Brazylijskie linie lotnicze Azul Airlines zostały uznane przez Cirium, światowego lidera analityki lotniczej, za najbardziej punktualnego przewoźnika lotniczego w 2022 roku. W Europie największą punktualnością może pochwalić się hiszpańska Iberia. Polskie Linie Lotnicze LOT w rankingu zajęły 10. miejsce. LOT wykonał 85 902 lotów i osiągnął wskaźnik punktualności wynoszący 75,08 proc. Tokijski port Haneda został uznany za najlepiej funkcjonujący na świecie.
Miniony rok charakteryzował się wymagającym środowiskiem operacyjnym na całym świecie, szczególnie w Europie i Ameryce Północnej, w którym wiele linii lotniczych i lotnisk doświadczało opóźnień, zakłóceń i wyzwań związanych z zasobami ludzkimi. Niektóre kraje, zwłaszcza w regionie Azji i Pacyfiku, dopiero otwierają swoje granice. Pomimo tego wiele linii lotniczych i lotnisk na całym świecie osiągnęło doskonałe wyniki w zakresie punktualności.
Kiedy w zeszłym roku wreszcie nastąpiło ożywienie, branża – w tym linie lotnicze, porty lotnicze, dostawcy usług żeglugi powietrznej i inni interesariusze branży – borykała się z niedoborem personelu i niewystarczającą przepustowością. Opóźnienia i odwołania lotów stały się codziennością. Z czasem jednak realizacja operacji lotniczych znacznie się poprawiła, ponieważ zatrudnieni zostali nowi pracownicy. Analitycy Cirium przewidują, że rok 2023 będzie dla przemysłu lotniczego bardzo obiecujący.
Oprócz nagrody Cirium Platinum dla amerykańskich linii lotniczych Delta, Azul otrzymał nagrodę za bycie światowym liderem pod względem punktualności. W Ameryce Północnej zwyciężyły również linie Delta Air Lines. W regionie Azji i Pacyfiku zwyciężyły linie Thai AirAsia, Oman Air w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki, Azul w Ameryce Łacińskiej, a Iberia w Europie. StarFlyer został uznany wiodącym tanim przewoźnikiem, a port lotniczy Haneda w Tokio Cirium uznało za najlepsze, pod względem punktualności realizowanych operacji lotniczych, lotnisko na świecie.Drugi rok z rzędu linie lotnicze Delta Airlines otrzymały nagrodę Cirium Platinum Award za globalną doskonałość operacyjną. Ta nagroda bierze pod uwagę szereg czynników, w tym punktualność, złożoność operacyjną i zdolność linii lotniczej do ograniczania wpływu zakłóceń lotów na pasażerów.
Cirium za lot punktualny uznaje rejs, który przylatuje w ciągu 15 minut od planowanego czasu przylotu do portu docelowego. W przypadku portu lotniczego, lot zrealizowany o czasie będzie zakwalifikowany, jeśli wylot samolotu odbędzie się w ciągu 15 minut licząc od rozkładowego czasu wylotu.
Linie lotnicze będące światowymi liderami w punktualności:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.