Łódzki port lotniczy im. Władysława Reymonta, mimo wzrostu liczby obsługiwanych pasażerów, odnotował w zeszłym roku stratę netto rzędu ponad 35 milionów złotych, o pięć milionów mniej niż rok wcześniej. Skumulowana strata z kilku ostatnich lat wynosi już ponad 305 milionów złotych. Bieżący rok również zakończy się negatywnym wynikiem finansowym, albowiem jednoosobowy zarząd prognozuje stratę 22 mln złotych.
Kondycja finansowa łódzkiego lotnisko pozostawia wiele do życzenia. „Lublinek” od wielu lat, rokrocznie, przynosi stratę z prowadzonej działalności, a aby zaprzestać ciągłego finansowania przez największego udziałowca (Miasto Łódź): w styczniu 2021 roku łódzki ratusz ogłosił plany sprzedaży portu im. Władysława Reymonta, lecz do tej pory nie udało się znaleźć potencjalnego inwestora, mimo że temat wrócił na agendę.
Łódzkie lotnisko jest co jakiś czas dokapitalizowane przez swoich udziałowców, głównie przez Miasto Łódź, które posiada ponad 95 proc. udziałów. Tak było i w zeszłym roku, kiedy udziałowcy trzy razy podnieśli kapitał zakładowy o łącznie 25 959 763 złote, z czego Miasto Łódź dokapitalizowało lokalny port lotniczy kwotą 24 826 156 złotych.
W roku 2022 łódzki port lotniczy wygenerował stratę netto w wysokości 35,2 miliona złotych, obsługując 138,2 tys. pasażerów. 356 878 podróżnych odprawiono w roku 2023, a
roczna działalność zakończyła się stratą 40,1 miliona złotych netto. W 2024 roku Port Lotniczy Łódź odprawił 431 142 pasażerów, co stanowi drugi najlepszy wynik w historii lotniska, a do rekordu z 2012 roku zabrakło jedynie nieco ponad 30 tysięcy pasażerów.
Lotnisko obsłużyło 6 312 ton przesyłek, co stanowi wzrost o 22,3 proc. w porównaniu do roku 2023.
Wzrost kosztów
Wyższe wyniki pasażersko-operacyjne przyczyniły się do odnotowania lepszych wyników finansowych (mniejsza strata netto), lecz są one wciąż ujemne i bardzo złe. W zeszłym roku działalność lotniskowa wygenerowała 5 061 985 złotych przychodów, wzrost o 33 proc. w stosunku do roku poprzedniego, kiedy ten wynik wyniósł 3 778 882 złote. Działalność pozalotniskowa odnotowała 17-proc. wzrost, generując łącznie 13 872 909 złotych. Najbardziej urosły przychody z najmu i dzierżawy (45 proc.), parkingu i prowizji (po 23 proc.).
Wartość sprzedaży usług i towarów wyniosła łącznie 18 934 894 złote, co stanowi wzrost o 21 proc. w porównaniu do 2023 roku, kiedy przychody ze sprzedaży wyniosły dokładnie 15 586 292 złote, oraz przekroczenie o 10 proc. planu na 2024 roku, który zakładał przychody ze sprzedaży na poziomie około 17,1 miliona złotych. Udział działalności pozalotniskowej w 2024 roku w przychodach wyniósł 73 proc., a więc był niższy niż rok wcześniej, co jest skutkiem wzrostu działalności lotniskowej.
Koszty działalności operacyjnej w 2024 roku zamknęły się w kwocie 54,8 miliona złotych z czego wynagrodzenia pochłonęły 19,1 mln złotych. Na amortyzację wydano 12,4 miliona złotych; usługi obce (z wyłączeniem kosztów reprezentacji i reklamy) wyniosły 6,8 miliona złotych, a na składki na ubezpieczenia społeczne i świadczenia pracownicze przeznaczono 5,2 miliona złotych. Koszt mediów zamknął się w kwocie 4,7 miliona złotych, a koszty reprezentacji i reklamy 3,7 miliona złotych (w tym wsparcie dla touroperatorów w wysokości 2,8 miliona złotych).
Koszty gotówkowe działalności podstawowej (z wyłączeniem amortyzacji, rozliczenia kosztu remontu Głównej Drogi Startowej oraz rozliczenia nakładów poniesionych przez najemcę na remont dawnego Terminala nr 1) wyniosły 40,3 miliona złotych w porównaniu z 35,7 miliona złotych, które wydatkowane były w roku 2023 i planach, które zakładały koszty na poziomie 39 milionów złotych.
Kolejna strata netto
Ubiegły rok łódzkie lotnisko zamknęło ze stratą z działalności operacyjnej w wysokości 31,4 miliona złotych, która byłaby wyższa, gdyby nie dotacja w kwocie 4,9 miliona złotych. Koszty finansowe w kwocie 3,6 miliona złotych spowodowały, że „Lublinek” wygenerował w roku 2024 stratę brutto w wysokości 34 992 960 złotych. Strata netto, po rozliczeniu podatku dochodowego, wyniosła 35 029 166, 38 złotych, z czego 21 615 300,62 złotych zostanie pokryte dopłatami udziałowców: 20 671 373,43 złote pokryje Miasto Łódź, 943 417,09 Województwo Łódzkie, a po 255,06 złotych Stowarzyszenia Aeroklub Łodzki i Polki.
Pozostałe 13 413 865,76 złotych straty zostanie pokryte z zysków w kolejnych latach, na które na razie się nie zanosi, gdyż zarząd spółki prognozuje, że tegoroczna działalność wygeneruje kolejną stratę. Ma ona być niższa niż w ostatnich latach, wynosząc około 22,6 miliona złotych. Przychody wyniosą 21,3 miliona złotych, zaś koszty działalności operacyjnej 58,2 miliona złotych. Koszty gotówkowe powinny zamknąć się w kwocie 44 milionów złotych. Do 3,7 miliona złotych wzrośnie wsparcie marketingowe dla touroperatorów.