Airbus dostarczył wczoraj (22 października) swój pierwszy zmontowany w USA samolot A220 z zakładów w Mobile w Alabamie. Firma podkreśla tym rolę jako światowego producenta samolotów i jest to nadejście nowej ery w produkcji samolotów Airbusa w Stanach Zjednoczonych. Pierwsza maszyna A220-300 została dostarczona linii Delta Air Lines.
Pierwszy A220-300, to samolot o rejestracji N302DU i numerze seryjnym MSN 55070. Na pokład maszyna zabiera 130 pasażerów w konfiguracji dwóch klas podróży: 12 w klasie biznes (2-2) oraz 118 w klasie ekonomicznej (2-3), to o 21 pasażerów więcej niż może pomieścić mniejszy A220-100 amerykańskiego przewoźnika.
– Dostawa pierwszego A220-300 zbudowanego w USA to historyczny moment, który podkreśla rosnący ślad przemysłowy Airbusa w Ameryce Północnej i sprawia, że wszyscy jesteśmy niezwykle dumni. Nie możemy się doczekać, aż pasażerowie będą zachwyceni podróżą na pokładzie tego nowego A220-300, który dumnie zbudowano w Mobile w Alabamie – powiedział C. Jeffrey Knittel, prezes i dyrektor generalny Airbus Americas, Inc.
Do tego historycznego momentu doprowadziło kilka kamieni milowych. Od momentu
uruchomienia linii montażu końcowego A220 w Mobile w styczniu 2019 r., poprzez
oficjalne rozpoczęcie produkcji A220 w sierpniu 2019 r. i inauguracyjny pierwszy lot techniczny tego samolotu w czerwcu br., zespoły A220 w Mirabel (Quebec/Kanada) i Mobile ściśle współpracowały, aby rozpoczęta produkcja A220 w USA odniosła sukces.
– Przekazanie pierwszego samolotu zmontowanego w USA klientowi z USA jest prawdziwym powodem do dumy z programu A220. Ta dostawa jest pierwszą z wielu, które nadejdą, i ukazuje silnego ducha współpracy między zespołami programu A220 na całym świecie – powiedział Philippe Balducchi, kierujący programem A220.
Do tej pory około 400 pracowników w USA zostało przeszkolonych w zakresie produkcji A220 – niektórzy w Mirabel, w Kanadzie, gdzie znajduje się program A220 i główna linia montażu końcowego. Rok temu pierwszy amerykański zespół produkcyjny A220, składający się z doświadczonych i nowych członków zespołu, rozpoczął montaż A220 w urządzeniach mobilnych.
Delta Air Lines jest obecnie największym klientem A220, z łączną liczbą zamówionych 95 samolotów A220: 45 A220-100 oraz 50 A220-300. Linia stała się pierwszym operatorem A220 w obu Amerykach obsługującym dwa typy samolotów A220. Obecnie linia posiada flotę składającą się z 835 maszyn, w tym 33 A220: 32 A220-100 oraz jednego A220-300.
Rodzina airbusów A220
Rodzina maszyn A220 jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności. Łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Nowy samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny. Do tej pory zamówiono 639 maszyn A220: 94 A220-100 oraz 545 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 124 samoloty tego typu: 40 A220-100 oraz 84 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (33), Swiss (29) oraz
airBaltic (23).