Partner serwisu
Biznes i przemysł

B777X. Dostawa kolejny raz opóźniona

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
B777X. Dostawa kolejny raz opóźniona
fot. Piotr Bożyk
Rynkowy debiut programu 777X nastąpi nie wcześniej niż w pierwszym kwartale 2027 roku. Dla Boeinga to porażka finansowo-wizerunkowa, gdyż następca boeinga 777-300ER miał latać z pasażerami od już pięciu lat.

Pierwotne plany Boeinga zakładały, że pierwsze dostawy samolotów z programu 777X rozpoczną się w 2020 roku, ale liczne problemy techniczne napotkane podczas testów znacząco opóźniły harmonogram dostaw. Jedno z poważnych niepowodzeń miało miejsce w 2020 roku, kiedy „niekontrolowane zdarzenie pochylenia” spowodowało nieoczekiwane uniesienie się nosa samolotu bez ingerencji pilota. Kolejne (duże) problemy pojawiły się w połowie sierpnia 2024 roku, kiedy podczas testów w locie wykryto awarie ogniw ciągu. Na początku września rozpoczęła się faza 2D testów hałasu w ramach w Autoryzacji Inspekcji Typu.

Testowe boeingi 777X – amerykański producent na potrzeby testów wyprodukował pięć maszyn – odbyły ponad 1 500 lotów testowych, spędzając w powietrzu powyżej 4 200 godzin. Rozpoczęcie kolejnego etapu programu certyfikacji jest obiecującym sygnałem dla projektu, który wciąż jest w fazie realizacji, i dla wielu linii lotniczych na całym świecie, które oczekują na ten samolot. Rodzina boeingów 777X obejmuje wersje: 777-8, 777-8F (samolot towarowy) i 777-9, a pierwszym odbiorcą ma być Lufthansa. Niemieckie linie lotnicze zamówiły 20 B777-9 i siedem B777-8F dla swojego działu cargo, czyli spółki Lufthansa Cargo.

Nie tak dawno Boeing wskazywał, że certyfikacja nowego samolotu o szerokim kadłubie wydarzy się na początku 2026 roku, a dostawy do przewoźników – w tym dla Lufthansy, która będzie premierowym odbiorcą B777-9 – rozpoczną się najpóźniej w trzecim kwartale przyszłego roku. Plany już się zdezaktualizowały, gdyż – jak informuje agencja Bloomberga, powołując się na źródła w Boeingu – dostawa pierwszego szerokokadłubowca została przełożona na pierwszy kwartał 2027 roku. Z tego powodu Niemcy nie uwzględnią samolotu do lotów zapoznawczych (zwykle na trasach krajowych) na jesieni następnego roku.

Opóźnienie w dostawach poskutkuje wielomiliardowymi opłatami księgowymi z tytułu niewywiązania się z umowy. Analitycy giełdowi przewidują, że koszt najnowszego opóźnienia może wynosić od 2,5 do 4 miliardów dolarów amerykańskich, chociaż – jak wskazuje raport agencji Bloomberg – sam Boeing wciąż nie jest pewny całkowitego kosztu „sukcesu” programu 777X. Producent ma opracowywać strategię kontroli szkód, chcąc rozłożyć skutki finansowe na poszczególne programy odrzutowców.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gulfstream: Nowy G300 następcą G280 (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Gulfstream: Nowy G300 następcą G280 (zdjęcia)

Piotr Bożyk 05 października 2025

Enter. Kolejny boeing 737 MAX lata już z pasażerami

Pasażer i linie lotnicze

Enter. Kolejny boeing 737 MAX lata już z pasażerami

Piotr Bożyk 04 października 2025

COMAC redukuje plany produkcyjne

Biznes i przemysł

COMAC redukuje plany produkcyjne

Mateusz Kieruzal 06 października 2025

Zobacz również:

Kolejna faza testów B777X

Biznes i przemysł

Kolejna faza testów B777X

Mateusz Kieruzal 03 września 2025

Czwarty B777X powrócił do testów

Biznes i przemysł

Czwarty B777X powrócił do testów

Mateusz Kieruzal 16 maja 2025

Certyfikacja B777X. Testy hamulców w Oklahomie

Biznes i przemysł

Certyfikacja B777X. Testy hamulców w Oklahomie

Mateusz Kieruzal 14 kwietnia 2025

Pozostałe z wątku:

Gulfstream: Nowy G300 następcą G280 (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Gulfstream: Nowy G300 następcą G280 (zdjęcia)

Piotr Bożyk 05 października 2025

Enter. Kolejny boeing 737 MAX lata już z pasażerami

Pasażer i linie lotnicze

Enter. Kolejny boeing 737 MAX lata już z pasażerami

Piotr Bożyk 04 października 2025

COMAC redukuje plany produkcyjne

Biznes i przemysł

COMAC redukuje plany produkcyjne

Mateusz Kieruzal 06 października 2025

Zobacz również:

Kolejna faza testów B777X

Biznes i przemysł

Kolejna faza testów B777X

Mateusz Kieruzal 03 września 2025

Czwarty B777X powrócił do testów

Biznes i przemysł

Czwarty B777X powrócił do testów

Mateusz Kieruzal 16 maja 2025

Certyfikacja B777X. Testy hamulców w Oklahomie

Biznes i przemysł

Certyfikacja B777X. Testy hamulców w Oklahomie

Mateusz Kieruzal 14 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij