infrastrukturę. Jako przedsiębiorstwo odpowiedzialne społecznie inwestujemy także w inicjatywy na rzecz społeczności lokalnych i ochrony przyrody, a także rozwój talentów i innowacji, które pozwolą naszej branży rozwijać się w przyszłości – podsumował prezes spółki.

Wyniki Emirates

Całkowite oferowanie połączeń pasażerskich i cargo Emirates przekroczyło poziom 63 mld ATKM, wynosząc na koniec roku 2018-19 63,3 mld ATKM, co umocniło pozycję Emirates jako największych linii lotniczych na świecie. W ciągu roku przewoźnik nieznacznie zwiększył oferowanie o 3 proc. w stosunku do roku 2017-18, koncentrując się na zwiększeniu zysku z przewozów.

W ciągu ostatniego roku Emirates otrzymały 13 nowych samolotów – siedem Airbusów A380 i sześć Boeingów 777-300ER, w tym ostatni zamówiony przez przewoźnika model 777-300ER. Następną dostawę Boeingów 777 zaplanowano na rok 2020, kiedy linie otrzymają swój pierwszy samolot 777X.

W roku 2018-19 linie Emirates wycofały 11 starszych maszyn, wobec czego stan floty przewoźnika na koniec marca wyniósł 270 samolotów. Wymiana floty, która objęła łącznie 24 samolotów, była jednym z największych tego rodzaju przedsięwzięć zrealizowanych w ciągu jednego roku. W jej wyniku średni wiek floty Emirates utrzymuje się na niskim poziomie 6,1 lat, co wpisuje się w strategię Emirates zakładającą utrzymanie młodej, nowoczesnej floty zgodnie z obietnicą marki „Fly Better”, opartą na założeniu, że nowoczesne samoloty to korzyść dla środowiska, operacji lotniczych i klientów.

W ciągu ostatniego roku linie Emirates otworzyły trzy nowe kierunki dla pasażerów: Londyn-Stansted (Wielka Brytania), Santiago (Chile) i Edynburg (Szkocja), a także wznowiły loty na lotnisko Sabiha Gökçen (Turcja). Ponadto przewoźnik zwiększył częstotliwość lotów na 14 dotychczasowych trasach i oferowanie na sześciu trasach, zapewniając pasażerom jeszcze większy wybór godzin lotu i połączeń przesiadkowych.

Oprócz rozszerzania własnej siatki połączeń linie Emirates wzbogaciły swoją ofertę lotów na całym świecie poprzez zawarcie nowych porozumień code-share z liniami Jetstar Pacific i China Southern Airlines. Ponadto pogłębiły strategiczną współpracę z South African Airways.

Rozwijała się także współpraca Emirates i flydubai, w ramach której pasażerowie Emirates mogą teraz polecieć do 67 kierunków obsługiwanych przez flydubai i skorzystać z większej dostępności połączeń, którą zapewni 11 lotów realizowanych przez flydubai z Terminala 3 Emirates w Dubaju. Dodatkowo Emirates Skywards został wspólnym programem lojalnościowym Emirates i flydubai.

Całkowite koszty operacyjne wzrosły o 8 proc. w porównaniu z rokiem finansowym 2017-18. Po ubiegłorocznym wzroście o 15 proc. średnia cena paliwa lotniczego w ciągu ostatniego roku finansowego podniosła się o kolejne 22 proc. Ze względu na większe o 3 proc. dostawy paliwa związane ze wzrostem oferowania wydatki na paliwo wzrosły aż o 25 proc. w stosunku do roku ubiegłego do 8,4 mld dolarów. Wydatki Emirates na paliwo są obecnie rekordowo wysokie, stanowiąc 32 proc. kosztów operacyjnych przewoźnika w porównaniu z 28 proc. w roku 2017-18. Paliwo wciąż stanowi największy składnik kosztów przewoźnika.

Ruch pasażerski utrzymał się na stabilnym poziomie, a linie Emirates przewiozły łącznie 58,6 mln pasażerów (wzrost o 0,2 proc.). Przy zwiększeniu oferowania o 4 proc. przewoźnik osiągnął współczynnik wypełnienia miejsc na poziomie 76.8 proc. Nieznaczny spadek współczynnika wypełnienia miejsc w porównaniu z poprzednim rokiem (77,5 proc.) nastąpił w wyniku malejącego zapotrzebowania na podróże na rynkach regionalnych i silnej konkurencji w wielu krajach.

Ulepszenia i innowacje

W trakcie roku linie Emirates wprowadziły szereg ulepszeń produktów i usług pokładowych, naziemnych i internetowych.

Wśród nich warto wymienić ukończenie wartego 150 mln dolarów programu wyposażenia całej floty Boeingów 777-200LR w nowe, szersze fotele w klasie biznes i całkowicie zmodernizowaną kabinę klasy ekonomicznej, wprowadzenie Emirates Vintage Collection, czyli oferty wybornych win przechowywanych przez 15 lat, a także nowe luksusowe produkty w klasie pierwszej i biznes zaprojektowane we współpracy m.in. z markami Bowers & Wilkins, Bulgari czy BYREDO.

