Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Airbus E-Fan X ma polecieć w 2021 roku


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2019-08-18 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Airbus E-Fan X ma polecieć w 2021 roku
Airbus E-Fan X Fot. Airbus Media
Airbus E-Fan X ma polecieć w 2021 roku
Airbus E-Fan X ma polecieć w 2021 roku
Airbus E-Fan X ma polecieć w 2021 roku
Airbus E-Fan X ma polecieć w 2021 roku
Airbus E-Fan X ma polecieć w 2021 roku
E-Fan X to kolejny krok Airbusa w celu elektryfikacji samolotów i ogromny skok w kierunku osiągnięcia zerowej emisji CO2 w ciągu najbliższych 20-30 lat. Podczas Paris Air Show 2019 Airbus poinformował, że pierwszy lot tego demonstracyjnego samolotu hybrydowo-elektrycznego odbędzie się w 2021 r.
Hybrydowo-elektryczny demonstrator lotu

E-Fan X to demonstracyjny samolot hybrydowo-elektryczny opracowany przez partnerstwo Airbusa, Rolls-Royce oraz Siemensa. Po raz pierwszy projekt został ogłoszony 28 listopada 2017 r. W testowym samolocie jeden z czterech silników odrzutowych zostanie zastąpiony silnikiem elektrycznym o mocy 2 Megawatów (MW), co w przybliżeniu odpowiada 10 samochodom średniej wielkości. Elektryczna jednostka napędowa jest zasilana przez układ wytwarzania energii i akumulator, który będzie ważył prawie dwie tony. Gdy wymagana jest duża moc np. przy starcie generator i akumulator będą dostarczać potrzebną energię razem.

Projekt jest kontynuacją poprzednich elektrycznych demonstratorów w kierunku Flightpath 2050 - wizji zrównoważonego transportu opracowanej przez Komisję Europejską. Istniejące technologie nie są w stanie osiągnąć założonej wizji Flightpath 2050 dotyczącej celów lotnictwa w zakresie zrównoważonego transportu tj. redukcji CO2 o 75 proc., NOx o 90 proc. i hałasu o 65 proc. Dlatego potrzebne są nowe technologie, w tym elektryfikacja samolotów, nowe rozwiązania hybrydowe oraz większy udział biopaliw. Dlatego teraz głównym celem Airbusa jest opracowanie technologii, wydajności, bezpieczeństwa i niezawodności, przyspieszając tym samym postęp w technologii hybrydowo-elektrycznej oraz ustanowienie wymagań dotyczących przyszłej certyfikacji komercyjnych samolotów z napędem elektrycznym.

BAe Avro jako samolot testowy

Do testów nowych rozwiązań hybrydowo-elektrycznych posłuży British Aerospace Avro RJ100 o rejestracji G-WEFX. Maszyna została wyprodukowana w 2000 r. i przez pierwsze sześć lat była obsługiwana przez regionalne spółki British Airways (G-CFAC). Następnie samolot trafiła na ponad 11 lat do linii Swiss. Ostatnimi jego operatorami były linie Falko Regional Aircraft oraz Cello Aviation, która zawiesiła swoją działalność w ub.r. Ostatecznie 4 grudnia 2018 r. samolot został kupiony przez Airbusa dla projektu ExO Alpha E-Fan X.

Rolls-Royce chce odegrać ważną rolę

Podczas Paris Air Show 2019 Rolls-Royce poinformował, że przejął elektryczną i hybrydowo-elektryczną działalność lotniczą firmy Siemens, potwierdzając swoje ambicje do odgrywania „ważnej roli w trzeciej erze lotnictwa”. Transakcja ma zostać sfinalizowana pod koniec 2019 r., bez ujawniania szczegółów finansowych. Paul Stein, główny specjalista ds. technologii Rolls-Royce, identyfikuje elektryfikację samolotów jako jeden z głównych obszarów działalności producenta, który dąży do zmniejszenia wpływu lotnictwa na środowisko - obok programów mających na celu poprawę wydajności silników turbinowych i wykorzystania biopaliw.

- Wierzymy, że napęd częściowo elektryczny lub całkowicie elektryczny będzie napędzał mniejsze samoloty w dającej przewidzieć się przyszłości, podczas gdy większe maszyny będą polegać na rozwiązaniach hybrydowo-elektrycznych, które łączą elektryfikację z ewolucją turbiny odrzutowej - stwierdził Stein.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Moskwa: Awaryjne lądowanie A321 Ural Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Moskwa: Awaryjne lądowanie A321 Ural Airlines

Piotr Bożyk 15 sierpnia 2019

AirAsia X odebrała pierwszego A330neo

Pasażer i linie lotnicze

AirAsia X odebrała pierwszego A330neo

Piotr Bożyk 12 sierpnia 2019

Finnair: Dwa loty na biopaliwie z San Francisco do Helsinek

Pasażer i linie lotnicze

Finnair: Dwa loty na biopaliwie z San Francisco do Helsinek

Piotr Bożyk 08 sierpnia 2019

 

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

Pasażer i linie lotnicze

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

10 września 2019

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

Pasażer i linie lotnicze

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

10 września 2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Infrastruktura i lotniska

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

09 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

09 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5