Boeing poinformował w ostatnich dniach, że trwa obróbka pierwszych części w zakładach producenta w Everett, a także u dostawców z Japonii tj. Mitsubishi Heavy Industries, Kawasaki Heavy Industries i Subaru do nowego samolotu cargo - B777-8F opartego w głównej mierze na pasażerskiej wersji B777-8X.
Jak informuje amerykański producent, po nieco ponad 3 latach od ogłoszenia nowego B777-8F, technicy obsługujący zautomatyzowaną maszynę do układania włókien rozpoczęli przygotowanie warstw materiału kompozytowego, tworząc pierwszy dźwigar, czyli długą belkę stanowiącą kluczowe podparcie nośne, dla pierwszego skrzydła samolotu transportowego B777-8F.
Zespół wykonał również panele poszycia i podłużnice skrzydeł, które wraz z dźwigarami nadają skrzydłom wytrzymałość i kształt. W przypadku 777-8F dźwigary skrzydeł mają ponad 100 stóp (30,5 metra) długości.
Produkcja głównych zespołów i sekcji do frachtowca B777-8 jest w toku w firmie Boeing jak i również u kluczowych dostawców, w tym Mitsubishi Heavy Industries, Kawasaki Heavy Industries i Subaru, w ramach przygotowań do pierwszej dostawy planowanej w 2028 r.
- Cieszymy się, że możemy budować skrzydła dla nowego samolotu transportowego i obserwować sukces tego programu. Nie mogę się doczekać, aby zobaczyć ten samolot w locie, wiedząc, że mieliśmy w tym swój udział – powiedział Dan Truong, kierownik centrum procesowego Boeinga.
Inżynierowie ukończyli ponad 80 proc. projektów określających konfigurację samolotu B777-8F i kontynuują szczegółowe projektowanie systemów i części. Zespoły testują również systemy w laboratoriach, aby wykazać, że działają one zgodnie z zamierzeniami.
- Klienci zdecydowanie preferują wybór Boeinga, a rodzina naszych samolotów transportowych obsługuje 80 proc. globalnego rynku samolotów transportowych. Linie oczekują na dostawy pierwszych maszyn B777-8F, aby rozszerzyć swoją działalność i zastąpić wycofywane samoloty transportowe B747-400F – powiedział Ben Linder, główny inżynier projektu samolotów transportowych 777 i 777-8.
B777-8FBoeing wprowadził na rynek
B777-8 Freightera w styczniu 2022 r. Nowa rodzina samolotów szerokokadłubowych charakteryzuje się udoskonalonymi projektami inżynieryjnymi i innowacyjnymi technologiami, w tym nowym skrzydłem z kompozytów z włókna węglowego oraz nowymi paliwooszczędnymi silnikami. B777-8F ma mieć zasięg 4 410 mil morskich (8 167 km), a jego maksymalna ładowność wyniesie 118 ton, co pozwala klientom na mniejszą liczbę postojów i obniżenie opłat za lądowanie na trasach długodystansowych. Boeing będzie montował B777-8F w swojej fabryce w Everett, w stanie Waszyngton.
Według producenta, nowy dwusilnikowy odrzutowiec będzie zużywał o 30 proc. mniej paliwa i emitował o 25 proc. mniej zanieczyszczeń, a jego koszty eksploatacji na przewożoną tonę będą o 25 proc. niższe przy 60 proc. niższym hałasie głównie od B747-400 i częściowo B777F.
Boeing Commercial Market Outlook z 2025 r. przewiduje 66 proc. wzrost globalnej floty frachtowców do 2044 r., w tym około 885 nowych frachtowców szerokokadłubowych, takich jak nowy -8F. Od uruchomienia programu Boeing sprzedał 59 maszyn B777-8F.