Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Airbus i Rolls-Royce kończą hybrydowo-elektryczny program E-Fan X


Wstecz Dalej

Autor:

Avgeek

Data publikacji:
2020-04-27 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Airbus i Rolls-Royce kończą hybrydowo-elektryczny program E-Fan X
Fot. Airbus Media
Airbus i Rolls-Royce zakończyli program demonstracyjny E-Fan X na rok przed eksperymentalnym lotem specjalnego samolotu Avro RJ100 z napędem hybrydowo-elektrycznym. E-Fan X miał być kolejny krokiem Airbusa w celu elektryfikacji samolotów i ogromny skok w kierunku osiągnięcia zerowej emisji CO2 w ciągu najbliższych 20-30 lat.
E-Fan X był to demonstracyjny samolot hybrydowo-elektryczny opracowany przez partnerstwo Airbusa, Rolls-Royce oraz Siemensa. Po raz pierwszy projekt został ogłoszony 28 listopada 2017 r. W testowym samolocie jeden z czterech silników odrzutowych miał zostać zastąpiony silnikiem elektrycznym o mocy 2 Megawatów (MW), co w przybliżeniu odpowiada 10 samochodom średniej wielkości. Elektryczna jednostka napędowa jest zasilana przez układ wytwarzania energii i akumulator, który będzie ważył prawie dwie tony. Gdy wymagana jest duża moc np. przy starcie generator i akumulator będą dostarczać potrzebną energię razem. Projekt był kontynuacją poprzednich elektrycznych demonstratorów w kierunku Flightpath 2050 - wizji zrównoważonego transportu opracowanej przez Komisję Europejską. Istniejące technologie nie są w stanie osiągnąć założonej wizji Flightpath 2050 dotyczącej celów lotnictwa w zakresie zrównoważonego transportu tj. redukcji CO2 o 75 proc., NOx o 90 proc. i hałasu o 65 proc.

Szefowa technologii i innowacji w Airbusie, Grazia Vittadini, mówi, że samolot musi „nawigować w nowych realiach” świata dotkniętego kryzysem koronawirusa i skoncentrować się na nowych priorytetach, a Airbus i Rolls-Royce wspólnie postanowili w rezultacie zakończyć demonstracyjny program E-Fan X.

- Podobnie jak w przypadku wszystkich przełomowych projektów badawczych, naszym obowiązkiem jest ciągła ich ocena i zmiana priorytetów, aby zapewnić zgodność z naszymi ambicjami. Te decyzje nie zawsze są łatwe. Ale są niewątpliwie konieczne, aby utrzymać kurs - dodaje Vittadini. Wskazuje, że wysiłek na rzecz dekarbonizacji przemysłu lotniczego jest niemałym wyczynem. -Aby to osiągnąć, Airbus musi ponownie skoncentrować wszystkie swoje wysiłki na ogniwach technologii, które nas tam zaprowadzą - dodaje.

E-Fan X miał odbyć swój dziewiczy lot w 2021 roku. Vittadini nalega, że ​​chociaż samolot nie wzbije się w przestworza, to wysiłek włożony w program nie został zmarnowany. Sam Rolls-Royce ma kontynuować działania związane z testami naziemnymi systemu wytwarzania energii, który opracowywał jako swój wkład w ten samolot.

- Powiedzenie, że wiele się nauczyliśmy z tego projektu demonstracyjnego, byłoby nieodpowiednie. Jednak w ciągu ostatnich trzech lat każdy udany kamień milowy E-Fan X zapewniał nam bogatą wiedzę na przyszłość jak np. eksplorację architektury hybrydowej, akumulatorów i systemów wysokiego napięcia oraz nowych technologii redukcji dwutlenku węgla, a także certyfikację i wiedzę regulacyjną. Airbus opracował bardziej ukierunkowaną mapę drogową dotyczącą postępów w zakresie dekarbonizacji - mówi Vittadini.

- Podobnie jak w przypadku wszystkich takich najnowocześniejszych programów, stale oceniamy najlepsze rozwiązania i dla obu stron stało się jasne, że faktyczny wymóg przeprowadzenia lotu testowego ze wszystkimi zintegrowanymi elementami nie jest w tym momencie krytyczny. Poziom zainteresowania branży i wsparcia dla programu E-Fan X był szczególnie zachęcający. Mimo to, że nasz program z Airbusem dobiega końca, planujemy zakończyć testy naziemne systemu wytwarzania energii, co pozwoli nam zademonstrować technologię i zebrać wszystkie wnioski - powiedział Paul Stein, główny szef technologii w Rolls -Royce.

Do testów nowych rozwiązań hybrydowo-elektrycznych posłużyć miał samolot British Aerospace Avro RJ100 o rejestracji G-WEFX. Maszyna została wyprodukowana w 2000 r. i przez pierwsze sześć lat była obsługiwana przez regionalne spółki British Airways (G-CFAC). Następnie samolot trafiła na ponad 11 lat do linii Swiss. Ostatnimi jego operatorami były linie Falko Regional Aircraft oraz Cello Aviation. Ostatecznie 4 grudnia 2018 r. samolot został kupiony przez Airbusa dla projektu ExO Alpha E-Fan X.

Więcej na temat tego projektu można przeczytać w naszych artykułach: "Airbus E-Fan X ma polecieć w 2021 roku" oraz "Demonstracyjny samolot Airbusa przechodzi próby w tunelu aerodynamicznym".

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Airbus zaprojektował specjalną osłonę na panel kontrolny

Biznes i przemysł

Airbus zaprojektował specjalną osłonę na panel kontrolny

Rafał Dybiński 24 kwietnia 2020

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

Avgeek 20 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5