Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

FAA zaproponowała cztery korekty do B737 MAX. Powrót maszyn na niebo znów się opóźni


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2020-08-04 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl/Agencja Reutera

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

FAA zaproponowała cztery korekty do B737 MAX. Powrót maszyn na niebo znów się opóźni
fot. Piotr Bożyk
Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) zaproponowała wprowadzenie czterech kluczowych zmian konstrukcyjnych i operacyjnych do Boeinga 737 MAX w celu rozwiązania problemów bezpieczeństwa zaobserwowanych podczas dwóch katastrof, które doprowadziły do uziemienia samolotu w marcu 2019 roku - informuje Agencja Reutera.
Organ regulacyjny Stanów Zjednoczonych domaga się od producenta z Chicago aktualizacji oprogramowania systemu kontroli lotu, a także oprogramowania wyświetlaczy generujących ostrzeżenia. Poza tym niezbędne są zmiany w trasowaniu niektórych elementów okablowania, jak również korekty procedur operacyjnych.

Najwcześniej pod koniec roku

FAA musi zapewnić teraz opinii publicznej 45 dni na oceny i komentarze sugerowanych korekt dla samolotów, których powrót na niebo znów przesunie się o kilka miesięcy i nastąpi wcześniej niż przed końcem bieżącego roku. Będzie to już prawie dwa lata po tym, jak maszyny zostały uziemione po katastrofach indonezyjskiej Lion Air oraz Ethiopian Airlines, w których zginęło 346 osób. To mocno wpłynęło na zaufanie do odrzutowca, którego wartość spadła już o 11 proc. od stycznia. Swoich obaw nie ukrywa rządowa agencja Transport Kanada oraz europejska EASA. 

Producent z Chicago zapewnia, że kontynuuje ścisłą współpracę z FAA, która opublikowała na początku bieżącego tygodnia 96-stronicowy raport na temat proponowanych zmian. Rozpatrywane są również wnioski innych globalnych regulatorów. Wartość akcji Boeinga wzrosła w poniedziałek o 2,7 proc. 

Klienci Boeinga anulowali zamówienia na 355 samolotów 737 MAX w pierwszej połowie 2020 roku. Dostawy Boeinga w pierwszej połowie roku spadły o 71 proc., do zaledwie 70 samolotów. Czerwcowe anulacje dotyczyły głównie firm wynajmujących samoloty, w tym amerykańskiej Aviation Capital, Avolon z siedzibą w Dublinie i singapurskiego BOC Aviation, które miały odpowiednio 5, 17 i 30 zamówień na Boeingi 737 MAX. Zamówienia na sześć MAX-ów anulował także rumuński przewoźnik Blue Air. Kryzys związany z uziemieniem maszyny kosztował już 19 mld dolarów producenta z Chicago, który musiał zmniejszyć tempo pracy i spowolnił łańcuch dostaw. Trwają ponadto dochodzenia karne i kongresowe.

60 tys. godzin analiz ekspertów

Przegląd FAA trwał ponad 18 miesięcy i zaangażowani byli w niego pełnoetatowi inżynierowie, inspektorzy, piloci oraz pracownicy wsparcia technicznego. Testy certyfikacyjne i oceny dokumentów zajęły blisko 60 tys. godzin. Organ regulacyjny Stanów Zjednoczonych sugeruje również, aby przyszli operatorzy MAX-ów przeprowadzili test systemu wskaźników kąta natarcia (AOA) przed przywróceniem samolotów do służby. Korekty mają na celu zapobieżenie błędnej aktywacji kluczowego systemu znanego jako MCAS i powiązanego z obiema katastrofami.

FAA będzie potrzebowała teraz kolejnych kilku tygodni, zanim odpowie na wszystkie komentarze w Rejestrze Federalnym. Dopiero później pojawi się końcowy raport, określający co linie lotnicze muszą wdrożyć w zakresie szkolenia pilotów oraz instrukcji lotów. Dokument zostanie z kolei oceniony przez niezależny panel, Technical Advisory Board (TAB), w skład którego wchodzą eksperci z dziewięciu organów lotnictwa cywilnego na całym świecie, a także NASA i FAA. To pozwoli wreszcie wydać dyrektywę zdatności do lotu dla B737 MAX, uwzględniającą wymagane zmiany projektowe w każdym samolocie. Regularne rejsy krajowe maszyn nastąpią po zakończeniu szkolenia pilotów w zakresie nowych procedur. To wymusi następne 30 do 60 dni uziemienia i pogorszy jeszcze bardziej perspektywy kolejnych ewentualnych zamówień.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
AerCap anulował zamówienie 15 boeingów 737 MAX

Biznes i przemysł

AerCap anulował zamówienie 15 boeingów 737 MAX

Avgeek 01 sierpnia 2020

B737 MAX wróci do latania najwcześniej w połowie października

Biznes i przemysł

B737 MAX wróci do latania najwcześniej w połowie października

Rafał Dybiński 23 lipca 2020

 

COVID przyśpiesza koniec ery boeingów B747

Pasażer i linie lotnicze

COVID przyśpiesza koniec ery boeingów B747

08 sierpnia 2020

EasyJet planuje 1000 lotów dziennie i nowe trasy

Pasażer i linie lotnicze

EasyJet planuje 1000 lotów dziennie i nowe trasy

08 sierpnia 2020

Niemcy pracują nad własną rakietą nośną

Biznes i przemysł

Niemcy pracują nad własną rakietą nośną

08 sierpnia 2020

Port Olsztyn-Mazury: Liczba pasażerów sukcesywnie rośnie

Infrastruktura i lotniska

Port Olsztyn-Mazury: Liczba pasażerów sukcesywnie rośnie

07 sierpnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5