Partner serwisu
Biznes i przemysł

Azul na skraju bankructwa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Azul na skraju bankructwa
fot. formulaone, CC BY-SA 2.0, Flickr
Po wielu miesiącach prób restrukturyzacji zadłużenia, głównie zaciągniętego w czasie pandemii, brazylijskie linie lotnicze Azul złożyły wniosek o ochronę przed wierzycielami na podstawie amerykańskiego prawa upadłościowego. Lekarstwem na bolączki lotnictwa Kraju Kawy ma być konsolidacja dwóch największych operatorów: Azul i GOL, aby wyhamować rozwój LATAM Airlines, choć ochrona przed bankructwem może zniweczyć fuzję.

Prowadzenie rentownej działalności lotniczej w Ameryce Południowej jest niezwykle trudne. Wypracowanie zysków netto graniczy z cudem, a lekarstwem na finansowe problemy są fuzje. Przykładem potwierdzającym tezę jest przejęcie TAM Linhas Aéreas przez LAN Airlines. Mariaż chilijskiego przewoźnika lotniczego z brazylijskim odpowiednikiem pozwolił na stworzenie silnych LATAM Airlines – największego operatora w Ameryce Łacińskiej, w którym decydujący głos mają Chilijczycy.

Szybki rozwój Grupy LATAM (São Paulo stało się drugą i kluczową bazą po Santiago de Chile; przewoźnik odpowiada za obsługę prawie 40 proc. ruchu lotniczego w Brazylii) wpędził w tarapaty inne linie lotnicze z Kraju Kawy, których sytuacja finansowo-operacyjna jest daleka od ideału. Holistycznie ujmując, brazylijska branża lotnicza cierpi, a pandemia COVID-19, o której prawie wszyscy przedstawiciele z sektora już zapomnieli, wciąż oddziałuje na działalność przewoźników lotniczych, takich jak Azul Linhas Aéreas i Gol Transportes Aéreos, a więc dwóch największych operatorów na brazylijskim rynku.

Skala operacji linii GOL pozwoliła przewoźnikowi na zapewnienie sobie 33 proc. udziałów w rynku lotów w Brazylii, podczas gdy liniom Azul przypada 28-proc. udział, choć przewoźnik z siedzibą w São Paulo ogłosił w 2024 roku bankructwo, starając się o uzyskanie finansowania w kwocie 1,9 miliarda dolarów amerykańskich. Próby restrukturyzacji Azul nie przyniosły zamierzonego skutku – stan finansów operatora jest jeszcze gorszy, więc te brazylijskie linie lotnicze złożyły wniosek o ochronę przed bankructwem na podstawie rozdziału 11. amerykańskiego prawa upadłościowego. Ten ruch może zniweczyć potencjalną fuzję z linami lotniczymi GOL, otwierając nową kartę w historii, a Azul stał się kolejnym latynoskim operatorem, który złożył wniosek o ochronę przed wierzycielami w następstwie poważnych negatywnego wpływu pandemii na branżę lotniczą.

Po ogłoszeniu wniosku o ochronę w USA, wartość akcji Azul spadła o 12 proc., podczas gdy od początku roku jest to już 70 proc. Umowa restrukturyzacyjna obejmuje zobowiązanie w wysokości 1,6 miliarda dolarów amerykańskich w finansowaniu w trakcie całego procesu restrukturyzacyjnego, wyeliminowanie ponad dwóch miliardów dolarów amerykańskich długu i zobowiązanie do 950 milionów dolarów amerykańskich w finansowaniu kapitałowym po wyjściu z ochrony.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Brazylia wspiera mariaż Azul i GOL. Fuzja lekarstwem na straty

Biznes i przemysł

Brazylia wspiera mariaż Azul i GOL. Fuzja lekarstwem na straty

Mateusz Kieruzal 03 lutego 2025

Azul Cargo odebrały pierwszego airbusa A321F

Biznes i przemysł

Azul Cargo odebrały pierwszego airbusa A321F

Piotr Bożyk 20 października 2024

Więcej opcji lotów w Brazylii z Emirates i Azul

Pasażer i linie lotnicze

Więcej opcji lotów w Brazylii z Emirates i Azul

inf. prasowa Emirates 22 stycznia 2024

Cirium: Azul najbardziej punktualne w świecie. LOT 10. w Europie

Biznes i przemysł

Azul uzyskały certyfikat cargo dla embraera 195

Biznes i przemysł

Azul uzyskały certyfikat cargo dla embraera 195

Rafał Dybiński 28 września 2020

Porozumienie Azul z leasingodawcami. Odroczenie spłaty 595 mln dolarów

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Brazylia wspiera mariaż Azul i GOL. Fuzja lekarstwem na straty

Biznes i przemysł

Brazylia wspiera mariaż Azul i GOL. Fuzja lekarstwem na straty

Mateusz Kieruzal 03 lutego 2025

Azul Cargo odebrały pierwszego airbusa A321F

Biznes i przemysł

Azul Cargo odebrały pierwszego airbusa A321F

Piotr Bożyk 20 października 2024

Więcej opcji lotów w Brazylii z Emirates i Azul

Pasażer i linie lotnicze

Więcej opcji lotów w Brazylii z Emirates i Azul

inf. prasowa Emirates 22 stycznia 2024

Cirium: Azul najbardziej punktualne w świecie. LOT 10. w Europie

Biznes i przemysł

Azul uzyskały certyfikat cargo dla embraera 195

Biznes i przemysł

Azul uzyskały certyfikat cargo dla embraera 195

Rafał Dybiński 28 września 2020

Porozumienie Azul z leasingodawcami. Odroczenie spłaty 595 mln dolarów

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij