Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus E-Fan X ma polecieć w 2021 roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-08-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

E-Fan X to kolejny krok Airbusa w celu elektryfikacji samolotów i ogromny skok w kierunku osiągnięcia zerowej emisji CO2 w ciągu najbliższych 20-30 lat. Podczas Paris Air Show 2019 Airbus poinformował, że pierwszy lot tego demonstracyjnego samolotu hybrydowo-elektrycznego odbędzie się w 2021 r.

Hybrydowo-elektryczny demonstrator lotu

E-Fan X to demonstracyjny samolot hybrydowo-elektryczny opracowany przez partnerstwo Airbusa, Rolls-Royce oraz Siemensa. Po raz pierwszy projekt został ogłoszony 28 listopada 2017 r. W testowym samolocie jeden z czterech silników odrzutowych zostanie zastąpiony silnikiem elektrycznym o mocy 2 Megawatów (MW), co w przybliżeniu odpowiada 10 samochodom średniej wielkości. Elektryczna jednostka napędowa jest zasilana przez układ wytwarzania energii i akumulator, który będzie ważył prawie dwie tony. Gdy wymagana jest duża moc np. przy starcie generator i akumulator będą dostarczać potrzebną energię razem.

Projekt jest kontynuacją poprzednich elektrycznych demonstratorów w kierunku Flightpath 2050 - wizji zrównoważonego transportu opracowanej przez Komisję Europejską. Istniejące technologie nie są w stanie osiągnąć założonej wizji Flightpath 2050 dotyczącej celów lotnictwa w zakresie zrównoważonego transportu tj. redukcji CO2 o 75 proc., NOx o 90 proc. i hałasu o 65 proc. Dlatego potrzebne są nowe technologie, w tym elektryfikacja samolotów, nowe rozwiązania hybrydowe oraz większy udział biopaliw. Dlatego teraz głównym celem Airbusa jest opracowanie technologii, wydajności, bezpieczeństwa i niezawodności, przyspieszając tym samym postęp w technologii hybrydowo-elektrycznej oraz ustanowienie wymagań dotyczących przyszłej certyfikacji komercyjnych samolotów z napędem elektrycznym.

BAe Avro jako samolot testowy

Do testów nowych rozwiązań hybrydowo-elektrycznych posłuży British Aerospace Avro RJ100 o rejestracji G-WEFX. Maszyna została wyprodukowana w 2000 r. i przez pierwsze sześć lat była obsługiwana przez regionalne spółki British Airways (G-CFAC). Następnie samolot trafiła na ponad 11 lat do linii Swiss. Ostatnimi jego operatorami były linie Falko Regional Aircraft oraz Cello Aviation, która zawiesiła swoją działalność w ub.r. Ostatecznie 4 grudnia 2018 r. samolot został kupiony przez Airbusa dla projektu ExO Alpha E-Fan X.

Rolls-Royce chce odegrać ważną rolę

Podczas Paris Air Show 2019 Rolls-Royce poinformował, że przejął elektryczną i hybrydowo-elektryczną działalność lotniczą firmy Siemens, potwierdzając swoje ambicje do odgrywania „ważnej roli w trzeciej erze lotnictwa”. Transakcja ma zostać sfinalizowana pod koniec 2019 r., bez ujawniania szczegółów finansowych. Paul Stein, główny specjalista ds. technologii Rolls-Royce, identyfikuje elektryfikację samolotów jako jeden z głównych obszarów działalności producenta, który dąży do zmniejszenia wpływu lotnictwa na środowisko - obok programów mających na celu poprawę wydajności silników turbinowych i wykorzystania biopaliw.

- Wierzymy, że napęd częściowo elektryczny lub całkowicie elektryczny będzie napędzał mniejsze samoloty w dającej przewidzieć się przyszłości, podczas gdy większe maszyny będą polegać na rozwiązaniach hybrydowo-elektrycznych, które łączą elektryfikację z ewolucją turbiny odrzutowej - stwierdził Stein.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowak (Embraer): E-Jety E2 sprawdzają się w Europie

Biznes i przemysł

Nowak (Embraer): E-Jety E2 sprawdzają się w Europie

Piotr Bożyk 13 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Recaro i Embraer opracują fotele dla samolotów E-Jet E1 i E2

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus sprzedał w 2023 roku ponad 1000 samolotów i dostarczył 735 maszyn

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w 2023 roku ponad 1000 samolotów i dostarczył 735 maszyn

inf. pras. Airbus 12 stycznia 2024

Airbus dostarczył pierwszy samolot z nowej linii montażu końcowego

Pasażer i linie lotnicze

Airbus sprzedał w listopadzie 113 samolotów i dostarczył 64 maszyny

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Nowak (Embraer): E-Jety E2 sprawdzają się w Europie

Biznes i przemysł

Nowak (Embraer): E-Jety E2 sprawdzają się w Europie

Piotr Bożyk 13 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Recaro i Embraer opracują fotele dla samolotów E-Jet E1 i E2

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus sprzedał w 2023 roku ponad 1000 samolotów i dostarczył 735 maszyn

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w 2023 roku ponad 1000 samolotów i dostarczył 735 maszyn

inf. pras. Airbus 12 stycznia 2024

Airbus dostarczył pierwszy samolot z nowej linii montażu końcowego

Pasażer i linie lotnicze

Airbus sprzedał w listopadzie 113 samolotów i dostarczył 64 maszyny

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5