Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Co z lotniskiem w Łodzi po CPK? Zdanowska: To może być port dla czarterów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-06-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Co z lotniskiem w Łodzi po CPK? Zdanowska: To może być port dla czarterów
Terminal łódzkiego lotniskaBy Zorro 2212, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3 0
– Tu jest lotnisko, które jest w pełni wyposażone, praktycznie nie wymaga inwestycji, a nawet jeżeli – te inwestycje są mikroskopijne w stosunku do tych, które trzeba poczynić by udrożnić Modlin czy ruszyć z Radomiem. Nie ma racjonalnego wyjaśnienia dla prymatu Radomia, tu działa polityka – mówi o zamieszaniu wokół lotnisk na Mazowszu Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.

W ubiegłym miesiącu na lotnisku w Łodzi otwarto Centrum Lotnictwa Biznesowego. Baza lotnictwa obejmować ma pełne zaplecze hangarowe i serwisowe, a jej atutem jest dogodna lokalizacja w sercu Polski. Z łódzkiego portu lotniczego ruszyło również połączenie do Monachium, realizowane przez największego niemieckiego przewoźnika, linie lotnicze Lufthansa.

Władze miasta i portu lotniczego chwalą rozwój lotniska. Prezydent Łodzi, Hanna Zdanowska, podkreśla, że „ruch pasażerski w Łodzi powoli zaczyna się pojawiać”, a trend ten „należy utrzymać”. Nie będzie to jednak proste z dwóch powodów. Po pierwsze, w ciągu najbliższych 9 lat, zlokalizowany około 100 km od Łodzi, powstać ma Centralny Port Komunikacyjny, który w założeniu ma przejąć ruch pasażerski (wraz z czarterowym) z Lotniska Chopina. Co wiąże się bezpośrednio z drugim problemem Łodzi, a mianowicie tym, że port lotniczy w Lublinku nie jest brany pod uwagę jako lotnisko komplementarne dla CPK i jako lotnisko regionalne, w koncepcji władz, przegrywa z lotniskiem w Radomiu. Nie wiadomo zatem, jaką rolę miałby pełnić Port Lotniczy Łódź po otwarciu CPK w 2027 roku.

CPK zagrożeniem dla Łodzi

– Z chwilą powstania CPK, los łódzkiego lotniska będzie musiał ulec przeobrażeniu – mówi w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi. – Będziemy musieli podjąć decyzję, czy stanie się typowym lotniskiem General Aviation, lotniskiem low costowym czy lotniskiem cargo. Będziemy myśleli o tym, żeby wzmóc pracę z touroperatorami, aby zwiększyć ilość czarterów w okresach wakacyjnych i urlopowych – podkreśla Zdanowska. Jak dodaje, regularny ruch lotniczy zostałby automatycznie przekierowany na CPK.

Prezydent Łodzi nie ukrywa jednak, że gigantyczne lotnisko, zlokalizowane w gminie Baranów, może stanowić dla łódzkiego portu lotniczego zagrożenie. Zdaniem Hanny Zdanowskiej wszystko zależy od tego, jak Port Solidarność będzie skomunikowany. – Jeżeli nowe wielkie lotnisko nie będzie skomunikowane z Łodzią, powstanie duże zagrożenie, bo odejdą przewoźnicy, lub nie pojawią się nowi. W łódzkim porcie ubędzie więc pasażerów. Każdy wybiera szybsze i łatwiejsze połączenie – podsumowuje. Prezydent Łodzi podkreśla, że taki scenariusz byłby zagrożeniem dla łodzian i mógłby zmienić cały rynek lotniczy.

A czy jest się w ogóle czego bać? Na pytanie o to, czy CPK powstanie, Hanna Zdanowska odpowiada uśmiechem. – Trzymam kciuki, obserwuję budowę lotniska w Berlinie – mówi.

Czytaj również:
 Midera: Na razie nie zaprzątamy sobie głowy CPK. Łódź Airport robi swoje

Radom czy Łódź

– Nie jestem w stanie tego zrozumieć – mówi z kolei o zawirowaniach pomiędzy lotniskami na Mazowszu. Po kontrowersyjnym raporcie Arupa, to wspomniany już Radom ma największe szanse na zostanie lotniskiem komplementarnym dla stołecznego Okęcia. – W Łodzi jest lotnisko, które jest w pełni wyposażone, praktycznie nie wymaga inwestycji, a nawet jeżeli – te inwestycje są mikroskopijne w stosunku do tych, które trzeba poczynić by udrożnić Modlin czy ruszyć z Radomiem. Ten drugi praktycznie nie ma ani infrastruktury, ani dojazdu – tłumaczy Hanna Zdanowska. – Nie ma racjonalnego wyjaśnienia dla prymatu Radomia, tu działa polityka, bo względy merytoryczne ani finansowe absolutnie nie przemawiają za tym wyborem – dodaje prezydent Łodzi w rozmowie z naszym portalem.

Hanna Zdanowska chwali dogodne połączenie drogowe Łodzi z Warszawą poprzez autostradę A2. Obecnie droga wymaga poszerzenia o trzeci pas. – Z chwilą, kiedy pojawiłby się trzeci pas, żadne dywagacje na temat jakości dojazdu nie mogą się pojawić – komentuje Zdanowska. I dodaje, że skomunikowanie obu miast, biorąc pod uwagę drogę ekspresową S14 (ostatnia część ringu jest w trakcie przetargu) i wspomnianą już autostradę to kwestia „kwestia 1 godzina 10 minut z Warszawy, nie łamiąc przepisów”. – To by było idealne sprzężenie tych dwóch lotnisk – podsumowuje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Budapeszt bramą na Chiny. Polska przespała temat?

Biznes i przemysł

Budapeszt bramą na Chiny. Polska przespała temat?

Mateusz Kieruzal 07 maja 2024

Polacy szukają różnych możliwości z pakietami lot plus hotel

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Łódź: Q1 o 30 proc. lepszy niż przed rokiem, rośnie cargo

Infrastruktura i lotniska

Łódź: Q1 o 30 proc. lepszy niż przed rokiem, rośnie cargo

inf. pras. 22 kwietnia 2024

An-124 "Rusłan" przyleciał do Łodzi (galeria)

Infrastruktura i lotniska

An-124 "Rusłan" przyleciał do Łodzi (galeria)

Redakcja/inf. pras. 23 stycznia 2024

Łódź: Straty po pandemii odrobione. 2023 rok prawie dwa razy lepszy od 2022

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Budapeszt bramą na Chiny. Polska przespała temat?

Biznes i przemysł

Budapeszt bramą na Chiny. Polska przespała temat?

Mateusz Kieruzal 07 maja 2024

Polacy szukają różnych możliwości z pakietami lot plus hotel

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Łódź: Q1 o 30 proc. lepszy niż przed rokiem, rośnie cargo

Infrastruktura i lotniska

Łódź: Q1 o 30 proc. lepszy niż przed rokiem, rośnie cargo

inf. pras. 22 kwietnia 2024

An-124 "Rusłan" przyleciał do Łodzi (galeria)

Infrastruktura i lotniska

An-124 "Rusłan" przyleciał do Łodzi (galeria)

Redakcja/inf. pras. 23 stycznia 2024

Łódź: Straty po pandemii odrobione. 2023 rok prawie dwa razy lepszy od 2022

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5