Partner serwisu
Prawo i polityka

Darmowy bagaż podręczny. Tak chcą europarlamentarzyści

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Darmowy bagaż podręczny. Tak chcą europarlamentarzyści
fot. Aena
Każdy pasażer ma prawo do bezpłatnego przewozu bagażu podręcznego o wymiarach 55 cm x 40 cm x 20 cm, którego waga nie przekracza siedmiu kilogramów. Taką poprawę do zmiany unijnego rozporządzenia 261/2004 przegłosowała Komisja Transportu i Turystyki. Linie lotnicze i branżowe organizacje są rozsierdzone, wskazując na wzrost cen biletów. 

Wypracowany na Radzie Europejskiej „kompromis” dotyczący zmian w m.in. zasadach przewozu bagażu podręcznego nie znajdzie poparcia w Parlamencie Europejskim. Unijni posłowie nie zgadzają się na niekorzystne dla pasażerów zmiany w polityce bagażowej. Od prawie dekady, każde kolejne państwo-członek polityczno-gospodarczego bloku – w ramach półrocznej prezydencji – starało się przeforsować zmiany w prawie, o które mocno zabiegali przewoźnicy. Każde podejście kończyło się porażką, aż do teraz, kiedy udało się wypracować kompromis, który jest „zasługą” Polski.

Szansa na bezpłatny bagaż podręczny

Dla polskich władz „kompromis” jest sukcesem, choć de facto dla pasażerów zmiany są niekorzystne – wydłużony zostanie czas dozwolonego opóźnienia, a mniejszą kwotę odszkodowania będą musiały wypłacać linie lotnicze. „Prokonsumenckich” zmian ma być jednak więcej – pasażerowie musieli liczyć się z możliwością prawnego ograniczenia wymiarów bagażu podręcznego. Porozumienie zakładało, że pasażer będzie mógł wnieść na pokład samolotu tylko potrzebne do podróży rzeczy, co – w praktyce – oznaczało, że za bezpłatny bagaż podręczny uznane będą wyłącznie torebka lub plecaczek.

Wszystko jednak wskazuje, że pomysł Rady Europejskiej upadnie, a prawne ograniczenie „wielkości” bezpłatnego bagażu podręcznego nie będzie mieć miejsca. W czasie prac Komisji Transportu i Turystki Parlamentu Europejskiego do projektu zmian unijnego rozporządzenia 261/2004 dodano zapis, który gwarantuje każdemu pasażerowi – bez rozróżnienia na typ przewoźnika lotniczego – darmowy przewóz większego bagażu podręcznego, tj. walizki kabinowej o wymiarach co najmniej 55 cm x 40 cm x 20 cm, o wadze do siedmiu kilogramów. Wprowadzenie takiego zapisu przyjęto znaczną większością głosów: 38 europosłów było za, dwóch przeciw, a dwóch wstrzymało się od głosu.

Przewoźnicy lotniczy nie mogą pobierać od pasażerów opłat za bagaż podręczny. Linie lotnicze będą mogły odmówić wniesienia na pokład samolotu „kabinówki” jedynie ze względów bezpieczeństwa związanych z masą lub rozmiarem danego przedmiotu w świetle charakterystyki danego statku powietrznego. Komisja Transportu i Turystki zgodziła się przejść bezpośrednio do ostatecznych negocjacji z rządami krajowymi państw członkowskich. Podczas gdy cały Parlament Europejski może nadal zażądać plenarnej debaty na np. lipcowej sesji, wydaje się to mało prawdopodobne, biorąc pod uwagę niemal jednomyślność we wtorkowym głosowaniu.

