Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

CPK z pierwszym pozwoleniem na budowę

Dalej Wstecz
Autor:

redakcja

Data publikacji:
07-12-2022
Ostatnia modyfikacja:
23-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
CPK sp. z o.o.

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK z pierwszym pozwoleniem na budowę
fot. CPK/ Metroprojekt
Spółka CPK otrzymała pozwolenie na budowę związane z realizacją swojego najbardziej zaawansowanego projektu – tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Chodzi o prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, na zachód od dworca Łódź Fabryczna. Roboty powinny ruszyć w pierwszej połowie przyszłego roku

–To jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerów. To pierwsze pozwolenie na budowę w historii projektu CPK. Ten tunel to kluczowy element przygotowywanej przez nas trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią i Wrocławiem. To także inwestycja, która wspólnie z realizowaną obecnie w Łodzi przez PKP PLK budową tunelu podmiejskiego pozwoli znacznie lepiej i zgodnie z przeznaczeniem wykorzystać dworzec Łódź Fabryczna. Dla przyspieszenia procedur poprzedzających budowę wykorzystaliśmy część spośród dokumentacji przedprojektowej, która powstała przed laty, zanim w 2011 r. przygotowania do budowy tzw. linii igrek zostały niepotrzebnie wstrzymane – powiedział Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. O tym, że pierwsze prace budowlane realizowane na zamówienie CPK rozpoczną się w Łodzi informowaliśmy informowaliśmy jako pierwsi w listopadzie tego roku

To właśnie pod budynkiem Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK), po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna, będzie rozpoczynał się tunel CPK. W rejonie ŁDK powstanie komora wydobywcza dla TBM – automatycznej tarczy drążącej. W kolejnym etapie ruszy budowa komory startowej na Retkini, a następnie – budowa tunelu kolejowego.

Prace przy ŁDK obejmują: budowę kanalizacji kablowej (podziemnej infrastruktury technicznej potrzebnej do zasilania podstacji trakcyjnej dla linii kolejowej) wzmocnienie fundamentów budynku ŁDK, przebudowę przyłączy ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych oraz budowę sieci elektroenergetycznej.

– Dobra współpraca i partnerskie relacje z urzędami, instytucjami i firmami zaowocowały tym, że mamy gotowy kolejny element inwestycyjnej układanki, jaką jest budowa tunelu dalekobieżnego dla pierwszej linii KDP w Polsce. Ta inwestycja to nie tylko jeden z licznych projektów CPK, ale również szansa na usprawnienie transportu w Łodzi – mówi Sławomir Kanik, dyrektor Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego CPK.

Na czas robót budowlanych budynek ŁDK będzie wyłączony z użytkowania, a bieżąca działalność zostanie przeniesiona do lokalizacji wskazanej przez Urząd Marszałkowski. W ramach zawartego porozumienia, spółka CPK sfinansuje wynajem potrzebnych lokali i zabezpieczy wyposażenie instytucji. Po zakończeniu budowy zostaną przeprowadzone prace odtworzeniowe, wewnątrz i na zewnątrz budynku ŁDK.

W ubiegłym tygodniu spółka otrzymała ostatnią z trzech decyzji lokalizacyjnych dla tunelu KDP. Teraz czeka na odpowiedź na wnioski o pozwolenie na budowę dla komory Retkinia, komory Fabryczna i dla tunelu. Prace przy ŁDK to pierwszy z trzech elementów procesu budowy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Podziemna konstrukcja o długości ok. 4 km i średnicy ok. 14 m będzie przeznaczona dla pociągów dalekobieżnych. Będzie również największym podziemnym tunelem kolejowym realizowanym metodą TBM w Polsce.

Szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna sąsiadującym z ŁDK. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym planowane jest rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza

Biznes i przemysł

Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza

inf. prasowa/jm, RK 18 stycznia 2023

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza

Biznes i przemysł

Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza

inf. prasowa/jm, RK 18 stycznia 2023

Nowy raport CPK. Otwarty dostęp do tras Kolei Dużych Prędkości

Infrastruktura i lotniska

Jak zasilić kolejowego Ygreka? CPK ma już umowę

Biznes i przemysł

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza

Biznes i przemysł

Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza

inf. prasowa/jm, RK 18 stycznia 2023

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza

Biznes i przemysł

Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza

inf. prasowa/jm, RK 18 stycznia 2023

Nowy raport CPK. Otwarty dostęp do tras Kolei Dużych Prędkości

Infrastruktura i lotniska

Jak zasilić kolejowego Ygreka? CPK ma już umowę

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5