Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus Group: Ponad 3,7 mld euro zysku netto

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus Group: Ponad 3,7 mld euro zysku netto
fot. Piotr Bożyk
Airbus zarobił w ubiegłym roku 3,78 mld euro netto co daje spadek o 11 proc. rok do roku. Koncern miał 5,8 mld euro EBITD-y (wzrost o 4 proc.), a z samej działalności związanej z samolotami cywilnymi koncern uzyskał ponad 47,7 mld euro przychodu (wzrost o 11 proc.).

Airbus ogłosił dziś (15 lutego) w Tuluzie swoje dość imponujące wyniki finansowe za 2023 r., odzwierciedlające lepszą wydajność operacyjną z rekordowymi dostawami samolotów komercyjnych, przychodami oraz zwiększającym się portfelem zamówień. Producent przedstawił także swoje prognozy na rok 2024. Na konferencji spółki we Francji obecna była redakcja Rynku Lotniczego.

Wyniki finansowe

Koncern w ubiegłym roku zanotował przychody w wysokości 65,4 mld euro (wzrost o 11 proc.) oraz EBITD-ę w wysokości 5,8 mld euro (wzrost o 4 proc.). Wynik EBIT wyniósł 4,6 mld euro (spadek o 14 proc.), w tym korekty netto w wysokości -1,2 mld euro. Korekty te obejmowały: -1,03 mld euro związane z niedopasowaniem kapitału obrotowego w dolarach i przeszacowaniem bilansu, -89 mln euro związane z transformacją Aerostructures, -41 mln euro związane z programem A400M, -75 mln euro innych kosztów, w tym zgodności z przepisami.

- W 2023 r. odnotowaliśmy duży napływ zamówień we wszystkich naszych obszarach działalności i wywiązaliśmy się ze wszystkich naszych zobowiązań. Było to znaczące osiągnięcie, biorąc pod uwagę złożoność środowiska operacyjnego. Będziemy nadal inwestować w nasz globalny system przemysłowy, jednocześnie kontynuując naszą transformację i dekarbonizację. Nasze propozycje dotyczące dywidendy odzwierciedlają dobre wyniki finansowe za 2023 r. oraz nasze perspektywy wzrostu w 2024 r. - powiedział Guillaume Faury, prezes Airbusa

Zysk w przeliczeniu na jeden udział sięgnął 4,8 euro, czyli o 11 proc. mniej niż w 2022 r. Jednak spółka planuje wypłatę dywidendy w wysokości 1,80 euro na akcję (bez zmian do 2022 r.) oraz dywidendy specjalnej w wysokości 1 euro na akcję na dorocznym walnym zgromadzeniu, które odbędzie się 10 kwietnia br. Proponowana data wypłaty to 18 kwietnia 2024 r.

Na koniec 2023 r. grupa Airbusa zatrudniała dokładnie 147 893 pracowników. To wzrost o 10 proc. w porównaniu z końcem 2022 r., kiedy cała grupa zatrudniała 134 267 pracowników.

Dane dotyczące zamówień i dostaw

Działalność w sektorze samolotów cywilnych była głównym motorem finansowym Airbus Group w 2023 r. Wartość zamówień w tym obszarze znacząco wzrosła (+ 15 proc.) w ujęciu rok do roku, co przełożyło się na wzrost wartości nowych zamówień całego koncernu.

Zamówienia brutto na samoloty komercyjne wyniosły 2 319 sztuk (2022: 1 078 samolotów), przy czym zamówienia netto wyniosły 2 094 maszyny po anulowaniu (2022: 820). Portfel zamówień na koniec 2023 r. to 8 598 zamówionych samolotów komercyjnych. Z kolei Airbus Helicopters zarejestrował zamówienia netto na 393 śmigłowce (2022: 362), które były rozłożone w różnych programach. Natomiast wartość zamówień Airbus Defence and Space wzrosła o 15 proc. do 15,7 mld euro (2022: 13,7 mld euro).

Wartość skonsolidowanych zamówień wzrosła do 186,5 mld euro (2022: 82,5 mld euro), a wartość skonsolidowanego portfela zamówień na koniec 2023 r. wyniosła 554 mld euro (2022 r.: 449 mld euro).

W 2023 r. dostarczono łącznie 735 samolotów komercyjnych (2022: 661), w tym 68 A220, 571 z rodziny A320, 32 A330 i 64 A350. Przychody wygenerowane przez działalność Airbusa w zakresie samolotów komercyjnych wzrosły o 15 proc., głównie w wyniku większej liczby dostarczonych maszyn. Z kolei dostawy Airbus Helicopters osiągnęły wynik na poziomie 346 sztuk (2022: 344), a przychody wzrosły o 4 proc., odzwierciedlając ogólną wydajność programów i usług. Przychody w Airbus Defence and Space wzrosły o 2 procent, napędzane głównie przez Military Air Systems i Connected Intelligence, skompensowane przez zaktualizowane szacunki dotyczące zakończenia niektórych programów kosmicznych. Dostarczono łącznie osiem wojskowych samolotów transportowych A400M (2022: 10).

Plany na 2024 r.

Jako podstawę swoich prognoz na 2024 r. spółka zakłada brak dodatkowych zakłóceń w światowej gospodarce, ruchu lotniczym, łańcuchu dostaw, wewnętrznych operacjach Spółki oraz jej zdolności do dostarczania produktów i usług. Jak zaznacza Airbus, plany na 2024 r. dotyczą okresu przed fuzjami i przejęciami. Na tej podstawie grupa Airbusa zamierza osiągnąć w 2024 r. następujące cele:

  • Dostarczyć około 800 samolotów komercyjnych;
  • Skorygowany EBIT powinien mieć wartość między 6,5 mld a 7 mld euro;
  • Wolne przepływy pieniężne przed finansowaniem klientów mają wynieść ok. 4 mld euro.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań: Rekordowy styczeń i ponad 151 tys. pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Rekordowy styczeń i ponad 151 tys. pasażerów

Rafał Dybiński 14 lutego 2024

LOT: Rekordowe zyski i spłata pożyczki COVID

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Rekordowe zyski i spłata pożyczki COVID

Łukasz Malinowski 14 lutego 2024

Lotnisko Chopina: Rekordowy styczeń i ponad 1,38 mln pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Fuzja przyspieszyła wzrosty. Styczeń udany dla Norwegian Air i Widerøe

Pasażer i linie lotnicze

Kopenhaga: 1,7 mln pasażerów w styczniu. Wzrosty na dalekich trasach

Infrastruktura i lotniska

Ryga: 420 tys. podróżnych w styczniu. Lepiej niż w 2023

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Poznań: Rekordowy styczeń i ponad 151 tys. pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Rekordowy styczeń i ponad 151 tys. pasażerów

Rafał Dybiński 14 lutego 2024

LOT: Rekordowe zyski i spłata pożyczki COVID

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Rekordowe zyski i spłata pożyczki COVID

Łukasz Malinowski 14 lutego 2024

Lotnisko Chopina: Rekordowy styczeń i ponad 1,38 mln pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Fuzja przyspieszyła wzrosty. Styczeń udany dla Norwegian Air i Widerøe

Pasażer i linie lotnicze

Kopenhaga: 1,7 mln pasażerów w styczniu. Wzrosty na dalekich trasach

Infrastruktura i lotniska

Ryga: 420 tys. podróżnych w styczniu. Lepiej niż w 2023

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5