Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK: Pierwsze prace w Łodzi ruszą w tym roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK: Pierwsze prace w Łodzi ruszą w tym roku
fot. Metroprojekt
Pierwsze prace przygotowawcze do budowy tunelu KDP w Łodzi będą mogły rozpocząć się jeszcze w tym roku – mówi w rozmowie z Rynkiem Lotniczym członek zarządu CPK do spraw kolejowych Radosław Kantak. Jak dodaje, aby dotrzymać napiętego harmonogramu, spółka stosuje innowacyjne w polskich warunkach rozwiązania organizacyjne i prawne.

Łukasz Malinowski, Rynek Lotniczy: Jaki jest obecny etap realizacji programu CPK?

Radosław Kantak, CPK: Mamy podpisane kontrakty z wykonawcami studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) dla około 1300 kilometrów linii. Do końca roku chcemy podpisać takie umowy dla pozostałych 700 kilometrów. Na razie zawarliśmy umowę ramową z potencjalnymi wykonawcami, co pozwala nam na przejście do ogłaszania przetargów wykonawczych. Proces wyboru wykonawców będzie bazował wyłącznie na cenie. Według naszych przewidywań zajmie od jednego do półtora miesiąca.

Czy jakiś kontrakt wykonawczy jest już podpisany?

Wybraliśmy wariant inwestorski i złożyliśmy wniosek o decyzję środowiskową dla odcinka Warszawa – Łódź. Wybraliśmy też wariant inwestorski Łódź – Wrocław. Powoli zbliżamy się do wyboru takiego wariantu takiego etapu dla Łętownia – Rzeszów, co wydarzy się w ciągu najbliższych tygodni, a także dla odcinka Sieradz – Poznań (ma on nastąpić w pierwszym kwartale przyszłego roku). W trakcie realizacji jest STEŚ dla linii Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Jesteśmy tu pod koniec etapu drugiego STEŚ, z końcem roku powinniśmy przejść do trzeciego. Realizowany jest też projekt odcinka Trawniki – Zamość, a także dla nowej trasy Katowice – Ostrawa.

Oprócz tego w lipcu złożyliśmy wnioski o lokalizację linii kolejowej dla tunelu KDP pod centrum Łodzi. Pierwszą z decyzji już uzyskaliśmy, co pozwoliło nam także złożyć w październiku wniosek o pozwolenie na budowę. Powinniśmy go uzyskać do marca – kwietnia przyszłego roku. Do tego czasu ogłosimy już przetarg na wykonanie prac budowlanych [Wczoraj tj. 2 listopada CPK ogłosił pierwszy przetarg pisaliśmy o tym w tekście pt. CPK: Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Pierwszy przetarg na roboty budowlane – red.]. Powinny one rozpocząć się w drugim lub trzecim kwartale 2023 r., a prace przygotowawcze przy podparciu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury – nawet wcześniej. Aby przyspieszyć prace, podzieliliśmy tę inwestycję na 4 części. Następnym etapem będzie budowa komory startowej na Retkini, kolejnym – drążenie tunelu i wybudowanie komory wydobywczej. O tym, że jako pierwsze rozpoczną się właśnie prace w Łodzi, zadecydował fakt, że PKP PLK zleciły prace projektowe dla tunelu jeszcze w roku 2012, a następnie przekazały posiadaną dokumentację nam, czyli spółce CPK.

Jakie będą kolejne inwestycje tworzące komponent kolejowy?

Czekamy na uwagi i ewentualne uzupełnienia w ramach złożonego wniosku o decyzję środowiskową dla odcinka Warszawa – Łódź. W pierwszym kwartale przyszłego roku planujemy złożenie analogicznego wniosku na odcinek Katowice – Ostrawa, na przełomie pierwszego i drugiego kwartału – dla trasy Łódź – Wrocław.

A harmonogram dalszych prac?

Po uzyskaniu decyzji, zakładając optymistycznie – w maju lub czerwcu, rozpoczniemy procedurę wyboru wykonawcy projektu. Powinien on zakończyć się do września lub października przyszłego roku. Prace przygotowawcze, czyli m. in. rozbiórki, będziemy mogli rozpocząć już po uzyskaniu decyzji środowiskowej. Prace zasadnicze będą mogły rozpocząć się pod koniec 2023 lub na początku 2024 r. Wiele zależy od decyzji urzędów, którymi jesteśmy związani.

Zastosowaliśmy nietypowe w Polsce rozwiązanie: uruchamiamy pewne prace „na zakładkę”. Pozwala to skrócić proces inwestycyjny, co jest ważne przy dość napiętym harmonogramie. Na razie udaje się go dotrzymać: dotychczasowe warianty inwestorskie wybrano w ciągu niecałego roku. Takiego tempa przy inwestycjach publicznych dotychczas w Polsce nie było.

Czy jest możliwe rozpoczęcie w tym czasie także innych inwestycji kolejowych?

Kolejne projekty nie są jeszcze na etapie, który by na to pozwalał. Jeśli jednak otrzymamy konkretne decyzje wcześniej, niż się spodziewamy – jesteśmy gotowi, by takie prace rozpocząć.

System działania oparty na kontraktach ramowych sprawdza się. A jak przebiega codzienna współpraca z firmami projektowymi?

Przy tradycyjnym podejściu wybór wykonawcy zajmował 5-7 miesięcy. Procedura, którą stosujemy, pozwala natomiast wybrać wykonawcę konkretnego zadania w ciągu 1,5-2 miesięcy. Najbardziej pracochłonną częścią jest zawsze ocena wykonawców pod kątem doświadczenia i finansowym.

Co do już podpisanych umów z wykonawcami – zdarzają się wzloty i upadki, ale mimo różnic poglądów na niektóre kwestie wypracowujemy wspólne działania. Na razie nie mamy opóźnień, choć niektóre umowy są realizowane sprawniej, inne – mniej. W skali szkolnej oceniam współpracę na mocną czwórkę.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Roman Czubiński 15 września 2023

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

CPK. Trwają prace rozbiórkowe [zdjęcia]

Infrastruktura i lotniska

CPK. Trwają prace rozbiórkowe [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 25 lipca 2023

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Roman Czubiński 15 września 2023

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

CPK. Trwają prace rozbiórkowe [zdjęcia]

Infrastruktura i lotniska

CPK. Trwają prace rozbiórkowe [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 25 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5