Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Bombardier ogłasza CRJ550. United zamawia 50 maszyn


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2019-02-07 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bombardier ogłasza CRJ550. United zamawia 50 maszyn
fot. Bombardier Media
Bombardier ogłasza CRJ550. United zamawia 50 maszyn
Bombardier ogłasza CRJ550. United zamawia 50 maszyn
Bombardier ogłasza CRJ550. United zamawia 50 maszyn
Bombardier ogłasza CRJ550. United zamawia 50 maszyn
Niecały miesiąc po tym, jak prezes Bombardiera przyznał, że los programu CRJ jeszcze nie został rozstrzygnięty i może zostać on zamknięty, kanadyjski producent wydaje się dawać nowe tchnienie w upadający program. Firma oficjalnie ogłosiła wprowadzenie nowego samolotu CRJ550, nazywając go "pierwszym trzyklasowym na świecie samolotem dla 50 pasażerów".
Bombardier Commercial Aircraft poinformował wczoraj (6 lutego), że oficjalnie wprowadza na rynek nowy samolot CRJ550. Według producenta to pierwszy na świecie 50-osobowy samolot, który podzielony może być na trzy klasy podróży i jest zaprojektowany tak, aby sprostać oczekiwaniom linii i pasażerów.

Nowy model w rodzinie Canadair Regional Jet (CRJ)

CRJ550 to nowy model samolotu z serii CRJ, z certyfikatem typu opartym na dotychczasowym modelu CRJ700. Pierwszą linią, która kupi CRJ550 jest United Airlines. Amerykański przewoźnik zamówił 50 takich maszyn. Zastąpią one najstarsze maszyny CRJ200, których dostawy rozpoczną się w połowie tego roku. Na pokład maszyny zabiorą 50 pasażerów w trzech klasach podróży: 10 w klasie pierwszej, 20 w ekonomicznej premium oraz 20 w ekonomicznej. Pierwsze CRJ550 rozpoczną loty z bazy w Chicago (ORD), następnie nowo odbierane maszyny zasilą nowojorski hub – Newark (EWR). Nowe CRJ550 będą obsługiwane dla United Airlines przez regionalną linię GoJet.

– Nowy model CRJ550 jest jedynym rozwiązaniem w Ameryce Północnej, który może zastąpić istniejącą flotę 700 starzejących się 50-miejscowych samolotów. Oferuje on lepsze wrażenia podróży dzięki większym schowkom na bagaż podręczny oraz większej przestrzeni pasażerskiej. Jest to kolejny przykład tego, jak skupiamy się na tworzeniu wartości dla naszych klientów przy bardzo ważnym poparciu ze strony United w odniesieniu do programu CRJ – powiedział Fred Cromer, prezes, Bombardier Commercial Aircraft.

Model CRJ550 będzie wyposażony także w samoobsługowy barek z napojami i przekąskami, a także większą przestrzeń na nogi w każdym fotelu niż jakikolwiek inny samolot z 50 miejscami. Dzięki CRJ550, seria CRJ jest jedyną rodziną samolotów regionalnych, które mogą zaoferować kabinę 3-klasową we wszystkich segmentach rynku, jednocześnie spełniając aktualne wymagania operacyjne. Jedną z kluczowych korzyści dla operatorów amerykańskich będzie wykorzystanie wspólnych kokpitów od CRJ100/200 do CRJ900.

Udana rodzina regionalnych samolotów

CRJ (Canadair Regional Jet) to jedna z najbardziej udanych rodzin regionalnych samolotów produkowanych przez Bombardiera. Samoloty CRJ są oparte na biznesowym modelu Canadair Challenger (CL-600). Projekt pierwszego CRJ100 pojawił się w 1989 r. W maju 1991 r. maszyna została oblatana, a rok później trafiła do niemieckiej Lufthansy, która była pierwszym klientem nowego programu. Samoloty, które rozpoczęły regionalną rewolucję odrzutową, zmieniły branżę lotniczą dzięki pionierskiej wydajności i wyjątkowej ekonomice eksploatacji. Obecnie dzięki nowej kabinie ATMOSPHÈRE samoloty serii CRJ nadal stanowią punkt odniesienia dla lotnictwa regionalnego. Do końca 2018 r. dostarczono 1733 maszyny CRJ: 227 CRJ100, 782 CRJ200, 333 CRJ700, 322 CRJ900 oraz 70 CRJ1000.

Ostatni ratunek dla programu CRJ?


Wydawało się, że programowi CRJ groziło zakończenie produkcji lub całkowita sprzedaż (jak w przypadku Q400), jednak ostatni ruch pokazuje, że kanadyjski producent cały czas walczy, aby utrzymać przy życiu ostatni ze swoich programów pasażerskich, którego jest w pełni właścicielem. Obecnie wśród regionalnych odrzutowych maszyn królują Embraery E-Jet, a wkrótce pojawi się także nowoczesna konstrukcja w postaci japońskiego Mitsubishi Regional Jet (MRJ) co stanowi dużą konkurencję na rynku regionalnych samolotów.

W utrzymaniu produkcji bombardierów CRJ pomóc może także tzw. klauzula zakresu/wielkości samolotu w układzie zbiorowym pracy (scope clause) czyli część umowy między linią lotniczą a związkiem zawodowym pilotów, która istnieje głównie w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Klauzule te są używane przez związek zawodowy dużego przewoźnika w celu ograniczenia liczby i/lub rozmiarów statków powietrznych, które linie lotnicze mogą zakontraktować regionalnym liniom lotniczym. Celem jest ochrona miejsc pracy związków zawodowych w dużych liniach lotniczych. Od 2012 r. American Airlines, Delta Air Lines i United Airlines określiły swoje floty regionalnych odrzutowców maksymalnie na 76 miejsc, a maksymalną masę do startu (MTOW) na poziomie 39 ton (CRJ550 ma MTOW 35 ton). Limit ten obowiązuje w amerykańskich liniach prawie do końca 2020 r. ograniczając sprzedaż nowych MRJ70/90 oraz E175/E175-E2, przez co pojawia się szansa dla Bombardiera.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Dwunasty Dreamliner PLL LOT przyleciał do Warszawy (ZDJĘCIA)

Biznes i przemysł

Dwunasty Dreamliner PLL LOT przyleciał do Warszawy (ZDJĘCIA)

Emilia Derewienko 07 lutego 2019

Boeing inwestuje w naddźwiękowy samolot Aerion AS2

Biznes i przemysł

Boeing inwestuje w naddźwiękowy samolot Aerion AS2

Piotr Bożyk 07 lutego 2019

Air Senegal odebrały pierwszego Airbusa A330 przed terminem

Biznes i przemysł

Air Senegal odebrały pierwszego Airbusa A330 przed terminem

Emilia Derewienko 05 lutego 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5