Partner serwisu
Biznes i przemysł

AirAsia China nie powstanie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-09-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Reuters

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
AirAsia China nie powstanie
fot. Air Asia
Majowe wybory w Malezji przyniosły nie tylko zmianę władzy, ale i polityki państwa ze stolicą w Kuala Lumpur wobec Chińskiej Republiki Ludowej. Ochłodzenie stosunków skutkuje zawieszeniem planów malezyjskiej Grupy AirAsia negocjacji z partnerami chińskimi w sprawie utworzenia AirAsia China. 

Wielka gra

Niedojście do skutku woli wyrażonej w liście intencyjnym podpisanym w maju 2017 roku nie dziwi. Pod koniec sierpnia nowy premier Malezji anulował budowę gazociągów i prawie siedmiuset nowych linii kolejowych. Były to inwestycje warte 22 mld dolarów, a część prac już została wykonana. Oznaczało to dla chińskiego inwestora nie tylko utratę już włożonych pieniędzy, ale i brak realizacji malezyjskiego odcinka Nowego Jedwabnego Szlaku – sieci nowych połączeń transportowych pomiędzy Chinami a Europą. 

Jako oficjalny powód zawieszenia planów tworzenia AirAsia China przewoźnik podał wygaśniecie ustaleń zawartych w liście. Nakładały one na obie strony dwunastomiesięczny termin na ostateczne porozumienie w sprawie umowy joint venture. Niedoszła współpraca zakładała utworzenie linii niskokosztowych AirAsia China, powstanie akademii kształcących przyszłych pilotów, obsługę techniczną oraz personel pokładowy, ewentualny zakup chińskich dwusilnikowych wąskokadłubowców odrzutowych Comac C919 oraz inwestycję w Zhengzhou Airport. 

Ten ostatni punkt planu był szczególnie istotny w kwestii wspomnianego już Nowego Jedwabnego Szlaku. Zhengzhou ma strategiczne położenie we wschodnio-centralnych Chinach, już teraz jest siódmym co do ilości obsłużonego frachtu lotniskiem cargo Państwa Środka, a plany budowy „Jednego pasu, jednej drogi” (oficjalna nazwa dla inicjatywy reaktywacji jedwabnego szlaku) miały nadać jeszcze zwiększyć znaczenie ekonomiczne stolicy prowincji Henan. 

Losy innych oddziałów AirAsia

AirAsia China podzieli losy planów inwestycji w Mjanmę (dawniej Birmę), które zostały w maju tego roku zawieszone na czas nieokreślony.

– Na tę chwilę kontynuujemy realizacji przedsięwzięcia w Mjanmie. W przyszłości może do tego wrócimy, ale na razie zadecydowaliśmy, że jeszcze nie wchodzimy do tego kraju – powiedział w maju Tony Fernandes, prezes Grupy AirAsia w rozmowie z Reutersem.  

Obecnie AirAsia posiada oddziały w Malezji, Tajlandii, Indonezji, Indiach oraz Japonii. Po odwołaniu projektów AirAsia China oraz AirAsia Myanmar, w fazie realizacji pozostają projekty AirAsia Cambodia oraz AirAsia Vietnam.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Grupa AirAsia zmienia nazwę na Capital A

Biznes i przemysł

Grupa AirAsia zmienia nazwę na Capital A

Mateusz Kieruzal 05 lutego 2022

Koniec taniego latania w Azji? Zawieszono obrót akcjami grupy AirAsia

Biznes i przemysł

Tak wygląda przyszłość latania? Nowe uniformy AirAsia

Pasażer i linie lotnicze

AirAsia obniżyła wynagrodzenia, ale nie zamierza zwalniać

Pasażer i linie lotnicze

AirAsia odebrała pierwszego A321neo (Zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

AirAsia odebrała pierwszego A321neo (Zdjęcia)

Piotr Bożyk 24 listopada 2019

AirAsia zmieni ponad dwieście A320neo na A321neo

Biznes i przemysł

AirAsia zmieni ponad dwieście A320neo na A321neo

Aleksander Domański 19 czerwca 2019

Zobacz również:

Grupa AirAsia zmienia nazwę na Capital A

Biznes i przemysł

Grupa AirAsia zmienia nazwę na Capital A

Mateusz Kieruzal 05 lutego 2022

Koniec taniego latania w Azji? Zawieszono obrót akcjami grupy AirAsia

Biznes i przemysł

Tak wygląda przyszłość latania? Nowe uniformy AirAsia

Pasażer i linie lotnicze

AirAsia obniżyła wynagrodzenia, ale nie zamierza zwalniać

Pasażer i linie lotnicze

AirAsia odebrała pierwszego A321neo (Zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

AirAsia odebrała pierwszego A321neo (Zdjęcia)

Piotr Bożyk 24 listopada 2019

AirAsia zmieni ponad dwieście A320neo na A321neo

Biznes i przemysł

AirAsia zmieni ponad dwieście A320neo na A321neo

Aleksander Domański 19 czerwca 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5