Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

CPK ogłasza wariant inwestorski odcinka Warszawa – Łódź (wizualizacje)


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
2022-06-07 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centralny Port Komunikacyjny/Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

CPK ogłasza wariant inwestorski odcinka Warszawa – Łódź (wizualizacje)
fot. CPK
CPK ogłasza wariant inwestorski odcinka Warszawa – Łódź (wizualizacje)
CPK ogłasza wariant inwestorski odcinka Warszawa – Łódź (wizualizacje)
CPK ogłasza wariant inwestorski odcinka Warszawa – Łódź (wizualizacje)
Równo rok po zawarciu umowy na prace przygotowawcze spółka CPK przedstawiła tzw. wariant inwestorski dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa –Łódź. Między Warszawą, CPK i Łodzią pociągi będą jeździć z prędkością do 250 km/h, a w przyszłości nawet do 350 km/h. W przygotowaniu są już następne odcinki kolejowych „szprych” CPK, które uzupełnią istniejącą sieć i skrócą czasy przejazdów dla pasażerów z całej Polski.
– Odcinek Warszawa – Łódź jest pierwszym projektem w ramach Programu Kolejowego CPK, dla którego rozpoczęliśmy realizację STEŚ. I dzisiaj, ogłaszając wariant inwestorski dokładnie rok później, dowodzimy, że inwestycje kolejowe w Polsce da się realizować sprawniej i efektywniej, dotrzymując zakładanych harmonogramów – powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Planowana linia zapewni pasażerom wygodny dojazd do Portu Solidarność, a zarazem na nowo połączy Łódź i Warszawę, skracając czas podróży między tymi miastami o połowę. Historia transportu RP wkracza na nowe tory – dodał Horała.

Rekomendowany przebieg nowej linii Warszawa – Łódź został wybrany spośród czterech wariantów na podstawie analiz, w tym m.in.: społeczno-gospodarczych, ruchowo-eksploatacyjnych, technicznych, środowiskowych i ekonomicznych. Przeprowadzono również analizy: kosztów i korzyści oraz wielokryterialną, w których zostały uwzględnione m.in. czynniki techniczne i ekonomiczne, a przede wszystkim społeczne i środowiskowe.



Wybrany wariant (W31) to najkorzystniejszy przebieg nowej linii. Gwarantuje on najkrótsze czasy przejazdu, najniższe koszty budowy i najmniejszą liczbę kolizji z istniejącą zabudową spośród wszystkich analizowanych. Z analizy kosztów i korzyści (AKK) wynika, że jest też najbardziej korzystny ekonomicznie. Główne źródło korzyści społeczno-ekonomicznych (ok. 50 proc.) to oszczędności czasu – zarówno dla dotychczasowych pasażerów kolei, jak też dla tych, którzy do pociągów przesiądą się z samochodów.

Wartość bieżąca netto (NPV) oszczędności czasu dla pasażerów w perspektywie 30 lat to ponad 19 mld złotych. Znaczenie będzie też miała mniejsza liczba wypadków na drogach i na liniach kolejowych (25 proc. korzyści). W perspektywie 2050 r. można spodziewać się, że na trasie Warszawa – Łódź liczba przejazdów pociągów wzrośnie trzykrotnie (względem 2019 roku). Dla wszystkich badanych wariantów zostały przeprowadzone konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami wszystkich gmin, przez które przebiegają. Spółka CPK zorganizowała w tym celu 25 otwartych spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami i dwie tury spotkań z włodarzami 21 gmin. W tym czasie do CPK wpłynęło prawie 19 tys. opinii i uwag, które wzięto pod uwagę w ramach analizy wielokryterialnej.

Cały obszar obejmujący cztery proponowane warianty podlegał również inwentaryzacji przyrodniczej. Przez 14 miesięcy na terenie obejmującym łącznie ok. 27 000 hektarów eksperci prowadzili obserwacje środowiskowe. Wykonano badania m.in. siedlisk roślin, bezkręgowców, płazów, ptaków i ssaków, w tym nietoperzy. – Tę część projektu udało się zrealizować w rekordowym czasie dzięki pełnemu zaangażowaniu i determinacji całego zespołu CPK. Mamy świadomość, że inwestycje kolejowe CPK spowodują zdecydowany wzrost atrakcyjności inwestycyjnej Warszawy, Łodzi oraz wielu innych miast i regionów – podkreślił Mikołaj Wild, prezes zarządu spółki CPK.

W pracach nad STEŚ szczególną uwagę zwrócono na optymalne wpisanie nowej linii Warszawa – Łódź w funkcjonowanie całej sieci kolejowej. Dzięki temu powstaną łącznice do istniejących linii umożliwiające prowadzenie ruchu regionalnych ekspresów łączących np. Skierniewice i Łowicz z Łodzią.

W Brzezinach po wschodniej stronie Łodzi powstanie nowy przystanek kolejowy, dzięki czemu możliwe będzie włączenie tego miasta do sieci kolejowej. Inwestycja przyniesie więc korzyści nie tylko dla ruchu dalekobieżnego, ale również dla połączeń wojewódzkich. To istotna różna w stosunku do poprzedniego studium dla tej linii opracowanego 10 lat temu. W kolejnym kroku wariant inwestorski, razem z dwoma wariantami alternatywnymi, zostanie przedstawiany przez spółkę CPK we wniosku o tzw. decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Jest to etap poprzedzający uzyskanie tzw. decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę, a następne właściwej realizacji. Harmonogram zakłada, że linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność.



– To był jeden z najbardziej dynamicznych projektów, jakie realizowaliśmy. Nie przypominam sobie innego tak obszernego opracowania, które powstałoby tak szybko. A jednocześnie mamy w pełni wartościowy rezultat prac o najwyższej jakości – stwierdził Marcin Warda, prezes IDOM w Polsce, przedstawiciel konsorcjum wykonującego STEŚ. – Cieszymy się, że mogliśmy być częścią projektu i trzymamy kciuki za jego dalszy przebieg – dodał Warda.

Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do Portu Solidarność: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny. Z Warszawy do Łodzi dojedziemy w ok. 45 minut (prawie dwa razy szybciej niż obecnie). Pociągi z pasażerami będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h. Przyjęte przez spółkę CPK założenia projektowe umożliwią jej podniesienie w przyszłości nawet do 350 km/h – jeśli będzie takie zapotrzebowanie. W dalszej kolejności nowa trasa Warszawa – Łódź zostanie wydłużona. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe miedzy Warszawą, CPK i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem, którego koncepcja od swojego kształtu bywa nazywana „igrekiem”. W kolejnych miesiącach powinniśmy poznać proponowany wariant inwestorski dla 200-kilometrowego odcinka Łódź-Wrocław.

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 nowych tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Studenci zaprezentowali akademicki model CPK

Infrastruktura i lotniska

Studenci zaprezentowali akademicki model CPK

Redakcja/inf. pras. 03 czerwca 2022

Drogie oferty w przetargu na koncepcję podstacji trakcyjnych CPK

Infrastruktura i lotniska

Drogie oferty w przetargu na koncepcję podstacji trakcyjnych CPK

Jakub Madrjas 03 czerwca 2022

Ruszyły prace komisji sejmikowej ds. budowy CPK

Prawo i polityka

Ruszyły prace komisji sejmikowej ds. budowy CPK

Redakcja/inf. pras. 01 czerwca 2022

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5