Pierwszy A380 dla All Nippon Airways (ANA) opuścił linię montażu końcowego (FAL) Airbusa w Tuluzie. SuperJumbo o oznaczeniu MSN262 jest pierwszym z trzech, które już na początku 2019 roku zostaną dostarczone japońskiej linii.
Samolot obecnie przejdzie szereg testów naziemnych, a następnie wykona pierwszy lot techniczny. Po tym maszyna poleci do Hamburga gdzie otrzyma pełne malowanie oraz wystrój kabiny.
A380 z żółwiami „Honu”
Maszyny zabiorą na pokład pięciuset dwudziestu pasażerów: ośmiu w klasie pierwszej, pięćdziesięciu sześciu w klasie biznes, siedemdziesięciu trzech w klasie premium oraz trzystu osiemdziesięciu trzech w klasie ekonomicznej. Będą latać na popularnej trasie turystycznej z Tokio do Honolulu. Na Hawajach co roku wakacje spędza 1,5 mln Japończyków. ANA, dzięki wprowadzeniu na tę trasę airbusów A380, znacząco zwiększy swój rynkowy udział na tej trasie, który obecnie wynosi ok. 13 proc.
Samoloty A380 otrzymają specjalne malowanie nazwane "Flying Honu", przedstawiające postać żółwia morskiego. Na każdym z trzech SuperJumbo namalowana będzie inna żółwia postać. Niebieski żółw nazwany Lani ma reprezentować błękitne niebo, szmaragdowy nazwany Kai ma symbolizować ocean, z kolei pomarańczowy Ka La bierze swą nazwę od hawajskiego słowa oznaczającego zachód słońca.
Linia będzie pierwszym japońskim przewoźnikiem wykorzystującym największe pasażerskie samoloty świata. Łącznie ANA ma zamówione trzy A380. Przewoźnik planuje w przyszłości podjąć się szeregu dodatkowych aktywności chroniących zagrożony wyginięciem gatunek żółwia zielonego nazywany na Hawajach "Honu". Sam samolot ma się nosić imię Flying Honu.
Kwestia Skymark
Warto dodać, że zamówienie All Nippon było kojarzone z niedoszłym kontraktem linii Skymark, której obecnie ANA jest jednym z głównych udziałowców. Skymark został postawiony w stan upadłości po tym jak miał zapłacić Airbusowi 183 mln dolarów amerykańskich. To kara finansowa, którą przewoźnik musiał ponieść w wyniku anulowania zamówienia sześciu maszyn A380. Airbus poinformował o anulacji zamówienia linii Skymark Airlines w lipcu 2014 r.
Powodem zaistniałej sytuacji były kwestie finansowe linii, a konkretniej słaby kurs rodzimego jena. Według japońskich analityków, spadek wartości jena w stosunku do walut obcych spowodował prawie 30 proc. wzrost ceny A380 dla japońskiego przewoźnika, który zwyczajnie nie miał z czego sfinansować zakupu nowych maszyn.
Obecnie flota linii ANA składa się z 227 samolotów: 11 airbusów A320, czterech A321, siedmiu A321neo, 44 boeingów B737NG, 46 B767-300ER, 21 B777-200ER, 29 B777-300ER oraz 65 Dreamlinerów: 36 B787-8 i 29 B787-9.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.