Przejęcie rynku lotów Warszawa – Pekin przez linie Air China jest już faktem, a z początkiem sezonu zimowego narodowy przewoźnik Chińskiej Republiki Ludowej jeszcze bardziej może ugruntować sobie pozycję rynkową. Airbusy A330 między stolicą Państwa Środka a Lotniskiem Chopina będą mogły latać codziennie.
Narodowy przewoźnik Chińskiej Republiki Ludowej obecny jest w warszawskim porcie lotniczym od września 2016 roku. Od tego czasu połączenia między Pekinem a „Okęciem” realizują airbusy A330-200/300 trzy lub cztery razy w tygodniu, gdyż na taką częstotliwość operacji zezwala bilateralna umowa między dwoma krajami. Nowa umowa jest między rządami negocjowana.
W postpandemicznej erze chiński operator oferuje do Polski cztery rotacje (CA737/CA738) w tygodniu do Polski, które realizowane są w poniedziałki, środy, piątki i soboty za pomocą airbusów A330-200, które mogą pomieścić 265 pasażerów: 18 w klasie biznes i 247 w klasie ekonomicznej.
Ofertę Air China z Warszawy do Pekinu sprawdził Rynek Lotniczy, a wniosek jest jeden: choć loty realizują wysłużone samoloty, to jakość produktu twardego jest adekwatna do ceny.
Obecnie między Warszawą a Pekinem bezpośrednie usługi oferuje wyłącznie Air China, gdyż
Polskie Linie Lotnicze LOT zawiesiły rejsy do stolicy Chin (port lotniczy Capital), co jest związane z przedłużającą się wojną w Ukrainie i niemożnością przelotów nad Syberią.
Rynek lotów Chiny – Unia Europejska przejmują chińscy przewoźnicy (subsydiowani przez władze centralne Chińskiej Republiki Ludowej), którzy mogą nieustannie latać przez przestrzeń powietrzną Federacji Rosyjskiej, co sprawia, że koszty operacyjne połączeń są znacznie niższe.
Wszystko wskazuje na to, że chiński operator jeszcze bardziej zadomowi się w Warszawie – linie Air China zawnioskowały do koordynatora slotów na „Okęciu” o dodatkowe 176 slotów, które firma Airport Coordination Limited przyznała w 100 proc. Przewoźnik z Państwa Środka posiadał na sezon zimowy 132 sloty historyczne, które umożliwiały realizację 66 rotacji i przewóz maksymalnie 34 980 pasażerów. Od końca października br. do końca marca 2026 roku Air China będzie mogła wykonać 154 rotacje, co oznacza, że loty będą mogły być realizowane codziennie. Gdyby linie skorzystały z praw, to podaż foteli wzrośnie do 81 620.