Partner serwisu
Biznes i przemysł

Fijoł (LOT): 2022 rok nie będzie rentowny

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-09-2022
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Fijoł (LOT): 2022 rok nie będzie rentowny
fot. ZDG TOR
Rok 2022 rok dla LOT-u nie będzie raczej rentowny, mimo, że linie robią wszystko, aby zacząć zarabiać pieniądze. Potwierdził to Michał Fijoł, członek zarządu PLL LOT ds. handlowych, podczas odbywającego się w Warszawie i organizowanego przez ZDG TOR, Kongresu Rynku Lotniczego. Wiceprezes LOT-u dodał, że na końcowy wynik finansowy wpłynie dalszy wpływ wojny na Ukrainie, ale także rekordowo wysokie marża rafinacyjna nafty lotniczej, które obecnie wynosi kilkadziesiąt dolarów za tonę ropy.

Fijoł stwierdził, że LOT chciałby posiadać więcej samolotów długodystansowych, lecz dwóch zbudowanych już B787-9, które stoją zaparkowane na pustyni Mojave, linie nie odbiorą, z powodu braku posiadania tytułu prawnego do tych maszyn. Linie planują przewieźć osiem milionów pasażerów. Michał Fijoł powiedział, że nieunikniony jest dalszy wzrost kosztów biletów lotniczych. Przeniesienie kosztów na pasażerów to jedyny opcja, jaką może wybrać przewoźnik.

– W tym roku mamy do czynienia z nadzwyczajną sytuacją. Oprócz wojny na Ukrainie, mamy wysokie ceny ropy, które wpływają na nasze koszty. Linie lotnicze są w stanie zwykle transmitować zwiększone koszty na swoich pasażerów, mówię to z ubolewaniem, bo chciałbym, aby bilety były jak najtańsze, aby pasażerowie mogli jak najtaniej z nami podróżować. Niestety są to kwestie od Nas nie zależne – powiedział Michał Fijoł, członek zarządu PLL LOT ds. handlowych, na briefingu podczas odbywającego się w Warszawie i organizowanego przez ZDG TOR, Kongresu Rynku Lotniczego.

– Przesunięcie kosztów przez linie lotnicze na ceny biletów następuje z pewnym opóźnieniem. Z tego powodu pierwsze półrocze w wykonaniu wszystkich linii lotniczych nie było najgorsze. Należy się spodziewać, mając na uwadze nie za duże marże, które są w lotnictwie, że rok 2022 nie będzie rentowny, ale w żadnym razie nie będzie porównywalny do roku 2020 i 2021 – dodał Fijoł.

2022 rok raczej nie będzie rentowny

– Dołożymy wszelkich starań, ale czy uda się to na 100 proc., tego nie wiem – stwierdził wiceprezes LOT-u, wskazując, że różne czynniki mogą wpłynąć na ostateczny wynik. Na gorszy rezultat finansowy polskiego przewoźnika wpływ może mieć tzw. crack, czyli marża rafineryjna, która obecnie wynosi rekordowe kilkadziesiąt dolarów za tonę ropy. – Przez lata zarząd LOT-u pokazał, że zmierza w stronę rentowności. Będziemy starać się wykorzystać wszelkie zasoby i zdolności, aby wrócić do rentowności. – powiedział Fijoł.

Polskie Linie Lotnicze LOT straciły 1,3 mld złotych w ubiegłym roku. Narodowy przewoźnik znad Wisły zamieścił 9 września w Krajowym Rejestrze Sądowym sprawozdanie finansowe za 2021 rok. Strata operacyjna bez uwzględnienia amortyzacji zamknęła się w kwocie 1,09 mld złotych. Marża operacyjna osiągnęła natomiast minus 42,4 proc. Przychody wyniosły natomiast 3,07 mld złotych. Ich poziom był o 8 proc. niższy w odniesieniu do 2020 roku, chociaż wówczas podróżnych doliczono się mniej o ponad 30 proc. Co ciekawe, o ponad połowę wzrosły przychody uzyskane za przewóz nadbagażu. Działalność cargo pozwoliła wygenerować 600 mln złotych. Chociaż było to mniej o 155 mln złotych, a więc ponad 20 proc. w porównaniu z 2020 rokiem, to jednak wynik był lepszy o ponad 50 proc. od uzyskanego w 2019 roku.

W rekordowym dla przewoźnika 2019 r. linie osiągnęły 68,8 mln zł zysku netto. Był to o połowę więcej niż rok wcześniej. W przedpandemicznym roku przychody wzrosły o niemal jedną piątą do 7,36 mld zł. Mimo to marża operacyjna wynosiła zaledwie 1,25 proc., co oznacza, że za każde wydane przez pasażera 100 zł, linie zarobiły 1,25 zł.

Osiem milionów przewiezionych pasażerów

– Jeśli chodzi o skalę odbudowy ruchu pasażerskiego to, przypominam w roku 2015 mieliśmy 4,5 mln pasażerów. Przywołuję ten roku, bo jest to rok, kiedy nie byliśmy jeszcze zaangażowani w pracę w PLL LOT. W roku 2019 doszliśmy do poziomu ponad 10 mln przewiezionych pasażerów. W 2021 roku, czyli drugim roku trwania pandemii, mieliśmy tyle samo pasażerów, co w 2015 roku, czyli 4,5 mln. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2022 roku doszliśmy do poziomu również 4,5 mln pasażerów – wyjaśniał członek zarządu PLL LOT ds. handlowych.

– Rok 2022 będzie podobny do lat 2017/2018. W wakacje przewoziliśmy blisko 800 tys. pasażerów miesięcznie. Stosując proste rachunki, wydaje mi się, że powinniśmy w tym roku przewieźć osiem milionów pasażerów – stwierdził Fijoł na pytanie o liczbę przewiezionych podróżnych w trwającym roku.

LOT chciałby mieć więcej szerokokadłubowych maszyn

Polskie Linie Lotnicze chciałyby posiadać więcej samolotów szerokokadłubowych, co potwierdził Michał Fijoł. – Nasze Dreamlinery, których jest teraz 15, nie narzekają na brak pracy. Chciałbym, żeby LOT miał więcej samolotów dalekiego zasięgu. Mamy przewagę konkurencyjną. Dreamlienr to znakomity samolot. Latamy już nie tylko z Polski, ale Czech i Węgier. Nie zamierzamy wychodzić z Budapesztu – wytłumaczył wiceprezes LOT-u.

Przed wybuchem pandemii koronawirusa PLL LOT planowały odebrać dwa kolejne Dreamlinery. B787-9 o rejestracji SP-LSH i SP-LSI zostały już wyprodukowane i czekały na odebranie przez polskiego przewoźnika. Samoloty zostały nawet pomalowane w barwy Polskich Linii Lotniczych LOT. Po odebraniu nowych maszyn flota miała liczyć 17 samolotów dalekiego zasięgu. Dreamlinery w dalszym ciągu stoją zaparkowane na płycie postojowej lotniska na pustyni Mojave. – Nie mamy do nich tytułu prawnego – powiedział Michał Fijoł na pytanie Rynku Lotniczego, dlaczego PLL LOT nie odbiorą dwóch zbudowanych już B787, które mogłyby bez problemu powiększyć liczebność floty samolotów długodystansowych.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Zobacz również:

Fijoł (LOT) o wpływie wojny w Ukrainie, procesie z Boeingiem i Radomiu

Prawo i polityka

Fijoł (LOT) o wpływie wojny w Ukrainie, procesie z Boeingiem i Radomiu

Rafał Dybiński 31 sierpnia 2023

Fijoł (LOT): Plany na 2023 rok zakładają ponad 10 mln pasażerów

Biznes i przemysł

Fijoł (LOT): Połączenia z Radomia mają uzasadnienie biznesowe

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Zobacz również:

Fijoł (LOT) o wpływie wojny w Ukrainie, procesie z Boeingiem i Radomiu

Prawo i polityka

Fijoł (LOT) o wpływie wojny w Ukrainie, procesie z Boeingiem i Radomiu

Rafał Dybiński 31 sierpnia 2023

Fijoł (LOT): Plany na 2023 rok zakładają ponad 10 mln pasażerów

Biznes i przemysł

Fijoł (LOT): Połączenia z Radomia mają uzasadnienie biznesowe

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5