Airbus dostarczył w ubiegłym tygodniu 100. zmontowany w USA samolot A220 z zakładów w Mobile w Alabamie. Firma podkreśla tym rolę jako światowego producenta samolotów i jest to kontynuacja nowej ery w produkcji samolotów Airbusa w Stanach Zjednoczonych. Setna maszyna A220 została dostarczona linii Breeze Airways.
Jubileuszowy 100. samolot z rodziny A220 wyprodukowany w Mobile, to A220-300 o rejestracji N251BZ i numerze seryjnym MSN 55351. Nowy Airbus, podobnie jak i obecnie użytkowane A220 przez Breeze, zabiera na pokład 137 pasażerów: 12 w klasie biznes (2-2) oraz 125 w klasie ekonomicznej (2-3).
- Oto świetna wiadomość na początek tygodnia: nasza fabryka w Stanach Zjednoczonych z powodzeniem dostarczyła setny samolot A220 wyprodukowany w Mobile w stanie Alabama, który trafił do linii
Breeze Airways. Osiągnięcie tego kamienia milowego podkreśla zaangażowanie i ducha zespołowego, które charakteryzowały naszą dotychczasową działalność. Brawa dla całego zespołu! - napisał na portalu LinkedIn Daryl Taylor, wiceprezes Airbus USA ds. samolotów komercyjnych.
100. A220, A220-300, który niedawno został dostarczony do Breeze Airways, jednego z największych klientów A220, który
zamówił 90 samolotów A220, a 44 z nich już lata z pasażerami. Jubileuszowy A220 stanowi ważny kamień milowy dla Airbusa i jego spółki Airbus USA prawie pięć lat po tym jak pierwszy samolot A220 z Mobile został przekazany linii
Delta Air Lines, a także dziewięć lat po tym jak pierwszy samolot, A220-100, został przekazany pierwszemu operatorowi programu - Swiss International Air Lines.
Dziewięć lat później A220 nieustannie przyciąga operatorów i pasażerów, oferując zarówno wysoką elastyczność od 30 minut do siedmiu godzin lotu, a także wydajność z 25 proc. mniejszym zużyciem paliwa i emisją CO2 oraz 50 proc. mniejszym poziomem hałasu w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji. Wiele linii lotniczych na całym świecie, w tym
Air Canada,
Air France,
airBaltic i
JetBlue, wybrało A220, aby osiągnąć swoje cele środowiskowe, jako część zbiorowego wysiłku, aby skierować przemysł lotniczy w kierunku dekarbonizacji. Warto dodać, że do grona klientów programu A220 dołączyły także
Polskie Linie Lotnicze LOT, które zamówiły 40 A220: 20 A220-100 i 20 A220-300 wraz z opcją na kolejne 44 maszyny tego typu.
Flota BreezeFlota linii składa się obecnie z 55 samolotów: 44 airbusów A220-300, 10 embraerów E190 oraz jednego E195. Amerykański przewoźnik obecnie oczekuje na dostawę 46 airbusów A220-300 i do pierwszego kwartału 2026 r. wycofa z floty wszystkie E-Jety.
Rodzina A220 i jej daneDo tej pory A220 przewiozły na pokładach ponad 101 mln pasażerów na 827 obsługiwanych trasach. Na koniec czerwca br. zamówione były 944 maszyny A220: 118 A220-100 oraz 826 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 431 samolotów tego typu do 21 linii lotniczych: 72 A220-100 oraz 359 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (78), airBaltic (50) oraz Air France (44). Największe zamówienia do tej pory złożyły cztery linie:
Delta Air Lines (145), jetBlue (100) oraz ex aequo na trzecim miejscu airBaltic (90) z Breeze Airways (90).
Rodzina maszyn A220 (dawna CSeries) jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/125 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności i łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji.