Bombardier Commercial Aircraft ogłosił, że klient, który poprosił o pozostanie anonimowym, podpisał zamówienie na zakup sześciu nowych samolotów turbośmigłowych Dash Q400. Zamówienie jest wyceniane na około 202 mln dolarów w oparciu o ceny katalogowe samolotu.
– Samolot Bombardier Dash Q400 oferuje idealną równowagę między komfortem pasażerów a ekonomiką eksploatacji przy zachowaniu niezrównanego zasięgu i przewagi prędkości w porównaniu z innymi samolotami, które wykorzystują silniki turbośmigłowe – powiedział Fred Cromer, prezes Bombardier Commercial Aircraft.
Jak dodał, zapotrzebowanie na samoloty turbośmigłowe na całym świecie jest ogromne, a maszyny serii Q są „idealnie skonfigurowane, aby zaspokoić potrzeby regionalnych linii lotniczych”. Q400 ma oferować najniższe koszty utrzymania wśród samolotów turbośmigłowych, dzięki sprawdzonej niezawodności na poziomie 99,5%.
Zamawiający postanowił pozostać anonimowy. Wiadomo natomiast, biorąc pod uwagę ceny katalogowe, że koszt zamówienia sześciu Bombardierów Dash Q400 oscyluje wokół kwoty 202 mln dolarów.
Przypomnijmy, że te same samoloty ma w swojej flocie narodowy przewoźnik, Polskie Linie Lotnicze LOT.
Maszyny w barwach LOT-u nie miały jednak w ostatnim roku dobrej prasy. Począwszy od stycznia 2018 roku Bombardier Dash Q400 lądował awaryjnie bądź „w asyście” trzy razy. Za każdym razem przyczyną były usterki podwozia. Pojawiły się nawet wątpliwości, czy maszyny rzeczywiście są bezpieczne.
– Nie ma żadnych twardych danych mówiących, żeby zawodność Q400 odbiegała od norm. Średnia ich niezawodności to 98 procent dla średniej całej floty na poziomie między 97 a 99 procent – uspokajał wówczas rzecznik spółki, Adrian Kubicki.