W Filton w Wielkiej Brytanii przeprowadzono testy napędu hybrydowo-elektrycznego E-FAN X. Próby odbyły się w tunelu aerodynamicznym. Podobne próby przechodzą w tym centrum wszystkie samoloty Airbusa, przygotowujące się do lotu – informuje producent.
Testowanie demonstracyjnego samolotu testowego Airbusa w tunelu aerodynamicznym jest kamieniem milowym dla rozwoju każdego odrzutowca. W przypadku E-Fan X program testowy miał zapewnić bardzo dokładny wgląd w aerodynamikę tej hybrydowo-elektrycznej maszyny i przygotować ją do pierwszego lotu w 2021 roku.
E-Fan X to hybrydowo-elektryczny demonstrator Airbusa, oparty na samolocie BAe 146. W samolocie testowym jeden z czterech silników odrzutowych zostanie zastąpiony silnikiem elektrycznym o mocy 2 MW. Inne modyfikacje BAe 146 RJ100 obejmują dodanie dużych, montowanych zewnętrznie wymienników ciepła do układów chłodzenia cieczą, a także wlotów i spalin dla układu wytwarzania energii montowanego na kadłubie.
Jeśli E-Fan X ma rozpocząć swój pierwszy lot w 2021 roku, inżynierowie muszą zrozumieć, w jaki sposób te modyfikacje wpłyną na ogólną wydajność aerodynamiczną i właściwości pilotażowe. A testy w tunelu aerodynamicznym mogą zapewnić nieoceniony wgląd w tym zakresie. – Samoloty BAe 146 RJ100 nie są zaprojektowane tak, aby mieć na pokładzie systemy hybrydowo-elektryczne. Staramy się wykorzystać coś, co istnieje, i przekształcić to w demonstrację hybrydowo-elektryczną – mówi Anna Calder, inżynier ds. projektowania samolotów z ramienia E-Fan X.
Tunele aerodynamiczne to rury, w których potężne wentylatory służą do wywierania siły i nacisku na model samolotu. Powietrze poruszające się wokół statycznego modelu testowego pomaga inżynierom zrozumieć, jak prawdziwy samolot zareagowałby na to ciśnienie podczas lotu.
Podczas testowania wentylator E-Fan X został przymocowany do tunelu aerodynamicznego niskiej prędkości Filton, którego odcinek testowy ma wymiary 3,65 na 3,05 m. Wielkie wentylatory wydmuchiwały powietrze z prędkością do 216 mil/ godz.. Małe czujniki dołączone do modelu testowego umożliwiły inżynierom analizowanie ruchu powietrza pod różnymi kątami. W modelu w skali 1:8 E-Fan X został przetestowany przy ponad 3-metrowej rozpiętości skrzydeł.
Pomyślne zakończenie testów w tunelu aerodynamicznym stanowi kolejny kluczowy kamień milowy w rozwoju E-Fan X. Przyszłe kamienie milowe obejmują testy w locie w celu scharakteryzowania i instalacji silnika o mocy 2 MW na testowym samolocie w 2020 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.