Partner serwisu
Biznes i przemysł

COMAC: Testowy ARJ21 ponownie na najwyżej położonym lotnisku cywilnym

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Pod koniec sierpnia br. COMAC poinformował, że samolot ARJ21 należący do producenta pokonał trasę z lotniska Chengdu Shuangliu do portu lotniczego Daocheng Yading, które jest najwyżej położonym lotnisku cywilnym na świecie. Rejs ten jest ważnym przystankiem w trwających kolejnych lotach demonstracyjnych samolotu ARJ21 wokół płaskowyżu Qinghai-Xizang.

Lotnisko Daocheng Yading zostało otwarte w 2013 r., skracając czas podróży między powiatem a stolicą prowincji Chengdu z dwóch dni autobusem do 65 minut samolotem. Jak wspominaliśmy jest to najwyżej położone lotnisko cywilne na świecie. Po raz pierwszy COMAC poleciał ARJ21 na to lotnisko w lipcu 2020 r., aby przeprowadzić 15-dniowe testy operowania z tego lotniska weryfikując możliwości startu i lądowania samolotu ARJ21 w środowisku lotniska na wysokim płaskowyżu.

Warto dodać, że lotniska położone powyżej wysokości 1,5 tys. metrów n.p.m. charakteryzują się rozrzedzonym powietrzem, skomplikowanym terenem i zmiennymi warunkami pogodowymi, co stawia wyższe wymagania co do jakości samolotu i jego zdolności operowania.

Chiny posiadają obecnie 19 lotnisk na dużych wysokościach, to więcej niż jakikolwiek inny kraj na świecie. Projektanci ARJ21 wzięli pod uwagę wymagania dotyczące startów i lądowań na dużych wysokościach, aby sprostać wymaganiom górzystych zachodnich regionów Chin. W oparciu o zapewnienie powszechności modeli samolotów, COMAC będzie stale poprawiać osiągi samolotów ARJ21 na płaskowyżu poprzez adaptacyjne modyfikacje i optymalizację projektu, tak aby umożliwić samolotom ARJ21 spełnienie pełnych wymagań eksploatacji na najwyżej położonych lotniskach.

COMAC dostarczył do tej pory 137 ARJ21 (stan na koniec czerwca br.) do Air China, China Eastern, China Southern, Chengdu Airlines, Jiangxi Air, Urumqi Air i Genghis Khan Airlines. Według COMAC, zamówienia na ARJ21 obejmują łącznie około 500 sztuk od ponad 20 klientów krajowych i międzynarodowych.

Najwyżej położone lotnisko na świecie

W 2013 r. Chiny otworzyły najwyżej położone cywilne lotnisko na świecie. Port powstał w Tybecie na wysokości 4 410 metrów n.p.m. w prowincji Syczuan. Zdeklasowała tym samym lotnisko, które do tej pory było najwyżej położonym portem świata – wybudowane o 77 m niżej Qamdo Bamda.
 
Port lotniczy Daocheng Yading posiada drogę startową o długości 4,2 tys. metrów oraz cztery drogi kołowania. Koszt inwestycji w tamtym czasie wyniósł 258 mln dolarów. Lotnisko rocznie obsługuje około 160 tys. pasażerów na połączeniach z trzema chińskimi miastami. Air China realizuje loty do Chengdu-Tianfu (stolicą Syczuanu), Chongqing Airlines do Chongging a Sichuan Airlines do Chengdu-Shuangliu. Inwestycja ta była częścią większego projektu władz w Pekinie, które planują do 2020 r. przyciągać do Tybetu milion turystów rocznie. Chińskie plany krytykowane były i nadal są przez protybetańskich aktywistów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

USA znoszą ograniczenia dotyczące eksportu silników dla COMAC-a

Biznes i przemysł

USA znoszą ograniczenia dotyczące eksportu silników dla COMAC-a

Piotr Bożyk 07 lipca 2025

Ekspansja COMAC. Debiut C909 w Wietnamie

Biznes i przemysł

Ekspansja COMAC. Debiut C909 w Wietnamie

Mateusz Kieruzal 19 kwietnia 2025

COMAC: Budowa 50 C919 planem na 2025

Biznes i przemysł

COMAC: Budowa 50 C919 planem na 2025

Mateusz Kieruzal 25 stycznia 2025

COMAC chce wejść do Europy

Biznes i przemysł

COMAC chce wejść do Europy

Mateusz Kieruzal 12 stycznia 2025

Kolejne zamówienia samolotów COMAC C909 i 919

Biznes i przemysł

Kolejne zamówienia samolotów COMAC C909 i 919

Piotr Bożyk 17 listopada 2024

COMAC C919 na testach na płaskowyżu Qinghai-Xizang

Biznes i przemysł

Zobacz również:

USA znoszą ograniczenia dotyczące eksportu silników dla COMAC-a

Biznes i przemysł

USA znoszą ograniczenia dotyczące eksportu silników dla COMAC-a

Piotr Bożyk 07 lipca 2025

Ekspansja COMAC. Debiut C909 w Wietnamie

Biznes i przemysł

Ekspansja COMAC. Debiut C909 w Wietnamie

Mateusz Kieruzal 19 kwietnia 2025

COMAC: Budowa 50 C919 planem na 2025

Biznes i przemysł

COMAC: Budowa 50 C919 planem na 2025

Mateusz Kieruzal 25 stycznia 2025

COMAC chce wejść do Europy

Biznes i przemysł

COMAC chce wejść do Europy

Mateusz Kieruzal 12 stycznia 2025

Kolejne zamówienia samolotów COMAC C909 i 919

Biznes i przemysł

Kolejne zamówienia samolotów COMAC C909 i 919

Piotr Bożyk 17 listopada 2024

COMAC C919 na testach na płaskowyżu Qinghai-Xizang

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij