Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Boeing ujawnił kolejne usterki Dreamlinerów i prawie 100 anulacji zamówień na 737 MAX


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2020-09-09 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/Seattle Times

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Boeing ujawnił kolejne usterki Dreamlinerów i prawie 100 anulacji zamówień na 737 MAX
fot. Piotr Bożyk
Portfel zamówień Boeinga na samoloty wersji 737 MAX zmniejszył się znów o prawie 100 odrzutowców. Ponadto producent z Chicago ujawnił kolejne usterki Dreamlinerów – informuje "Seattle Times".
Boeing ujawnił jeszcze w sierpniu, że linie lotnicze, a konkretnie United Airlines, Singapore Airlines i Air Canada, obsługujące Dreamlinery wycofały z eksploatacji osiem samolotów. Powodem były dwa zgłoszone problemy w tylnych sekcjach kadłuba. Według źródeł "Wall Street Journal" usterki dotyczyły części wyprodukowanych w zakładach w Karolinie Południowej.

Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) bada już wady niektórych B787. Usterki mogą dotyczyć nawet 900 maszyn. "Seattle Times" donosi z kolei o kolejnych problemach z montażem ogona samolotu w zakładach w Salt Lake City. Niektóre elementy maszyn zostały tam zaciśnięte z siłą większą niż określono, pozostawiając strukturę z odstępami między częściami szerszą niż pięć tysięcznych cala, która jest maksymalnie dopuszczalna w specyfikacji.

Rzeczniczka Boeinga Jessica Kowal zwróciła uwagę, że wymagana tolerancja przerwy jest tylko nieznacznie większa niż grubość kartki papieru, która wynosi około czterech tysięcznych cala. Takie szczeliny są zwykle wypełnione małymi kawałkami materiału zwanymi podkładkami. Wykryta podczas lutowego audytu wewnętrznego wada może doprowadzić do przedwczesnego starzenia się poziomej struktury ogona. Kowal dodała, że żaden z Dreamlinerów, których dotyczy ten problem, nie jest obecnie eksploatowany przez linie lotnicze i zgłoszona usterka nie dotyczy bezpośrednio bezpieczeństwa lotów.

Kolejny problem dotyczy łącznie 893 samolotów

– Naprawiamy samoloty, które nie zostały jeszcze dostarczone – podkreśliła Kowal. – Przeróbka obejmuje usunięcie elementów złącznych w odpowiednich miejscach, przyłożenie skalibrowanej siły zacisku, pomiar wszelkich szczelin i w razie potrzeby dopasowanie podkładek – wyjaśniła rzeczniczka Boeinga. – Trwa ustalanie czy konieczne jest podjęcie działań w przypadku floty będącej w eksploatacji. Po audycie procesu produkcyjnego wiemy, że problem dotyczy łącznie 893 samolotów. Wciąż jednak analizujemy i staramy się zrozumieć zakres problemów – dodała Kowal. Nowa wykryta usterka spowolni jeszcze bardziej proces odbiorów zamówionych maszyn. Producent z Chicago dostarczył w kwietniu tylko cztery B787, żadnego w maju, trzy w czerwcu, dwa w lipcu i cztery w sierpniu.

To nie koniec kłopotów Boeinga, który we wtorek poinformował również o anulacji zamówień na kolejne 91 samolotów wersji 737 MAX. To daje w efekcie rezygnacje klientów już z 955 uziemionych wciąż maszyn i to jedynie w bieżącym roku. Dla porównania, w przypadku Airbusa liczba anulacji w tym okresie sięgnęła 303 samolotów.

Sierpniowe anulacje dotyczyły siedemnastu maszyn Boeinga. Dwa miały trafić do Icelandair, trzy do niezidentyfikowanych nabywców, a reszta do leasingodawców, takich jak Aercap, Aviation Capital oraz GE Capital Aviation Services. Kolejnych 74 samolotów również usunięto z oficjalnego rejestru. Umowy z kupującymi są nadal negocjowane, ale zasady księgowości wymagają, aby nie były one wliczane.

Portfel zamówień znacznie chudszy od Airbusa

Światełkiem w coraz dłuższym tunelu były zamówienia dwóch samolotów 737 MAX dla polskiej Enter Air oraz trzy dla niezidentyfikowanego klienta. Nie zmienia to jednak faktu, że w bieżącym roku dokonano anulacji lub konwersji 433 zamówień uziemionej maszyny, a kolejnych 522 zamówionych samolotów zostało usuniętych w ogóle z rejestru, jako zbyt wątpliwych. Tajwańskie EVA Airways zastąpiły w minionym miesiącu siedem zamówień na największą wersję Dreamlinera, czyli B787-10 na trzy frachtowce B777 i cztery mniejsze B787-9.

Oficjalny portfel zamówień Boeinga zawiera w tym momencie 4387 odrzutowców, uwzględniając wszystkie wersje. W przypadku Airbusa jest to 7501 maszyn. Oprócz czterech Dreamlinerów dostarczonych w sierpniu klienci Boeinga odebrali również dwa wojskowe tankowce KC-46 na bazie wersji 767, dwa niszczyciele okrętów podwodnych P-8 na bazie wersji 737, a także dwa frachtowce 767 i trzy kolejne frachtowce 777. Producent z Chicago w sumie w tym roku dostarczył zaledwie 87 odrzutowców. Przed rokiem w analogicznym okresie było ich już 276, a przed dwoma laty, zanim uziemiono 737 MAX, dostarczono do końca sierpnia aż 418 maszyn.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
FAA bada wady produkcyjne B787. Usterki mogą dotyczyć 900 maszyn

Biznes i przemysł

FAA bada wady produkcyjne B787. Usterki mogą dotyczyć 900 maszyn

Rafał Dybiński 08 września 2020

LOTAMS podsumowuje obsługę boeingów B737-400

Biznes i przemysł

LOTAMS podsumowuje obsługę boeingów B737-400

Avgeek 05 września 2020

Ósmy B777F dołączył do floty Lufthansy Cargo

Biznes i przemysł

Ósmy B777F dołączył do floty Lufthansy Cargo

Rafał Dybiński 03 września 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5