Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Boeing ze stratą roczną po raz pierwszy od 1997 roku


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2020-01-30 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Agencja Reutera

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Boeing ze stratą roczną po raz pierwszy od 1997 roku
fot. Max Siegel
Amerykański producent samolotów ze stratą zakończył rok 2019. To efekt wzrostu kosztów uziemienia Boeingów 737 MAX i decyzji o ograniczeniu produkcji samolotów B787 Dreamliner, które są obecnie głównym źródłem gotówki dla Boeinga.
Koszty związane z globalnym uziemieniem niegdyś szybko sprzedającej się maszyny 737 MAX firmy Boeing wyniosły 14,6 mld dolarów w 2019 roku. Analitycy uważają, że to nie koniec strat Boeinga i prognozują kolejne 4 mld dolarów opłat w 2020 roku – ze względu na wznowienie produkcji odrzutowców. Wcześniej producent szacował, że koszty uziemienia wyniosą „jedynie” 8 miliardów dolarów. To jednak pierwszy raz od ponad 20 lat, kiedy Amerykanie kończą rok ze stratą.

MAX-y zostały uziemione w marcu ubiegłego roku po dwóch katastrofach tego modelu odrzutowca, w których zginęło łącznie 346 osób. Produkcja samolotów została wstrzymana po wykryciu błędu podsystemu, a stanowisko w Boeingu stracił wieloletni dyrektor generalny firmy, Dennis Muilenburg. „Zdajemy sobie sprawę, że mamy wiele do zrobienia” – mówi teraz nowy prezes Boeinga, David Calhoun.

Tymczasem Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) zapowiedziała, że może zatwierdzić powrót MAX-ów przed połową tego roku – to znacznie dłużej, niż oczekiwał tego Boeing. Prezes firmy wciąż wierzy, że pomimo przekładanego terminu powrotu samolotów do służby, Boeing będzie w stanie dotrzymać harmonogramu certyfikacji.

Główna strata operacyjna Boeinga za 2019 rok wyniosła 2,53 mld dolarów, czyli 2,33 dol. na akcję, w porównaniu z zyskiem 3,87 mld dolarów, czyli 5,48 dol. na akcję, w roku wcześniejszym. Firma zaksięgowała także transakcje za wojskowy tankowiec i programy kosmiczne.

Żeby tego było mało, popyt na jego większy i bardziej dochodowy odrzutowiec Boeinga – 787 Dreamliner zmalał w obliczu wojny handlowej między USA i Chinami. To skłoniło firmę do ograniczenia produkcji samolotów.

Boeing, który produkuje 14 tych maszyn miesięcznie, zapowiedział w październiku, że pod koniec 2020 roku ograniczy liczbę Dreamlinerów do 12 samolotów w miesiącu. Powodem jest właśnie niedostatek zamówień z Państwa Środka. Z kolei w 2021 roku produkowanych w miesiącu Dreamlinerów będzie już tylko 10.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Fuzja Boeing – Embraer otrzymała zgodę rządu brazylijskiego

Biznes i przemysł

Fuzja Boeing – Embraer otrzymała zgodę rządu brazylijskiego

Emilia Derewienko 28 stycznia 2020

Boeing B777X wykonał pierwszy lot techniczny (Zdjęcia)

Biznes i przemysł

Boeing B777X wykonał pierwszy lot techniczny (Zdjęcia)

Avgeek 26 stycznia 2020

 

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

Biznes i przemysł

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

20 kwietnia 2020

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

Biznes i przemysł

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

20 kwietnia 2020

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

Pasażer i linie lotnicze

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

20 kwietnia 2020

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

20 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5