Branżowy sprzeciw

Airlines for Europe, czyli stowarzyszenie reprezentujące linie lotnicze, które generują 70 proc. ruchu lotniczego, ostro skrytykowało proponowaną przez posłów do Parlamentu Europejskiego poprawkę. Zdaniem tej branżowej grupy, działanie europarlamentarzystów „podważa prawo wyboru konsumentów”, a ewentualne zmiany w prawie „niepotrzebnie podniosłyby koszty działalności”. Nasuwa się jednak pytanie, w jaki sposób te koszty by wzrosły – przecież przewóz „kabinówki” był bezpłatny do momentu, kiedy linie lotnicze zobaczyły w bagażu podręcznym maszynkę do zarabiania dodatkowych pieniędzy. – Rynek linii lotniczych w Europie opiera się na wyborze – wskazuje dyrektor zarządzająca Airlines for Europe, Ourania Georgoutsakou. 

W podobnym tonie wypowiada się także Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), które oskarża Parlament Europejski o „wtrącanie się w kwestie operacyjne i handlowe”, które – zdaniem lotniczej organizacji – mają być dla europosłów całkowicie niezrozumiałe. – Nasze badania konsumenckie pokazują, że większość podróżnych chce zapłacić najniższą możliwą cenę za bilet i kupić dodatkowe usługi, których potrzebują. To całkowite przeciwieństwo poprawki, która zmusi linie lotnicze do ponownego łączenia swoich ofert – stwierdza Willie Walsh, dyrektor generalny IATA. 

Oferowanie bezpłatnego przewozu „kabinówki” ma wpłynąć na „rozczarowanie pasażerów” wyższymi kosztami biletów, a dodatkowo zwiększyć „chaos operacyjny”. Pierwsze głosowanie nad zmianami rozporządzenia odbędzie się 24 czerwca w Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego. Jeśli znajdzie się większość na komisji, wniosek trafi później pod głosowanie na posiedzeniu plenarnym. – Jeśli parlamentarzyści UE będą nalegać na regulację tam, gdzie nie jest to potrzebne, powinni być gotowi wziąć odpowiedzialność za jej negatywne konsekwencje – zaznacza Walsh. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UOKiK sprawdzi politykę bagażową Ryanaira i Wizz Air

Prawo i polityka

UOKiK sprawdzi politykę bagażową Ryanaira i Wizz Air

UOKiK 18 czerwca 2025

Bagaż podręczny jeszcze mniejszy? Polska forsuje zmiany

Pasażer i linie lotnicze

Indie: Rządowe zaostrzenie polityki bagażowej

Pasażer i linie lotnicze

Indie: Rządowe zaostrzenie polityki bagażowej

Mateusz Kieruzal 27 grudnia 2024

TUIfly zmniejszy wymiary bagażu podręcznego

Pasażer i linie lotnicze

TUIfly zmniejszy wymiary bagażu podręcznego

Mateusz Kieruzal 14 października 2023

Helsinki: Nawet dwulitrowe płyny w bagażu podręcznym

Pasażer i linie lotnicze

Czy wciąż da się tanio latać? Porównanie cen

Pasażer i linie lotnicze

Czy wciąż da się tanio latać? Porównanie cen

Aleksander Domański 15 października 2018

Zobacz również:

UOKiK sprawdzi politykę bagażową Ryanaira i Wizz Air

Prawo i polityka

UOKiK sprawdzi politykę bagażową Ryanaira i Wizz Air

UOKiK 18 czerwca 2025

Bagaż podręczny jeszcze mniejszy? Polska forsuje zmiany

Pasażer i linie lotnicze

Indie: Rządowe zaostrzenie polityki bagażowej

Pasażer i linie lotnicze

Indie: Rządowe zaostrzenie polityki bagażowej

Mateusz Kieruzal 27 grudnia 2024

TUIfly zmniejszy wymiary bagażu podręcznego

Pasażer i linie lotnicze

TUIfly zmniejszy wymiary bagażu podręcznego

Mateusz Kieruzal 14 października 2023

Helsinki: Nawet dwulitrowe płyny w bagażu podręcznym

Pasażer i linie lotnicze

Czy wciąż da się tanio latać? Porównanie cen

Pasażer i linie lotnicze

Czy wciąż da się tanio latać? Porównanie cen

Aleksander Domański 15 października 2018

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij