Partnerzy serwisu:
PRAWO I POLITYKA

Czy Boeing wiedział już w 2016 r. o problemie MAX-ów?


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-10-23 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ The Washington Post/ The Seattle Times

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Czy Boeing wiedział już w 2016 r. o problemie MAX-ów?
fot. Mike Siegel/ The Seattle Times
Mark Forkner, ówczesny główny pilot techniczny projektu Boeinga 737, napisał do innego pilota technicznego Patrika Gustavssona, że MCAS włącza się „jak szalony”, a problem nazywa „rażącym” – podaje The Washington Post. Boeing zaprzecza, że symulator wykazywał błędy, które najprawdopodobniej doprowadziły do katastrof dwóch MAX-ów. Zginęło w nich 346 osób. W całej aferze zaś ginie zaufanie do producenta.
Doniesienia prasowe o niekompetencji Boeinga i zatajeniu faktu wykrycia błędu przez Federalną Administrację Lotnictwa (FAA) obiegły cały lotniczy świat. Głębszej analizy sprawy dokonał The Seattle Times. Wynika z pracy dziennikarzy, że Forkner odkrył błąd, ale symulatora, a nie samego MCAS.

Gazeta z miasta zwanego amerykańskim Londynem z powodu licznych opadów deszczu zwróciła się do trzech specjalistów o zdanie w tej sprawie. Zgodnie stwierdzili oni, że lot na symulatorze nie był w tej samej fazie co startujące samoloty Lion Air i Ethiopian Airlines. – Mogę powiedzieć z pełną odpowiedzialnością, że lot nie mógł odbyć się w tym samym scenariuszu, który miał miejsce przy wypadkach, ponieważ w tym symulatorze nie było fizycznej możliwości zrobienia tego, co zrobili piloci w maszynach, które się rozbiły – powiedział dziennikowi jeden ze specjalistów, który nie chce ujawniać swojej tożsamości, ponieważ bierze udział w dochodzeniu w sprawie MAX-ów prowadzonym przez Departament Sprawiedliwości.

Jedyne ze źródeł, które znamy z imienia i nazwiska to Bjorn Fehrm, inżynier lotniczy i były pilot myśliwca, obecnie zaś analityk w Leeham.net. Co istotne, Fehrm krytykował i krytykuje MCAS. Uważa on jednak, że wysokość i prędkość, jakie miały być symulowane w momencie, gdy samolot zaczął „szaleć” – jak określił to Forkner – wyklucza udział w tym systemu wspomagania charakterystyki manewrowania. Wskazuje zaś na błędy w oprogramowaniu symulatora.

Sprawa na pewno będzie dalej wyjaśniania. Na razie prócz kolejnego kryzysu wizerunkowego, Boeing musi się mierzyć z cięgami od FAA. Steve Dickson, szef urzędu stojącego na straży bezpieczeństwa amerykańskiego lotnictwa cywilnego wysłał bardzo ostry list do szefostwa producenta. FAA nie może zrozumieć, dlaczego nie wiedziało o incydencie z 2016 roku, tym bardziej że Boeing podzielił się wiedzą o tym zdarzeniu z Departamentem Sprawiedliwości USA jeszcze w lutym tego roku, na miesiąc przed drugą katastrofą z udziałem MAX-a.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Boeing: Groźba obniżenia ratingu. Kongresmeni żądają głębokich zmian w spółce

Biznes i przemysł

Boeing: Groźba obniżenia ratingu. Kongresmeni żądają głębokich zmian w spółce

Aleksander Domański 23 października 2019

UE kontra USA: Wet za wet. Nakręca się wojna handlowa

Prawo i polityka

UE kontra USA: Wet za wet. Nakręca się wojna handlowa

Aleksander Domański 22 października 2019

Franek LOT-u poleciał na przegląd do Emiratów

Biznes i przemysł

Franek LOT-u poleciał na przegląd do Emiratów

Piotr Bożyk 22 października 2019

 

Ryanair zamyka bazę w Budapeszcie. Zamiast niego poleci polski Buzz

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair zamyka bazę w Budapeszcie. Zamiast niego poleci polski Buzz

24 października 2019

Siódmy boeing B737-800 już lata dla LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Siódmy boeing B737-800 już lata dla LOT-u

24 października 2019

Praga: Klienci uciekają z powodu słabego skomunikowania lotniska

Infrastruktura i lotniska

Praga: Klienci uciekają z powodu słabego skomunikowania lotniska

24 października 2019

Kraków: Zimowe nowości w siatce

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Zimowe nowości w siatce

24 października 2019

Spirit Airlines podpisały zobowiązanie na 100 maszyn z rodziny A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Spirit Airlines podpisały zobowiązanie na 100 maszyn z rodziny A320neo

24 października 2019

Modlin: Lauda z codziennymi lotami do Wiednia

Pasażer i linie lotnicze

Modlin: Lauda z codziennymi lotami do Wiednia

24 października 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5