Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus: Następca A320neo będzie nowym samolotem napędzanym SAF

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
25-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus: Następca A320neo będzie nowym samolotem napędzanym SAF
fot. Piotr Bożyk
Airbus przewiduje, że następca A320neo pojawi się pod koniec następnej dekady, wskazując, że zostanie zaprojektowany specjalnie z myślą o zużywaniu tzw. zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).

Zapowiedzi z Tuluzy oznaczają początek programu mającego na celu powtórzenie sukcesu produktu, który trzy dekady temu wypchnął producenta na czoło branży lotniczej i ostatecznie stał się najlepiej sprzedającym się samolotem komercyjnym w historii, wyprzedzając boeinga 737.

Przemawiając podczas corocznego briefingu Airbus Annual Press Conference w lutym br., Guillaume Faury, prezes Airbusa, powiedział, że wąskokadłubowy samolot Airbusa nowej generacji będzie miał kluczowe znaczenie dla wysiłków branży transportu lotniczego na rzecz osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Faury twierdzi, że rozwój proponowanego samolotu jest oddzielny zadaniem od badań nad napędem wodorowym w ramach programu ZEROe, a wąskokadłubowy samolot nowej generacji miałby pojawić się w drugiej połowie lat 2030.

Szef Airbusa podkreśla, że będzie on oparty na nowej platformie i na pewno nie będzie rozwinięciem istniejącej rodziny A320neo. Dodaje, że producent chce, aby samolot ten służył jako czynnik umożliwiający zużycie zrównoważonego paliwa.

- Następca rodzin A320/A320neo będzie samolotem krótkiego i średniego zasięgu opartym na spalaniu 100 proc. paliwa SAF. Samolot ten jest obecnie w centrum naszej strategii mającej na celu osiągnięcie neutralności węglowej w lotnictwie do 2050 roku - powiedział Guillaume Faury, prezes Airbusa.

Airbus podkreśla, że projekt nowego samolotu będzie w dużej mierze zależał od wyboru silnika. Chociaż prawdopodobna technologia silnika dla tego potencjalnego samolotu nie została omówiona, projekt CFM RISE wyraźnie stanowi jedną z potencjalnych dróg dla Airbusa. CFM twierdzi, że demonstrator technologii będzie w 100 proc. zdolny do pracy z alternatywnymi źródłami energii, takimi jak SAF i wodór. Będzie on służył jako "podstawa dla silnika CFM nowej generacji, który może być dostępny do połowy lat 2030". Dzięki otwartej architekturze wentylatora, RISE ma na celu zmniejszenie spalania paliwa i emisji dwutlenku węgla o 20 proc. w porównaniu z obecnymi silnikami.

 Warto dodać, że w celu opracowania nowego samolotu Francja przeznaczyła 300 mln euro na wsparcie badań i rozwoju rocznie w latach 2024-27. Z kolei wsparcie publiczne dla startupów pracujących nad napędem elektrycznym lub wodorowym jest ograniczone do puli 65 mln euro.Różnica w alokacji zasobów podważa realizm projektu wodorowego Airbusa, który francuskie ministerstwa opisują jako obejmujący wydłużone ramy czasowe.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Partnerstwo strategiczne Airbusa i TotalEnergies na rzecz SAF

Biznes i przemysł

Partnerstwo strategiczne Airbusa i TotalEnergies na rzecz SAF

Redakcja/inf. pras. 24 lutego 2024

Nowy “Terminal D” w centrum dostaw Airbusa w Tuluzie

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w styczniu 31 samolotów i dostarczył 30 maszyn

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w 2023 roku ponad 1000 samolotów i dostarczył 735 maszyn

Biznes i przemysł

Airbus dostarczył pierwszy samolot z nowej linii montażu końcowego

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Partnerstwo strategiczne Airbusa i TotalEnergies na rzecz SAF

Biznes i przemysł

Partnerstwo strategiczne Airbusa i TotalEnergies na rzecz SAF

Redakcja/inf. pras. 24 lutego 2024

Nowy “Terminal D” w centrum dostaw Airbusa w Tuluzie

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w styczniu 31 samolotów i dostarczył 30 maszyn

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w 2023 roku ponad 1000 samolotów i dostarczył 735 maszyn

Biznes i przemysł

Airbus dostarczył pierwszy samolot z nowej linii montażu końcowego

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5