Jeśli chodzi o usługi na lotniskach, linie Emirates wprowadziły nową usługę Home Check-in, w ramach której pasażerowie przechodzą odprawę we własnym domu, hotelu czy biurze, a ich bagaże są przewożone na lotnisko przed odlotem.

Oprócz tego przewoźnik otworzył nową poczekalnię na lotnisku w Kairze i odnowił istniejące już poczekalnie Emirates w Nowym Jorku i Rzymie, a także rozpoczął pilotażowy projekt pierwszej na świecie „ścieżki biometrycznej” na lotnisku w Dubaju, która dzięki wykorzystaniu najnowszych systemów biometrycznych ułatwi pasażerom Emirates odprawę, kontrolę paszportową i wejście na pokład.

Jeśli chodzi o innowacje w Internecie, linie Emirates jako pierwsze zamieściły trójwymiarowe modele wnętrz samolotów oparte na technologii VR na swojej stronie internetowej, umożliwiając pasażerom wcześniejsze zapoznanie się z ofertą pokładową i wybór miejsc. Ponadto przewoźnik dodał nową funkcję w swojej aplikacji mobilnej, która pozwala użytkownikom przeglądanie tysięcy filmów, utworów i programów w ofercie Emirates, tworzenie spersonalizowanych playlist przed lotem, a po wejściu do samolotu zsynchronizowanie ich z systemem rozrywki pokładowej.

Emirates SkyCargo

Linie Emirates SkyCargo także w tym roku zanotowały bardzo dobre wyniki mimo silnej konkurencji na rynku i słabnącego popytu, przynosząc 14 proc. całkowitego przychodu linii z transportu.

Pomimo nieustannej presji na obniżanie marż i zahamowania popytu na przewozy towarowe, linie lotnicze cargo Emirates odnotowały przychód w wysokości 3,6 mld dolarów, co stanowi wzrost o 5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Natomiast pojemność samolotów przewoźnika wzrosła nieznacznie o 1 proc. do poziomu 2,7 mln ton.

Zysk z przewozu towarów w przeliczeniu na tonokilometr (FTKM) drugi rok z rzędu wzrósł o kolejne 3 proc., co świadczy o zdolności Emirates SkyCargo do utrzymania i zdobywania klientów dzięki jakości usług mimo rosnących cen paliwa i słabnącego zapotrzebowania w wielu krajach.

Flota towarowa Emirates SkyCargo liczyła łącznie 12 Boeingów 777F. Oprócz usług cargo w nowo otwartych rejsach pasażerskich, linie Emirates SkyCargo otworzyły nowe połączenie towarowe do Bogoty (Kolumbia) oraz wznowiły połączenie towarowe do Erbilu (Irak).

Emirates SkyCargo wciąż opracowują innowacyjne, zindywidualizowane produkty skierowane do najważniejszych sektorów przemysłu. W kwietniu wprowadziły nową usługę szybkiego przewozu części samolotowych na całym świecie – Emirates AOG. Z kolei w sierpniu zainaugurowały usługi Emirates Pets i Emirates Pets Plus, oferując bezpieczny transport zwierząt domowych w wygodnych warunkach, obejmujący badania weterynaryjne, dopełnienie formalności związanych z przewozem, odbiór i dostarczenie pupila bezpośrednio do odbiorcy oraz rezerwację lotu powrotnego.

Hotele Emirates odnotowały przychód w wysokości 669 mln AED (182 mln USD), o 10% niższy niż w poprzednim roku, do czego przyczynił się dalszy wzrost konkurencji w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, który wpłynął na średnie ceny noclegów i obłożenie hoteli.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Emirates: Naszym celem jest, by A380 wrócił jeszcze w tym roku (Wywiad)

Biznes i przemysł

Emirates: Naszym celem jest, by A380 wrócił jeszcze w tym roku (Wywiad)

Emilia Derewienko 18 kwietnia 2021

Podróżni oceniają Emirates na pięć gwiazdek

Pasażer i linie lotnicze

Koronawirus. Emirates ponownie otwierają swoje poczekalnie na całym świecie

Pasażer i linie lotnicze

Koronawirus. Emirates zwróciły swoim klientom 1,4 miliarda dolarów

Biznes i przemysł

Zagraniczne źródła potwierdzają: Trwają masowe zwolnienia w Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Obsługa naziemna Emirates obsłużyła ostatnie loty, ale to nie było pożegnanie

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Emirates: Naszym celem jest, by A380 wrócił jeszcze w tym roku (Wywiad)

Biznes i przemysł

Emirates: Naszym celem jest, by A380 wrócił jeszcze w tym roku (Wywiad)

Emilia Derewienko 18 kwietnia 2021

Podróżni oceniają Emirates na pięć gwiazdek

Pasażer i linie lotnicze

Koronawirus. Emirates ponownie otwierają swoje poczekalnie na całym świecie

Pasażer i linie lotnicze

Koronawirus. Emirates zwróciły swoim klientom 1,4 miliarda dolarów

Biznes i przemysł

Zagraniczne źródła potwierdzają: Trwają masowe zwolnienia w Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Obsługa naziemna Emirates obsłużyła ostatnie loty, ale to nie było pożegnanie

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5